Review – The Gentlemen (2020)

Regie: Guy Ritchie
Cast: Matthew McConaughey, Colin Farrell, Hugh Grant, Charlie Hunnam & Michelle Dockery
Genre: Actie, criminaliteit, komedie
Releasedatum bioscoop: 26 februari 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 10 juni 2020

Eerder deze week werd bekend dat zowel Tenet, de nieuwe en langverwachte topprent van Christopher Nolan, als het Disney-verhaal Mulan pas in augustus in de bioscoopzalen zullen verschijnen. Dat brengt natuurlijk met zich mee dat de heropening van de bioscopen met ietwat minder grandeur zal gebeuren. Terwijl het momenteel nog wachten is op goede nieuwe films in de zalen, loont het vast en zeker de moeite om een blik te werpen op de DVD-, Blu-Ray- en VOD-releases van de laatste weken. Zo bracht Belga Films een tijdje terug Guy Ritchie’s nieuwste prent uit. Met een schitterende topcast en een interessant ogend verhaal zou The Gentlemen topkwaliteit moeten zijn. Is dat ook zo? Lees snel verder als je daar samen met ons achter wil komen.

Er beweegt iets in de Londense drugswereld. De Amerikaanse Mickey Pearson is een succesvolle selfmade man en runt al jarenlang een goed draaiende wietbusiness. Wanneer plots het gerucht de ronde doet dat Mickey van plan is om het hele gebeuren te verkopen, begint de concurrentie in het Verenigd Koninkrijk bikkelhard te worden. Iedereen weet immers hoe lucratief de zaken gaan en wilt daar dan ook maar al te graag een graantje van meepikken. Terwijl de onderhandelingen lopen, krijgt Mickey plots bezoek van de jonge Dry Eye. De Chinese maffiajonkie is immers ongelooflijk geïnteresseerd. De sfeer verandert echter dramatisch wanneer één van Mickey’s drugsboerderijen overvallen wordt. Hoe zal dit aflopen? Zal Mickey uiteindelijk een goede kandidaat-opvolger vinden of zal hij toch maar zelf moeten verder doen?

Met The Gentlemen keert Guy Ritchie, die je wellicht vooral kent van King Arthur: Legend of the Sword (2017) en Sherlock Holmes (2009), helemaal terug naar zijn roots. De regisseur is immers groot geworden met een titel als Lock, Stock and Two Smoking Barrels (1998), ook een misdaadkomedie over de Londense drugstrafiek. Het is dan ook weinig verrassend dat je met grote interesse naar The Gentlemen begint te kijken. Jammer genoeg moet je al gauw vaststellen dat Ritchies verhaal veel te ingewikkeld wordt verteld. Samen met zijn andere scenaristen kiest hij immers voor een ‘story-within-story’-concept dat ongelooflijk vermoeiend overkomt. Eens je de stijl gewoon bent, valt evenwel goed op dat het hele gebeuren knap uitgevoerd is. Ritchie is zeker in zijn nopjes, maar schiet niet helemaal in de roos.

Het is geen groot geheim dat veel acteurs maar al te graag met de Britse cinéast willen samenwerken. Dat zie je ook bij The Gentlemen. De cast wordt immers aangevoerd door knappe koppen zoals Matthew McConaughey, Hugh Grant – die trouwens fantastisch acteert – en Charlie Hunnam. De personages die zij vertolken zijn absoluut leuk om te volgen, maar voelen niet meteen heel erg uitgewerkt aan. Alles blijft wat aan de oppervlakte en dat is – ondanks het meer dan degelijke acteerwerk – echt zonde. Verder zie je ook nog Colin Farrell, de schitterende Michelle Dockery en newbie Henry Golding in leuke rollen de revue passeren. Ook zij leveren sterk acteerwerk. Het mag duidelijk zijn dat de cast uitstekend is en dat zij er mede voor zorgen dat je de eigenaardige vertelstijl al gauw gewoon wordt.

Guy Ritchie is allesbehalve een slechte regisseur. Zijn films zijn vaak van een degelijke kwaliteit, maar weten de kijker niet altijd over de gehele lijn vast te houden. Dat is niet minder waar met The Gentlemen, zijn nieuwste prent waarmee hij terugkeert naar zijn roots. Het verhaal over een drugsbaron die het lastig krijgt met zijn Engelse concurrenten is zeker interessant en spannend, maar wordt op een lastige wijze verteld. McConaughey, Hunnam, Farrell en Dockery zorgen echter voor fijn acteerwerk, al moeten zij het stellen met doorgaans magere personages. The Gentlemen is dus geen hoogwaardige topcinema, maar wel een must see voor fans van Guy Ritchie die niet vies zijn van een eigenaardige vertelstijl. De film van Belga Films ligt sinds 10 juni 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij The Gentlemen al in de bioscoop of bij je thuis gekeken? Heb je van de film genoten of vond je het hele schouwspel maar aan de saaie kant? Ben je van plan om de film een kans te geven? Laat het ons weten door hier onder te reageren.