Review – Charlie’s Angels (2019)

Regie: Elizabeth Banks
Cast: Kristen Stewart, Ella Balinska, Naomi Scott, Patrick Stewart, Sam Claflin & Elizabeth Banks
Genre: Actie, avontuur, komedie
Releasedatum bioscoop: 25 december 2019
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 29 mei 2020

Sommige filmreeksen gaan al een aantal decennia mee en lijken nog lang niet uitgedoofd. Zo trekken de films in de Jurassic Park– en Jurassic World-franchise nog steeds veel kijkers naar de bioscoopzalen, net zoals de nieuwe afleveringen in het universum van Star Wars. Het maakt duidelijk dat de strategie van filmstudio’s om oude filmreeksen terug van onder het stof te halen allesbehalve niet-intelligent is. In 2019 kwam Sony Pictures daarom op de proppen met een nieuwe film in een andere erg geliefde franchise: die van Charlie’s Angels. De originele serie van de jaren ’70 en ’80 leidde tot een aantal films en dus ook een heuse reboot in 2019 met nieuwe, jonge actrices. Is dit de start van een nieuwe filmreeks?

Al heel wat decennia houdt het agentschap Townsend zich achter de schermen bezig met gevaarlijke veiligheids- en reddingsmissies. Wanneer Elena Houghlin, een wetenschapper die werkt bij Brok industries, aan één van de Angels meldt dat er mogelijks een gevaarlijk wapen op de zwarte markt verkocht gaat worden, schieten Bosley, Jane en Sabina na een dodelijke aanslag van een mysterieuze moordenaar in actie. Samen met de nietsvermoedende Elena moeten de drie vrouwen proberen te achterhalen wie de koper van het gevaarlijke product is en waar de transactie zal plaatsvinden. Er ontstaat een spannend kat-en-muisspel waarvan niemand de afloop kan voorspellen. Alleen blijkt al gauw dat er binnen de organisatie een gevaarlijke mol aan het werk is…

In 2000 regisseerde McG de eerste bioscoopfilm van Charlie’s Angels met Cameron Diaz, Drew Barrymore en Lucy Liu in de hoofdrollen. De uiterst genietbare actiefilm was goed voor een vervolg in 2003, waarna de franchise in de koelkast belandde. Met deze nieuwe film probeerde Sony de filmreeks dus nieuw leven in te blazen. En om eerlijk te zijn: eigenlijk is dat redelijk goed gelukt. Regisseur, producer, scenariste én actrice Elizabeth Banks is er immers geslaagd om een degelijke actiekomedie, die qua tempo en toon echt helemaal goed zit, op een plaatje te presenteren. De film is absoluut entertainment en weet de kijker ook echt meermaals volledig te verrassen. Perfecte cinema is het evenwel niet. Soms zitten de speciale effecten niet goed en sommige scènes voelen ietwat overbodig aan. Hoe dan ook: het is raar dat deze reboot internationaal een flop werd.

Qua cast en acteerprestaties zit de film immers ook helemaal goed, net doordat de personages allesbehalve vervelende persoonlijkheden hebben meegekregen. Sabina, Elena en Jane zijn immers fijne personages die hun eigen verhaal vertellen, maar wel geplaagd worden door een serieuze oppervlakkigheid. Kristen Stewart, Naomi Scott en Ella Balinska leveren degelijke acteerprestaties waardoor je met plezier blijft kijken. Ook Patrick Stewart, Elizabeth Banks en Sam Claflin schitteren in fijne rollen die het gehele gebeuren nog aangenamer maken. Nogmaals: als je de knappe cast ziet, kan je maar amper geloven dat het publiek deze film volledig aan zich voorbij liet gaan.

Charlie’s Angels is net als haar bioscoopvoorgangers allesbehalve inhoudelijk sterke en perfecte cinema. Maar dat is ook helemaal niet de bedoeling van dit soort films. Elizabeth Banks presenteert de cinefiel een degelijke actiekomedie die echt entertainend aanvoelt tot op het laatste moment en die nu en dan aangename verrassingen bevat. De hoofdrollen worden goed vertolkt door Stewart, Scott en Balinska, een trio dat meer dan geloofwaardig overkomt. Visueel is de film in orde, los van de speciale effecten die nu en dan echt flauw aanvoelen. Kortom: je kan geenszins begrijpen dat deze film een regelrechte flop is geworden. Charlie’s Angels wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 29 mei 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Check de trailer van de film nu!

Wat vond jij van de originele Charlie’s Angels-films uit de jaren ’00? Heb je deze nieuwe reboot ook al gekeken en vond je het ook allemaal best te pruimen? Of is je enthousiasme van een heel andere aard? Laat het ons weten door snel hier onder te reageren.