Review – Guns Akimbo (2020)

Regie: Jason Lei-Howden
Cast: Daniel Radcliffe, Natasha Liu Bordizzo, Rhys Darby, Ned Dennehy & Samara Weaving
Genre: Actie, komedie, thriller
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 13 mei 2020

Volgens heel wat mensen is het internet een verdorven plek vol mensen die niks beters te doen hebben in hun leven. En eerlijk gezegd: als je je eigen Twitterfeed volgt of je kijkt naar reacties van sommige mensen op krantenartikelen, dan kan je eigenlijk bijna niet anders dan meegaan in die kritiek. Via anonieme profielen op sociale media is het immers ongelooflijk gemakkelijk om alles en iedereen te bekritiseren of aan te vallen, zonder er zelf de gevolgen van te moeten dragen. Maar wat als je gedrag op het internet echt gemonitord zou worden en je er op een gegeven moment toch verantwoording voor moet afleggen? Over die vraag gaat Guns Akimbo, een eigenzinnige actiefilm met Daniel ‘Harry Potter’ Radcliffe in de hoofdrol. Super cinema of een matig rommeltje?

In een niet zo heel verre toekomst is gamen nog realistischer geworden dan we het vandaag kennen. Mensen volgen immers niet langer livestreams van gamers, maar wel van echte mensen en criminelen die elkaar in de echte wereld proberen af te slachten. Het platform heet ‘Skizm’ en trekt wereldwijd heel wat nieuwsgierigen aan. Ook Miles, een onbekende game-ontwikkelaar, volgt nu en dan de avonturen van de bloeddorstige criminelen. Hij doet intussen niets liever dan de aanwezige kijkers via de chat te beledigen, net omdat hij weet dat hij volledig anoniem is. Wanneer één van zijn ‘trolsessies’ echter verkeerd aflopen en hij door Riktor, de beheerder van Skizm, getraceerd wordt, moet hij het plots zelf opnemen tegen één van de meest bekende criminelen van het land. Miles had ongetwijfeld gehoopt dat dat allemaal anders was gelopen…

Regisseur-scenarist Jason Lei Howden maakt van zijn tweede langspeelprent dus vast en zeker gebruik om kritiek te geven op heuse trollenlegers die het leven voor alles en iedereen verzuren. Die insteek maakt Guns Akimbo dan ook super interessant. Jammer genoeg verlaat Howden zijn kritische blik na een kwartiertje volledig en ruilt hij deze in voor knotsgekke, spannende en flitsende actie zoals je het nog maar weinig eerder hebt gezien. Howden regisseert bijzonder dynamisch en speels en – hoewel de stijl bij de meeste films als eerder storend gezien zou worden – hij komt daar behoorlijk goed mee weg. Visueel levert hij de kijker immers, zeker gezien het magere budget, een fantastisch prikkelende ervaring af. Dit is op z’n minst erg unieke cinema.

De film draait dus voornamelijk om Miles, een echte nobody die plots in het middelpunt van de belangstelling staat én kampt met het meest pure liefdesverdriet. Hoewel het personage over de gehele lijn behoorlijk oppervlakkig aanvoelt, kan je niet anders dan voortdurend meegaan in zijn plezierige hersenkronkels. Daar zit ongetwijfeld het leuke acteerwerk van Daniel Radcliffe voor iets tussen. De Britse acteur schiet en springt erop los, waardoor hij zijn ‘brave’ imago als Harry Potter definitief van zich af lijkt te smijten. Radcliffe is echter niet het enige lichtpuntje in deze prent. Ook Natasha Liu Bordizzo doet het goed als Mies’ ex-vriendin Nova. Tot slot zie je ook Samara Weaving – je zag haar eerder schitteren in Ready or Not (2019) – Rhys Darby en Ned Dennehy in fantastische rollen passeren. Leuk detail: echt ieder personage in deze film is knettergek.

De laatste jaren zijn de grote filmstudio’s eigenlijk enkel nog bezig met het maken van meer van dezelfde dingen. Bijna iedere film die in de bioscoop verschijnt lijkt immers een herkauwing van wat we eerder al zagen. Wel, Guns Akimbo is dat in de verste verte helemaal niet. De eigenzinnige actiekomedie van regisseur-scenarist Jason Lei Howden begint kritisch en mondt uiteindelijk uit in een spetterend en entertainend actiespektakel zoals je het nog nooit eerder hebt gezien. Daniel Radcliffe is heerlijk als de opperloser Miles en ook Samara Weaving en de rest van de cast schittert in leuke en verrassende rollen. Guns Akimbo is niet foutloos, maar is wel een heerlijk foute actiefilm die perfect is voor een vrijdagavond. De prent wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 13 mei 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat vind jij van het parcours dat Daniel Radcliffe tot nu toe heeft afgelegd in zijn post-Harry Potter-tijdperk? Heb je Guns Akimbo al gekeken en vond je de film ook zo entertainend? Ga je de film wel of niet kijken? Laat het ons snel weten door hier onder te reageren.