Review – The Turning (2020)

Regie: Floria Sigismondi
Cast: Mackenzie Davis, Finn Wolfhard, Brooklynn Prince, Barbara Marten & Kim Adis
Genre: Drama, horror, mysterie
Distributeur: WW Entertainment
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 22 juli 2020

Een nieuwe uitdaging op professioneel vlak zorgt altijd voor de nodige koudwatervrees en tal van andere vormen van stress. Je hebt vaak immers geen idee of je goed gaat zijn in je nieuwe job, of je collega’s gaan meevallen en je weet al helemaal niet wat je nieuwe baas van je gaat vinden. Doorgaans valt dat uiteindelijk allemaal wel mee, maar wat als je nieuwe job helemaal niet meevalt en zelfs angstaanjagend blijkt? Wat als je wou dat je nooit van werk was veranderd omdat je nu dagdagelijks last hebt van vreselijke nachtmerries én je nieuwe werkgever allesbehalve een cadeau blijkt te zijn? Daarover gaat The Turning, een spannende nieuwe horrortitel die een tijdje terug op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken verscheen.

Kate is een gerespecteerde lerares en werkt voor een lokale school. Ze voelt echter dat het tijd is om haar horizon te verruimen en daarom besluit ze om aan de slag te gaan als privénanny van een steenrijk meisje. Eens gearriveerd beseft Kate dat ze helemaal geen spijt moet hebben: de jonge Flora is ongelooflijk aangenaam en ook het gigantische huis waar ze te gast is voelt sprookjesachtig aan. Dat verandert echter allemaal wanneer Miles, de grote broer van Flora, van school wordt gestuurd en plots terug thuis komt wonen. Kate en Miles kunnen het helemaal niet met elkaar vinden én er gebeuren ook allerhande andere rare dingen. Is er iets aan de hand met Kate of zijn er echt vreemde dingen aan het gebeuren?

De eerste trailer van The Turning zag er absoluut veelbelovend uit. Als je daarnaast ook nog eens beseft dat de film een bewerking is van The Turn of the Screw, een bekende roman van Henry James, denk je dat de film op geen enkel vlak meer kan tegenvallen. Dat klopt ook voor het grootste deel van de film. The Turning begint immers ongelooflijk goed en weet de kijker meteen mee te nemen in het verhaal van de nietsvermoedende Kate en de twee onheilspellende kinderen. Regisseur Floria Sigismondi, die met deze horrorprent haar tweede langspeler presenteert, weet zeker hoe ze de kijker moet entertainen en levert dan ook grotendeels goed werk. Dat maakt het des te meer onbegrijpelijk dat ze haar film finaal laat eindigen als een betekenisloos doodlopend straatje. De finale van The Turning is immers ongelooflijk slecht en volledig onbegrijpelijk.

Het is jammer dat Sigismondi echt eindigt met een lelijke valse noot. De personages en het acteerwerk zijn gedurende de hele speelduur van de prent immers erg lovenswaardig. Mackenzie Davis – je kent haar van Terminator: Dark Fate (2019) speelt de pannen van het dak als de op stang gejaagde nanny Kate. Davis tilt de film eigenhandig naar een hoger niveau en dat is leuk om te zien. Ook Finn Wolfhard, één van de kiddo’s uit Stranger Things, en Brooklynn Prince doen het uitstekend als respectievelijk Miles en Flora. De twee leven zich helemaal in hun rol in. Ook Barbara Marten levert sterk acteerwerk als de mysterieuze en allesbehalve aangename Mrs. Grose. Qua casting en personages zit de film dus wel helemaal goed.

Toen The Turning wereldwijd in de bioscoopzalen verscheen, werd meteen duidelijk dat de film kwalitatief allesbehalve in orde was. Dat was enigszins eigenaardig, net omdat de trailers er uitstekend uitzagen en ook het verhaal aanvankelijk bijzonder interessant oogt. Regisseur Floria Sigismondi en haar team van scenaristen vergeten echter om in schoonheid te eindigen en laten de kijker achter met een einde waar niemand echt iets van kan maken. Dat leidt er dan ook toe dat je finaal maar weinig enthousiast kan zijn, ook al is het acteerwerk van Mackenzie, Wolfhard en Prince echt sterk. Dit is een horrorfilm die echt veel beter had kunnen zijn. The Turning wordt verdeeld door WW Entertainment en ligt sinds 22 juli 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de veelbelovende en spannende trailer nu.

Waren jouw verwachtingen voor The Turning ook zo hoog en werden ze met het bekijken van de film ook zo flink getemperd? Heb je de film gekeken of ben je dat nog van plan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.