Review – A Beautiful Day in the Neighborhood (2020)

Regie: Marielle Heller
Cast: Tom Hanks, Matthew Rhys, Susan Kelechi Watson, Chris Cooper & Maryann Plunkett
Genre: Biografisch drama
Releasedatum DVD: 1 juli 2020

De komst van het coronavirus leidde voor heel wat sectoren en mensen tot één van de meest donkere periodes tot nu toe. Dat geldt onder meer voor de cultuursector, maar ook in de advocatuur is het momenteel koffiedik kijken. Één van de mensen voor wie het coronavirus zowel op professioneel als persoonlijk vlak enorm zwaar is geweest, is Tom Hanks. De gezellige Amerikaanse acteur was immers één van de eerste Hollywoodsterren die getroffen werd door het virus. Daarnaast werd ook zijn nieuwe en spannende oorlogsprent Greyhound verplaatst van een wereldwijde bioscooprelease naar een kleine release via Apple+. Hanks heeft er dus al betere jaren opzitten. Zo was hij in 2019 te bewonderen in A Beautiful Day in the Neighborhood, een fijn en ingetogen drama over één van de meest bijzondere presentatoren ooit op de Amerikaanse televisie.

Anno 1998 ziet journalist Lloyd Vogel het leven maar somber in. Hij is net vader geworden en heeft tal van prijzen gewonnen voor zijn schrijfsels, maar worstelt alsnog met zichzelf. Dat alles heeft te maken met zijn vader, waarmee hij een slechte relatie heeft. Lloyd leeft dagdagelijks met een opgekropte woede die hij maar niet kwijtgeraakt. Daar komt echter verandering in wanneer hij van zijn baas de opdracht krijgt om Fred Rogers, één van de zachtste en meest bekende televisiepresentatoren van zijn tijd, te interviewen. Rogers staat immers enorm positief in het leven en zorgt ervoor dat ook Lloyd over alles begint na te denken. De gesprekken met Fred zorgen immers voor nieuwe inzichten die Lloyds leven helemaal kunnen veranderen…

Fred Rogers is een enorm bekende naam in de VS en staat bekend als één van de meest bijzondere televisiefiguren ooit op de Amerikaanse televisie. A Beautiful Day in the Neighborhood poogt om Rogers het eerbetoon te geven dat hij verdient. Daar slaagt regisseur Marielle Heller, eerder verantwoordelijk voor het ijzersterke drama Can You Ever Forgive Me? (2019), volledig in. De film maakt immers heel mooi duidelijk wat voor een prachtige persoon de televisiepresentator was. Net zoals voor de personages in de film zelf, hebben zijn manier van leven en positieve mentaliteit ook op de kijker een erg positief effect. A Beautiful Day in the Neighborhood is daarnaast ook een prent die toont dat rancune nooit op zijn plaats is, wat er ook gebeurd is.

Het scenario waarmee Heller aan de slag kon gaan is ijzersterk en ook vormelijk is de film een streling voor het oog. Het meest bijzondere aan deze ingetogen en sterke dramaprent is evenwel de opbouw van de personages. Fred Rogers is immers een sterke persoonlijkheid die je doorheen de hele film graag blijft volgen. De rol wordt – zoals steeds – met finesse neergezet door Tom Hanks, de meest geknipte Hollywoodster voor dit soort rollen. Hanks is gewoon een uitstekende acteur. De rol van de onfortuinlijke en getroebleerde Lloyd Vogel wordt dan weer gebracht door Matthew Rhys en ook hij doet het uitstekend. Verder zie je ook nog Susan Kelechi Watson, Chris Cooper en Maryann Plunkett de revue passeren.

A Beautiful Day in the Neighborhood vertelt het waargebeurde verhaal van een journalist wiens kijk op het leven helemaal veranderde door een reeks ontmoetingen met Fred Rogers, een zachtaardige presentator die in de VS enorm gekend is. De film is uitstekend opgebouwd en is over de gehele lijn erg interessant. Door het ijzersterke acteerwerk van Tom Hanks en Matthew Rhys blijf je als kijker voortdurend gebiologeerd naar het scherm staren en geraak je helemaal onder de indruk van Rogers optimisme. A Beautiful Day in the Neighborhood is dus niet meer dan een niet te missen topfilm die iedereen gezien moét hebben. De film wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 1 juli 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Zegt de naam Fred Rogers jou iets? Heb jij ooit een aflevering van Mister Rogers’ Neighborhood gekeken? Wat vond jij ervan? En wat vind je van deze fijne waargebeurde prent over de boeiende presentator? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.