Review – Jojo Rabbit (2020)

Regie: Taika Waititi
Cast: Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie, Scarlett Johansson, Sam Rockwell & Taika Waititi
Genre: Oorlog, drama, komedie
Distributeur: Twentieth Century Fox
Releasedatum bioscoop: 29 januari 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 19 juni 2020

De Tweede Wereldoorlog is een erg zwarte bladzijde in onze geschiedenis. Het was immers een tijd waarin Joden, andersvaliden en verzetstrijders op een vreselijke wijze werden behandeld en uitgemoord. In een mum van tijd werd de heerschappij van Adolf Hitler zeer verstevigd en werd door het volk de nationaalsocialistische gedachte blindelings gevolgd. Ook kinderen werden reeds opgeleid in die wereldvisie via een eigen jeugdbeweging, de intussen erg bekende Hitlerjugend. Over die grote impact en grote beïnvloedbaarheid van kinderen gaat Jojo Rabbit, het satirische oorlogsdrama van de Nieuw-Zeelandse Taika Waititi dat eerder dit jaar aan de haal ging met de Oscar voor Beste Screenplay. Is het een niet te missen topfilm of veel te gewaagde komische prent?

Johannes ‘Jojo’ Betzler is een echte Nazi. Hij is dagdagelijks bezig met het achterhalen hoe de Duitsers de oorlog kunnen winnen en stelt hij zijn beeld van de ‘vreselijke’ joden bij. Daarbij krijgt hij hulp van de zijn ingebeelde vriend Adolf Hitler. Wanneer hij zich echter klaarstoomt om ingelijfd te worden bij de Hitlerjugend, loopt het helemaal mis. Jojo blaast zichzelf op één of andere manier op en raakt daarbij verminkt aan zijn gezicht en benen. De volgende maanden zit hij thuis voor zijn herstel. Al gauw ontdekt hij daar dat zijn moeder in een geheime ruimte op de eerste verdieping de Joodse Elsa verstopt. Jojo’s wereldbeeld komt volledig onder druk te staan wanneer hij ontdekt dat Elsa allesbehalve een slechte persoon is. Geleidelijk aan leert hij haar beter kennen en ontstaat er een onverwachte, mooie maar erg onveilige vriendschap.

Onder critici zijn de meningen over Jojo Rabbit, de nieuwe film van Thor: Ragnarok-regisseur Taika Waititi, redelijk verdeeld. Velen vinden de prent immers een smaakloze ridiculisering van één van de meest bloederige periodes uit de geschiedenis van de Westerse wereld. Die analyse is echter schromelijk verkeerd. Regisseur-scenarist Taika Waititi levert immers een erg gevoelig oorlogsdrama met een prachtige boodschap. Nu en dan zijn er een aantal grappige momenten te bespeuren, maar die ridiculiseren de Jodenvervolging helemaal niet. Jojo Rabbit kan dan ook niet anders dan bekeken worden als een uitstekende, prachtig geschreven en goed geregisseerde oorlogsprent die je aandacht van meet af aan beet heeft. De Oscar voor Beste Screenplay is dan ook volkomen terecht.

Dat alles zo goed werkt en het verhaal zo mooi overkomt, is voor een groot deel ook te wijten aan de aandacht die Waititi zoals altijd heeft voor de personages. Ook in Jojo Rabbit zit dat immers helemaal goed. Jojo is een boeiende jongeman die opgegroeid is in een wereld vol Nazi’s en die gaandeweg beseft dat zijn wereldbeeld helemaal fout is. Het is mooi om te zien hoe het jongetje doorheen de prent evolueert. Dat alles wordt nog indrukwekkender door het foutloze en bewonderenswaardige acteerwerk van de debuterende Roman Griffin Davis. Het twaalfjarig jongetje zet een fantastische prestatie neer en werd dan ook geheel terecht genomineerd voor een Golden Globe. Wat een talent! Naast Davis zie je ook Thomasin McKenzie de pannen van het dak spelen als de Joodse Elsa en vullen Scarlett Johansson, Sam Rockwell en Rebel Wilson de al heerlijke cast aan. En de rol van Jojo’s denkbeeldige vriend Adolf? Die wordt schitterend gebracht door Waititi zelf.

In 2019 zijn er heel wat straffe films op het publiek losgelaten. Jojo Rabbit hoort over de gehele lijn thuis in het lijstje van beste films van het jaar. Het boeiende en soms grappige oorlogsdrama over een jongetje dat ontdekt dat zijn wereldbeeld helemaal verkeerd is, is uitstekende en rakende cinema. Taika Waititi tovert een ijzersterk scenario om tot een fantastische film met bewonderenswaardig acteerwerk en heeft je interesse tot op het einde van de film helemaal beet. De cast is straf en wordt aangevoerd door de indrukwekkende en debuterende Roman Griffin Davis. Kortom: Jojo Rabbit is een geweldige topfilm die je niet mag missen. De prent wordt verdeeld door Twentieth Century Fox en ligt sinds 19 juni 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de ludieke trailer van de film nu.

Wat vond jij van Jojo Rabbit? Heb je de satirische maar rakende oorlogsprent van de getalenteerde Taika Waititi al gekeken of ben je dat nog van plan? Spreekt de film je wel of niet aan? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.