Review – Where’d You Go, Bernadette (2020)

Regisseur: Richard Linklater
Cast: Cate Blanchett, Emma Nelson, Billy Crudup, Kristen Wiig, Judy Greer & Laurence Fishburne
Genre: Drama, komedie, mysterie
Distributeur: WW Entertainment
Releasedatum DVD: 2 september 2020

Het leven is lang niet altijd peis en vree. Naarmate we ouder worden zullen er ons immers steeds meer tegenslagen bereiken die ons terug doen hunkeren naar de tijd waarin we als kind zorgeloos hele dagen konden spelen en genieten van het leven. Onze job, ons gezin, onze dichte vrienden… het zijn maar enkelen elementen die mogelijks voor heel wat stress en bezorgdheden kunnen zorgen. Hoe ga je hiermee om? Wat als echt alles in je leven tegenzit en je jezelf gewoon helemaal verliest? Daarover gaat Where’d You Go, Bernadette, de nieuwste film van topregisseur Richard Linklater. Houdt de film je een spiegel voor de neus of is het een flauwe drama-komedie die je best gewoon compleet negeert? Lees snel verder als je dat te weten wil komen.

De familie Branch heeft bijna alles wat ze wilt. Vader Elgie is een succesvolle computerspecialist bij Microsoft en ook dochter Bee is een zeer geliefde persoon op de lokale school. Het enige probleem in het gezin ligt bij Bernadette, de moeder des huizes en een voormalige toparchitecte die heel wat interessante bouwwerken op haar palmares heeft staan. Een verkeerd gelopen opdracht van een twintigtal jaar teug heeft er immers toe geleid dat Bernadette niet langer actief is in de sector. Ze ruilde L.A. in voor Seattle, een volgens haar smakeloze regio waar niemand echt fijngevoelig is. Bernadette zondert zich af van iedereen buiten haar gezin en maakt zich daardoor enorm onpopulair. Wanneer manlief Elgie eindelijk wilt ingrijpen, verdwijnt ze plots van de aardbol. Waar is Bernadette naartoe? Elgie en Bee doen er alles aan om haar terug te vinden en moeten daarvoor op een spannend avontuur.

Where’d You Go, Bernadette is gebaseerd op de gelijknamige en bekende roman van auteur Maria Semple. Regisseur Richard Linklater en zijn team van scenaristen behandelen hun bronmateriaal met ongelooflijk veel respect en volgen quasi volledig Semples vertelstijl. Dit lijkt een erg goed idee, maar draait eigenlijk volledig anders uit. Het eerste half uur van de film voelt immers vreemd aan omdat je helemaal niet begrijpt waarom Bernadette zo’n vreemde persoonlijkheid is. Het lijkt alsof Linklater en co niet durfden om een eigen stijl te hanteren. Gelukkig herpakken ze zich in het tweede deel van de prent, dat uitmondt in een emotionele en fantastische finale die aantoont dat echt ieder huisje zijn kruisje heeft. Het is alleen zonde dat de hele film niet op dit elan wist verder te bouwen.

Zoals je het reeds las: hoofdpersonage Bernadette is een vreemde persoon en eigenlijk heb je doorheen de prent niet goed door hoe dat komt. Die warboel wordt gelukkig wel enigszins goedgemaakt door de indrukwekkend straffe Cate Blanchett, die de rol met grote finesse neerzet. Blanchett werd dan ook volkomen terecht genomineerd voor een Golden Globe omwille van deze rol. Ook de andere leden van de cast zetten uitstekende performances neer. Nieuwkomer Emma Nelson schittert als de fijngevoelige en intelligente Bee en zet zichzelf meteen op de kaart in Hollywood. Verder zie je Billy Crudup als vader Elgie Branch en passeert een uitstekende Kristen Wiig als onuitstaanbare buurvrouw/gemeenschapsgoeroe Audrey Griffin. Linklater wist dus absoluut een fantastische cast bij elkaar te brengen.

Doorgaans staan de films van Annapurna, de fimdistributeur en producent die Where’d You Go, Bernadette in de VS op de witte schermen bracht, bekend om hun uitstekende kwaliteit. Jammer genoeg is dat in dit geval een vlieger die niet volledig opgaat. Where’d You Go Bernadette is aanvankelijk immers een erg vreemde en rommelige film die de kijker maar weinig kan boeien. Gelukkig herpakken Richard Linklater en zijn team van scenaristen zich gaandeweg en leveren ze finaal, mede dankzij het sterke acteerwerk van Emma Nelson en Cate Blanchett, een mysterieuze drama-komedie die alsnog de moeite waard is. Alleen moet je als cinefiel voldoende geduld (willen) hebben. Where’d You Go, Bernadette wordt verdeeld door WW Entertainment en ligt sinds 2 september 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de prent nu.

Wat vond jij van de performance van Cate Blanchett in deze kleine komische dramaprent? Heb jij Where’d You Go, Bernadette al gekeken en vond je het eerste deel van de film ook zo verwarrend? Of heb je een andere mening dan ons? Laat het weten door hier onder te reageren?