Review – The Old Guard (2020)

Regie: Gina Prince-Bythewood
Cast: Charlize Theron, Matthias Schoenaerts, Marwan Kenzari, KiKi Layne & Luca Marinelli
Genre: Fantasy, actie, avontuur
Distributeur: Netflix
Releasedatum: 10 juli 2020

Het gaat hard voor enkele Belgische topnamen in Hollywood. Zo gingen nagenoeg alle deuren open voor Adil El Arbi en Bilall Fallah na hun succesvolle eerste Hollywoodprent Bad Boys for Life eerder dit jaar. Voor Matthias Schoenaerts gaat het al een paar jaar bijzonder hard. Na zijn passage in A Bigger Splash (2015) naast Tilda Swinton en Ralph Fiennes schitterde de Antwerpenaar immers ook naar Jennifer Lawrence in Red Sparrow (2018). Toen zijn nieuwe prent The Mustang in 2019 de Amerikaanse bioscopen binnensijpelde, werd er meteen gesproken over een Oscarwaardig performance. Eerder deze zomer was Schoenaerts te bewonderen in The Old Guard, een spannende en actievolle fantasyprent op Netflix met niemand minder dan Charlize Theron. Is dit een nieuwe grote stap voor de Belg?

De wereld is er erg aan toe: er is veel onvrede, tal van oorlogen worden momenteel uitgevochten en ook het klimaat is volledig naar de vaantjes. Dat alles zou echter nog vele malen erger zijn indien Andy, Joe, Booker en Nicky er niet waren geweest. De eeuwenoude en onsterfelijke krijgers houden immers al een lange tijd de wacht en zorgen ervoor dat er veel minder gevaarlijke dingen voorvallen. Wanneer ze van de mysterieuze Copley een nieuwe opdracht binnenkrijgen, loopt alles echter verkeerd. Andy beseft immers snel dat het gaat om een valstrik. Niet veel later worden ze opgejaagd door teams van Merrick, een groot farmabedrijf dat maar al te graag de code van onsterfelijkheid wil kraken. Andy en haar team moeten alles doen om dit ongedaan te maken, terwijl ze beseffen dat hun onsterfelijkheid uiteindelijk eindig is. Zullen ze zichzelf kunnen redden zonder al te veel kleerscheuren?

Het is altijd leuk om te zien dat Matthias Schoenaerts zo veel bewondering opwekt bij zijn collega’s in Hollywood. Zo maakte superster Charlize Theron eerder bekend dat ze maar al te graag wilde samenwerken met onze Antwerpse Hollywoodster. Het resultaat werd dus The Old Guard en mag er over de hele lijn meer dan wezen. Regisseur Guna Prince-Bythewood brengt de cinefiel immers een uiterst genietbare en stijlvolle actieprent met een behoorlijk goed scenario. Bovendien is alles uitstekend uitgebalanceerd. Zo focust de prent niet alleen op het avontuurlijke en actievolle aspect, maar gaat het scenario ook in op de zware tol die onsterfelijkheid eist voor de dappere krijgers die we doorheen het verhaal volgen. The Old Guard kan je dan ook onmogelijk oppervlakkige cinema noemen. Alleen had het tempo hier en daar wat aangenamer mogen zijn.

Stripauteur Greg Rucka – die samen met Leandro Fernandez ook het scenario van de film neerpende – voorziet zijn verhaal bovendien ook van sterke en geloofwaardige personages. Zo is het prachtig om te zien dat Andy, een doorwinterde en eeuwenoude krijgster, echt worstelt met het feit dat ze onsterfelijk is. Die rol wordt trouwens ook ijzersterk vertolkt door Charlize Theron, die de cast met gemak en finesse doorheen de prent leidt. Ook Booker, Joe en Nicky en de jonge Nile zijn verre van lege personages. Toch hadden ook zij een mooiere backstory verdiend, zodat de film ook op dat vlak echt een schot in de roos was. Op het acteerwerk van Matthias Schoenaerts, die wederom verbluft, de Nederlandse Marwan Kenzari, Luca Marinelli en KiKi Layne is evenwel bijzonder weinig aan te merken. Op dat vlak zit alles helemaal goed. Tot slot zie je ook nog Chiwetel Ejiofor en Harry Melling in leuke rollen passeren.

De Original Films die Netflix quasi-wekelijks op haar streamingdienst loslaat zijn kwalitatief gezien niet altijd indrukwekkend straf. Met The Old Guard komt daar evenwel verandering in. De film van regisseur Gina Prince-Bythewood is gebaseerd op de bekende comics van Greg Rucka en vertelt het verhaal van een stel onoverwinnelijke superkrijgers die onze wereld al eeuwen bewaken. Het verhaal is goed geschreven en ook de personages zitten globaal gezien snor. Door het fijne acteerwerk van de indrukwekkende Charlize Theron, onze Matthias Schoenaerts en de andere leden van de cast ben je meteen verkocht. Als je daarnaast ook nog eens opmerkt dat de actiescènes sterk in beeld gebracht zijn, weet  je meer dan genoeg. The Old Guard is sinds 10 juli 2020 exclusief via Netflix te bewonderen.

Vind jij het ook zo straf dat Matthias Schoenaerts nu ook naast Charlize Theron te zien is? Heb je The Old Guard op Netflix al gekeken? Wat vond jij ervan? Laat het ons weten door hier onder te reageren en je mening met ons en de rest van de wereld te delen.