Review – Force of Nature (2020)

Regie: Michael Polish
Cast: Emile Hirsch, Mel Gibson, Stephanie Cayo, David Zayas, William Catlett & Kate Bosworth
Genre: Actie, drama, criminaliteit
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 25 september 2020

Het ziet er naar uit dat onze zomerdagen voor 2020 effectief helemaal opgebruikt zijn. De laatste week schotelden de weergoden ons immers alleen donkere dagen vol regenbuien en hoge windsnelheden voor. Dat zorgt er vanzelfsprekend ook voor dat we de komende periode voornamelijk binnen zullen doorbrengen en dat er ook terug meer winterse films op ons af zullen komen. Dat was eerder vorige week zeker al het geval. Dutch FilmWorks bracht Force of Nature, een misdaadprent met Mel Gibson en Kate Bosworth waarin ook een grote storm centraal staat, uit op DVD en Blu-Ray. Is het dé perfecte film om in deze donkere en koude periode een kans te geven of laat je de titel beter links liggen? Lees snel verder als je daar samen met ons achter wilt komen.

Voormalige detective Cardillo werd na een verkeerd gelopen opdracht in New York overgeplaatst naar Puerto Rico. Daar is hij voornamelijk verantwoordelijk voor de permanentie op het kantoor. Wanneer een grote orkaan de kustlijn van het Midden-Amerikaanse eiland nadert, worden hij en de onervaren Jess ingeschakeld om een evacuatie in goede banen te leiden. Het duo moet onder meer één van de appartementsgebouwen sluiten. Daar stoten ze echter op twee oude knarren die weigeren tijdelijk hun stekje te verlaten. De twee doen er alles aan om hen toch te overtuigen en krijgen niet veel later bezoek van een criminele bende die gelooft dat er een belangrijke en waardevolle kunstschat in het gebouw verborgen ligt. Terwijl de omstandigheden buiten steeds slechter en slechter worden, moeten Cardillo en zijn kersverse collega de nog aanwezige inwoners veilig proberen te houden. Zal het hen lukken?

De mix van misdaadcinema met het rampengenre… veel hebben we dat eigenlijk nog niet gezien. Wie echter wat verder nadenkt, valt meteen op The Hurricane Heist, een actieprent uit 2018 met Maggie Grace die weinig interessant aanvoelde. Het duurt dan ook niet lang tot je de vergelijking tussen beide films maakt. En die is behoorlijk pijnlijk. Over de eerste schreven we eerder immers al dat het een magere actieprent was die rommelig in elkaar stak. Wel, dat is niet anders met Force of Nature. De prent van regisseur Michael Polish is immers een oppervlakkig en weinig entertainend misdaadverhaal dat nog flauwer is dan The Hurricane Heist. Polish neemt geen seconde de tijd om met enig vernuft op de proppen te komen en schotelt de kijker een typische en volledig lege actieprent voor die visueel weinig interessant is.

De problemen met deze film situeren zich echter niet alleen op het vlak van het verhaal. Ook qua personage slaat Polish de bal compleet mis. Zo zou hoofdpersonage Cardillo moeten overkomen als een getormenteerde politieman die een zwaar trauma te verwerken heeft. Jammer genoeg is daar – los van een aantal zeer duidelijke verwijzingen – maar weinig van te merken. Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat het acteerwerk van Emile Hirsch erg flauw aanvoelt. Ook de andere personages zijn verre van interessant. Van de oude Ray tot dochter Troy… het zijn stuk voor stuk lege persoonlijkheden die in de verste verte geen psychologische ontwikkelingen meekrijgen. Hoe veel moeite Mel Gibson en Kate Bosworth ook mogen doen… je moet een kat altijd gewoon een kat durven noemen. In dit geval gaat het trouwens om een heel lelijk exemplaar.

Onze finale beoordeling van deze kleine misdaadprent die poogt om interessant te ogen door hier en daar wat rampenfilmallures te vertonen, is alles behalve positief. De prent van regisseur Michael Polish begint misschien wel interessant, maar belandt na een vijftal minuutjes in het lange straatje van magere misdaadprenten die nauwelijks iemand bekijkt. Het verhaal is oppervlakkig en vervelend en ook op het vlak van de personage weet Polish maar weinig te imponeren. Ook het acteerwerk van Emile Hirsch, Mel Gibson en Kate Bosworth slaagt er niet in om het niveau van de film enigszins op te krikken. Om een lang verhaal kort te maken: Force of Nature is regelrecht tijdverlies. De prent wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 25 september 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat denk jij van deze misdaadthriller? Heb je de film met Mel Gibson en Kate Bosworth al bij je thuis bekeken of ben je dat zeker nog van plan? Waarom wel/niet? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.