Review – The Umbrella Academy: Seizoen 1 (2020)

Regie: Andrew Bernstein, Ellen Kuras, Jeremy Webb e.a.
Cast: Ellen Page, Tom Hopper, Robert Sheehan, Aidan Gallagher & Emmy Raver-Lampman
Genre: Actie, avontuur, komedie
Originele zender: Netflix
Releasedatum: 15 februari 2019

Superhelden zijn alomtegenwoordig. De laatste jaren kregen we immers heel wat filmadaptaties van Marvel of DC Comics voorgeschoteld. Helaas betekende de coronacrisis ook voor die films een serieuze halt. Zo zagen we voor het eerst sinds 2009 geen Marvelprent in de bioscopen verschijnen. De wereld van de superhelden is echter veel groter dan Marvel of DC alleen. Wie goed genoeg rondkijkt, ziet immers ook een aantal andere pareltjes passeren. Zo kunnen de abonnées van Netflix sinds februari 2019 genieten van het eerste seizoen van The Umbrella Academy, een reeks die inmiddels al een tweede seizoen kreeg en waarvan een derde onderweg is. Critici zijn lovend over de eigenzinnige superheldenreeks met onder andere Ellen Page en Tom Hopper. Wat maakt de reeks dan zo schitterend?

1 oktober 1989 was voor heel wat vrouwen een enorm bijzondere dag. Zonder vooraf zwanger geweest te zijn bevallen ze immers allemaal op exact hetzelfde moment. De steenrijke miljardair Reginald Hargreeves besluit om zeven van hen te adopteren. De kinderen hebben immers allemaal een bijzondere superkracht. Hargreeves is vastberaden om de zeven kinderen op te leiden tot een team van superhelden die het onrecht zullen bestrijden als de ‘Umbrella Academy’. Gaandeweg groeien de zeven kinderen uit elkaar en gaan ze elk hun eigen weg. Wanneer hun vader dertig jaar later overlijdt en ze allen opnieuw in het ouderlijk huis samenkomen, blijkt er hen een nieuwe dreiging boven het hoofd te hangen. Komt de beruchte ‘Umbrella Academy’ terug of heeft daar echt niemand zin in?

Een superheldenreeks die niets te maken heeft met DC Comics of Marvel, kan dat echt iets goeds betekenen? Wel, het antwoord op die vraag is heel eenvoudig en volmondig ‘JA!’. The Umbrella Academy is immers op ieder vlak een indrukwekkend staaltje televisie. Uiteraard is er de bombastische verhaallijn van een hoop dertigers die superkrachten hebben, maar eigenlijk is dat maar een sidenote. De reeks van Steve Blackman, die ook verantwoordelijk was voor de indrukwekkende topreeks Legion, focust immers voornamelijk op de daddy issues die de kinderen hebben. Hun vader bleek immers de grootste klootzak die je je maar kan inbeelden en dat heeft ook gezorgd voor problemen tussen de broers en de zussen. Iedere aflevering zorgt voor uitstekend gekletter tussen de personages, vergezeld van spannende en visueel verbluffende scènes die je vol verwondering naar het scherm doen staren.

Dat Blackman en zijn team van scenaristen en regisseurs niet alleen aandacht hebben voor het superheldengebeuren maar ook voor de relaties tussen de personages, betekent natuurlijk dat ook die laatsten helemaal op punt moeten staan. En dat is helemaal het geval. Vanya, Luther, Allison, Diego en de excentrieke Klaus zijn uitstekend uitgewerkte personages met elks een eigen boeiend verhaal. Vooral Vanya, die als kind altijd uitgesloten werd omwille van haar gebrek aan krachten, ondergaat een fantastisch mooie psychologische ontwikkeling doorheen het verhaal. Ook de verrassende Five is fantastisch. Alles komt vanzelfsprekend nog beter tot zijn recht dankzij het sterke acteerwerk. Zo zie je Ellen Page, Tom Hopper, Robert Sheehan en de ijzersterke zanger-acteur Aidan Gallagher het beste van zichzelf geven. Wat een cast.

Met zijn gloednieuwe topreeks bevestigt seriemaker Steve Blackman dat ijzersterke superheldenverhalen niet alleen van Marvel of DC Comics moeten komen. Met The Umbrella Academy brengt hij immers een fantastische en gelaagde topreeks die de twee bekende huizen helemaal wegblaast. Het verhaal over zeven geadopteerde kinderen die hun vader verliezen en plots terug moeten samenwerken is fantastisch verteld en entertaint je over de gehele lijn. Door de visueel verbluffende scènes, de knappe speciale effecten en het fantastische acteerwerk van de voltallige cast ben je na de eerste aflevering meteen helemaal verkocht. Dit is absoluut niet te missen televisie. Het eerste seizoen van The Umbrella Academy staat sinds 15 februari 2019 exclusief op Netflix. Bekijk de trailer van de reeks nu.

Hou jij ook van eigenzinnige superheldenverhalen en vond je The Umbrella Academy ook zo indrukwekkend straf? Heb je de reeks met Ellen Page al helemaal uitgekeken of is je interesse door onze recensie (niet) getriggerd? Laat het ons weten door hier onder te reageren.