Review – Black Christmas (2020)

Regie: Sophia Takal
Cast: Imogen Poots, Lily Donoghue, Caleb Eberhardt, Aleyse Shannon, Cary Elwes & Brittany O’Grady
Genre: Horror, mysterie, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 21 oktober 2020

Oktober is de horrormaand bij uitstek. Het weer wordt steeds slechter, de dagen worden korter en op het einde van de maand vieren heel wat mensen het grote Halloweenfeest. De tiende maand is ook traditioneel dé tijd van het jaar waarin filmdistributeurs jou trakteren op spannende horrorprenten die je zeker niet mag missen. Ben jij klaar voor spannende griezelavondjes met een groepje vrienden? Ook Universal Pictures draagt dit jaar haar steentje bij. Zo bracht de filmdistributeur eerder deze maand de langverwachte en controversiële slasherfilm The Hunt (2020) uit op DVD en Blu-Ray. Deze week is het aan een andere titel: Black Christmas met Imogen Poots. Is dit de uitstekende Halloweenthriller die je gezien moet hebben?

Op de Amerikaanse universiteiten betekent de kerstperiode het moment waarop bijna alle studenten terug naar huis gaan om samen met hun familie feest te vieren. Dat is ook zo op Hawthorne College, maar niet voor de meiden van studentenvereniging Mu Kappa Epsilon. Riley, Kris, Marty, Jesse en Helena beslissen immers om Kerstmis op de campus te vieren. Wanneer ze echter na een langverwacht en uitdagend optreden bij de jongens van DKO terugkeren, hangt er een rare sfeer. Riley is er immers van overtuigd dat twee van haar vriendinnen verdwenen zijn en dat er iets niet klopt. Niet veel later stoot ze op een zwartgemaskerde stalker die haar en de andere meisjes van MKE op een gewelddadige manier bedreigt. Is dit gewoon een frats van de DKO-jongens of zullen er echte bloedvergieten volgen?

Het verhaal van Black Christmas is al meermaals van onder het stof gehaald. Het origineel dateert immers uit 1977 en ook in 2006 werd er een poging gedaan om het verhaal van moordenaars op een universiteitscampus nieuw leven in te blazen. Het moet gezegd: deze poging van regisseur-scenariste Sophia Takal is behoorlijk geslaagd. Het verhaal voelt immers over de gehele lijn behoorlijk luchtig aan en triggert je van meet af aan om geïnteresseerd te blijven kijken. Je bent immers meteen benieuwd naar hoe de film uiteindelijk gaat aflopen. Opmerkelijk is wel dat Takal resoluut de kaart kiest voor een ultrafeministische horrorprent. Daar is absoluut niets mis mee, maar soms ligt het er te vingerdik op en dreigt de film ietwat te betuttelend te worden. Lang niet alle mannen zijn beesten, maar daar lijkt Takal zich niets van aan te trekken.

Één van de elementen die deze horrorfilm beter maakt dan andere titels in het genre is de grote aandacht voor de personages. Het team van scenaristen neemt immers zijn tijd om Riley, het personage waar het hele verhaal om draait, een sterk achtergrondverhaal mee te geven. Doordat je inkijk krijgt in het verleden van het personage, begrijp je haar drijfveren immers volledig. Het zorgt er vanzelfsprekend ook voor dat het acteerwerk van Imogen Poots – je kent haar vast en zeker van I Kill Giants (2017) of Green Room (2016) – meer dan een schot in de roos is. Ook de andere meiden en de mysterieuze professor Gelson zijn leuke personages. De cast wordt aangevuld door Aleyse Shannon, Lily Donoghue, Brittany O’Grady en Cary Elwes. Ook zij leveren acteerwerk van een erg aangenaam niveau.

Perfecte cinema brengt Sophia Takal met haar nieuwe horrorfilm helemaal niet, maar dat is ook helemaal niet wat je mag verwachten van een titel zoals Black Christmas. De feministische film van producer Jason Blum met Imogen Poots, die de cast uitstekend aanvoert en een goed uitgewerkt personage tot leven brengt, is immers verre van saai. Het verhaal is goed verteld en ook de spanning blijft over de hele lijn op een hoog niveau. Takal trakteert de kijkers immers meermaals op aangename verrassingen en regisseert bovendien echt goed. Om een lang verhaal kort te maken: deze horrorprent van Blumhouse Pictures is vast en zeker de moeite waard en misschien wel een uitstekend kerstcadeau voor later dit jaar. De film van Universal Pictures ligt sinds 21 oktober 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu. Of durf je niet?

Heb jij deze nieuwe remake van Black Christmas al gekeken? Vind je ook dat het verhaal van een moordenaar op een universiteitscampus nooit saai wordt? Of spreekt de film je eigenlijk helemaal niet aan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.