Review – La Bonne Épouse (2020)

Regie: Martin Provost
Cast: Juliette Binoche, Yolande Moreau, Noémie Lvosky, Edouard Baer & François Baer
Genre: Komedie, drama
Distibuteur: Remain in Light
Releasedatum bioscoop: 1 juli 2020, verdeeld door Imagine Film Distribution
Releasedatum DVD: 7 oktober 2020

Het is geen geheim dat het grote Belgische publiek eigenlijk veel te weinig kleine filmpareltjes bekijkt. Het overgrote deel van de cinemafilms die in België verschijnen komen dan ook uit Hollywood, een filmbastion dat erom bekend staat bijzonder traditioneel te zijn en weinig risico’s neemt. Zo’n dikke veertig jaar geleden was dat anders. Ook in Vlaanderen werden er toen bijvoorbeeld veel meer Franse films op het publiek losgelaten. Afgezien van Bienvenue chez les Cht’is in 2008 lijkt dat intussen totaal ondenkbaar. Toch verschijnen er nu dan interessant ogende titels. Één daarvan is La Bonne Épouse, een kleine Franse film van de hand van Martin Provost met de schitterende Juliette Binoche in de hoofdrol. Is dit de nieuwe Franse komische parel die je gezien moete hebben, of toch maar niet? Lees snel verder!

In de interessante jaren zestig van de vorige eeuw runt de ambitieuze Paulette van de Beck samen met haar ietwat verwarde echtgenoot Robert een school voor toekomstige huisvrouwen ergens in de Elzas. Terwijl ze samen met haar schoonzus en de intelligente zuster Marie-Thérèse haar uiterste best doet om alles in goede banen te leiden, valt al gedurende enkele jaren één trend op: er zijn steeds minder studenten. Wanneer een nieuwe lading ongemanierde dames arriveren en aan hun opleiding beginnen, duurt het niet lang alvorens het noodlot toeslaat. Robert sterft en laat een gigantische financiële krater achter. De drie vrouwen komen samen aan het hoofd van de school en proberen het hele gebeuren overeind te houden. Betekent dit echter ook dat ze de inhoud van de lessen zullen kunnen aanpassen en meer aandacht kunnen hebben voor de emancipatie van de vrouw?

Als je de trailer en het verhaal van La Bonne Épouse bekijkt, ben je ervan overtuigd dat Martin Provost, de man die eerder indruk maakte met zijn biografische dramaprent Violette (2013), alweer helemaal raak schiet. Die vlieger gaat vast en zeker ook volledig op tijdens het eerste half uur van de prent. La Bonne Épouse voelt aanvankelijk immers aan als een zeer goed uitgebalanceerde, grappige en kritische cinemaprent. Jammer genoeg lost Provost de teugels daarna helemaal. Zijn nieuwste film verliest immers alle focus en het aanvankelijk leuke verhaal moet plaats ruimen voor een ultrafeministische boodschap die uitmondt in een misplaatste musicalscène die je als kijker volkomen verward achterlaat. Je kan dan ook niet anders dan vaststellen dat La Bonne Épouse vreemde cinema is die finaal echt nergens op slaat.

Afgezien van de rare kronkels in het verhaal kan je gelukkig wel helemaal zeker zijn van de personages. Provost en zijn medescenariste Séverine Werba zorgen er immers voor dat je op dit vlak op je wenken bediend wordt. Paulette van der Beck, het hoofdpersonage dat plots alleen een vooraanstaande school moet leiden, is immers indrukwekkend goed uitgewerkt. Het is bovendien ook fijn om te zien hoe zij doorheen het hele verhaal steeds meer haar plaats vindt. De rol wordt sterk vertolkt door Juliette Binoche, die nogmaals bewijst wat voor een indrukwekkende actrice ze is. Ook Gilberte, Paulettes schoonzus, is een leuk en knotsgek personage dat fantastisch gebracht wordt door Yolande Moreau. De rol van de norse Marie-Thérèse wordt dan weer knap tot leven gebracht door Noémie Lvosky. Tot slot zie je ook nog Edouard Baer, François Baer en Marie Zabukovec de pannen van het dak spelen.

Op papier is La Bonne Épouse absoluut een parel van een film. Het komische verhaal over een huishoudschool die in slechte papieren blijkt na het overlijden van de pater familias en over drie vrouwen die plots zelf verantwoordelijkheden moeten opnemen anno de jaren ’60 is absoluut zeker boeiend. Ook de personages en het acteerwerk zitten helemaal goed. Alleen is de prent qua uitvoering niet helemaal geslaagd. Door de focus doorheen het verhaal te verschuiven naar een veel té feministische noot verlies je als kijker immers alle aandacht, ook al is de boodschap van de prent volkomen legitiem. Kortom: geef La Bonne Épouse zeker een kans, al kunnen wij niet garanderen dat je de prent schitterend zal vinden. De film wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 7 oktober 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Wat is jouw idee over deze Franse komedie over drie vrouwen die plots het heft in eigen handen moeten nemen? Heb je de film al gezien? Ben je van plan om La Bonne Épouse een kans te geven of toch maar niet? Laat het weten door hier onder te reageren.