Review – I See You (2020)

Regie: Adam Randall
Cast: Jon Tenney, Helen Hunt, Libe Barer, Owen Teague, Judah Lewis & Gregory Alan Williams
Genre: Criminaliteit, thriller, horror
Distributeur: Source 1 Media
Releasedatum bioscoop: 1 juli 2020, verdeeld door O’Brother Distribution
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 15 oktober 2020

Er worden over de gehele wereld heel wat films gemaakt. Filmmakers doen immers alle moeite van de wereld om hun werk aan een zo groot mogelijk publiek te tonen. Dat lukt uiteraard gemakkelijk bij films die medegeproduceerd werden door één van de grote filmstudio’s. Voor kleinere onafhankelijke films is die opdracht echter al een hele opgave. Het zorgt er dan ook voor dat wij in België vaak kleinere pareltjes niet te zien krijgen en dat is echt zonde. Gelukkig zijn er dan de kleinere filmdistributeurs die interessante onafhankelijke films weten binnen te halen om ze op de Belgische cinefielen los te laten. Zo bracht Source 1 Media op 15 oktober 2020 de kleine angstaanjagende thriller I See You op DVD en Blu-Ray uit. Is dit één van die pareltjes die je gezien moet hebben of is de onafhankelijke film een regelrechte ramp? Lees snel verder!

Greg Harper is een gerespecteerde rechercheur in het kleine Amerikaanse kuststadje waar hij woont. Doorgaans gebeurt er weinig, maar daar komt verandering in wanneer een twaalfjarig jongetje op mysterieuze wijze verdwijnt. Samen met zijn collega Spitz start Greg een onderzoek naar de omstandigheden waarin de feiten zich voordeden. Dat heeft een grote weerslag op de rechercheur, net zoals het gedrag van zijn overspelige echtgenote en zijn puberzoon die het allemaal niet kan plaatsen. Wanneer er niet veel later vreemde dingen in het huis lijken te gebeuren en er ook dingen beginnen te verdwijnen, weten de Harpers niet wat er aan de hand is. Zal Greg uiteindelijk de dader vinden en is er een logische verklaring voor de vreemde dingen in huis?

Grote films die geproduceerd worden door grote filmstudio’s hebben allemaal één ding gemeen: ze lijken zo ongelooflijk veel op elkaar waardoor je doorgaans het gevoel hebt dat je alles al gezien hebt. Regisseur Adam Randall, de man die eerder al de Netflix Original iBoy (2017) inblikte, slaagt erin om met zijn nieuwe thriller echt helemaal iets anders te brengen dan je eerder al zag. Hoewel het eerste kwartier van I See You redelijk oppervlakkig aanvoelt, kan je niet anders dan vol enthousiasme blijven kijken omdat je wil weten hoe het hele verhaal afloopt. En dat geduld wordt niet op de proef gesteld. Naarmate het verhaal vordert wordt je immers getrakteerd op de ene verrassing na de andere. En laat net dat zijn wat je van een goede thriller verwacht: topentertainment.

Dat I See You een eerder kleine en onafhankelijke prent is, brengt natuurlijk met zich mee dat er niet al te bekende koppen te bewonderen zijn. Al valt dat te nuanceren. De rol van de vreemde Jackie Harper, Gregs echtgenote, wordt immers vertolkt door Helen Hunt. De actrice won in 1998 de Oscar voor beste actrice in As Good as It Gets (1997). Hunt vertolkt de ietwat oppervlakkige rol goed, maar maakt eigenlijk weinig indruk. Het is voornamelijk Jon Tenney – je kent hem van films zoals Legion (2010) of zijn rol in True Detective – die echt weet te boeien als rechercheur Greg. Van meet af aan heb je bovendien ook door dat zijn personage heel wat mysterieuzer is dan je denkt. Verder zie je ook nog Libe Barer, Owen Teague en Judah Lewis in fijne ondersteunende rollen passeren.

I See You is absoluut een zeer aangename, spannende en verrassend suspensvolle thriller die je gezien moet hebben. Het verhaal van Devon Graye komt traag op gang maar weet de kijker na een dik kwartiertje helemaal te boeien, mede dankzij de behoorlijk strakke regie van Adam Randall. Je wordt na verloop van tijd immers helemaal meegezogen in het verhaal. Jon Tenney weet perfect te overtuigen als de getormenteerde Greg Harper, een rechercheur in een rustig stadje die een vreemde verdwijning moet onderzoeken. Ook de rest van de cast doet het helemaal goed. Kortom: I See You mag dan wel een kleine film zijn, het is vast en zeker een bijzondere verrassing. De film wordt verdeeld door Source 1 Media en ligt sinds 15 oktober 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Hou jij wel van spannende thrillers met een eng kantje? Heb je I See You al gekeken of ben je dat zeker van plan na onze recensie gelezen te hebben? Vond je het verhaal ook zo spannend? Laat het ons weten door hier onder te reageren.