Review – The High Note (2020)

Regie: Nisha Ganatra
Cast: Dakota Johnson, Ice Cube, Tracee Ellis Ross, Kelvin Harrison Jr. & Bill Pullman
Genre: Muzikaal en romantisch drama
Releasedatum bioscoop: 12 augustus 2020
Releasedatum DVD: 11 november 2020

Het is eigen aan de mens om gedurende zijn leven iets te willen bereiken. Iedereen is immers steevast op zoek naar succes en dat kan vele vormen aannemen. De ene is immers voornamelijk gefocust op zijn professionele succes terwijl de andere voornamelijk op privévlak ongekende hoogtes wil bereiken. Alleen is één ding zeker: soms kan de weg naar succes heel erg moeilijk verlopen. Er liggen vaak immers heel wat kapers op de kust én falen hoort er nu met momenten ook eenmaal bij. Dat is één van de onderwerpen die regisseur Nisha Ganatra aansnijdt in haar nieuwste film The High Note, een muzikaal drama met Tracee Ellis Ross, Dakota Johnson en de bijzonder getalenteerde Kelvin Harrison Jr. in de hoofdrollen. Wil je weten waarover de film juist gaat? Lees dan snel verder en ontdek of de prent voor jou de moeite waard is.

Margaret ‘Maggie’ Sherwood woont in het bruisende Los Angeles en werkt er voor niemand minder dan Grace Davis, één van de grootste en meest bekende zangeressen ter wereld. Maggie is assistente en regelt quasi alles voor de gevierde zangeres. Alleen vindt ze het jammer dat Grace de laatste jaren weinig nieuw materiaal op de wereld losliet. Jack, Graces manager, is echter geen fan van een nieuw album en schuift dat idee dan ook op de lange baan, zelfs wanneer Maggie, die altijd al droomde van een job als producer bij een grote platenmaatschappij, afkomt met een briljante versie van Graces meest bekende liedjes. Alles verandert echter wanneer Maggie de jonge en charismatische David Cliff ontmoet. De Afro-Amerikaanse zanger is het uitstekende slachtoffer op wie ze haar producerskills voor het eerst kan botvieren. Is dit dé springplank voor Maggie of zal ze voor altijd een ‘gewone’ assistente blijven?

Het is geen geheim dat het leven in de artistieke sector, zowel in de muziek- als in de cinemabusiness, een harde stiel is. Dat is meteen één van de kernelementen van The High Note. Het verhaal van de debuterende scenariste Flora Greeson gaat immers over een onervaren jonkie die vastberaden is om te groeien in de muziekwereld en dat gaat natuurlijk niet zonder horten of stoten of zonder de daarmee gepaard gaande felle kritiek. Het verhaal gaat aan een erg aangenaam tempo voorbij, zonder nog maar enig moment oppervlakkig aan te voelen. Door de goede regie van Nisha Ganatra, die eerder al indruk maakte met haar dramaprent Late Night (2019), komt dat alles nog mooier tot zijn recht. Het is alleen jammer dat je de finale plottwist, die zeker ontroerend is, van mijlenver ziet aankomen. Dat had heus wel subtieler gekund.

Foutloos is The High Note dus zeker niet, maar op het vlak van de personages stelt de film geenszins teleur. Zo volg je met plezier het doen en laten van Maggie, een echte workaholic die met de nodige portie durf de muziekwereld tegemoet gaat. Het personage maakt doorheen de film een sterke ontwikkeling door, die nog beter aanvoelt dankzij het goede en beheerste acteerwerk van Dakota Johnson. Ook Grace Davis, een Beyoncé-achtige topzangeres, ontwikkelt zich doorheen de film mooi. Het helpt natuurlijk ook dat de rol wordt neergezet door de briljante Tracee Ellis Ross, de dochter van de Amerikaanse topzangeres Diana Ross. Haar acteerwerk én vocals zijn behoorlijk indrukwekkend. De show wordt in The High Note echter volledig gestolen door Kelvin Harrison Jr. Hem zag je eerder aan het werk in de sterke thriller Luce (2019). Harrison Jr. bewijst met zijn rol als David dat hij naast een sterke acteur ook nog een fantastische zanger is.

The High Note is een film die wereldwijd veel te weinig aandacht kreeg en dat heeft natuurlijk helemaal te maken met de plotse wereldwijde uitbraak van het coronavirus. Wie echter de tijd neemt om de film te ontdekken, zal helemaal niet teleurgesteld achterblijven. De film van regisseur Nisha Ganatra vertelt immers het boeiende en erg licht verteerbare verhaal van een ambitieuze assistente die vastberaden is om het in de muziekindustrie te maken. De personages zijn boeiend en ook het acteerwerk van de gehele cast – met in het bijzonder Kelvin Harrison Jr. – zit helemaal goed. Ben je dus op zoek naar een fijn muzikaal en romantisch drama? Dan is The High Note absoluut een must see voor jou! De film wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 11 november 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Heb jij ook zo genoten van de muziek, het acteerwerk en het verhaal van The High Note? Vond je de film ook zo fijn of vind je dat ons enthousiasme eerder misplaatst is? Heb je de film nog niet gekeken en ben je dat (niet) van plan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.