Review – The Wolf of Snow Hollow (2020)

Regie: Jim Cummings
Cast: Jim Cummings, Chloe East, Rikki Lindhome, Robert Forster, Will Madden & Annie Hamilton
Genre: Komedie, horror, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 4 december 2020

In 2020 zijn er heel wat mensen veel te vroeg vertrokken omwille van de vreselijke coronapandemie. Zoals ieder jaar zetten ook in Tinseltown enkele grote en minder grote namen hun reis richting de Eeuwige Jachtvelden in. Denk bijvoorbeeld maar aan de jonge topacteur Chadwick ‘Black Panther’ Boseman die plots overleed aan de gevolgen van een lang gevecht tegen kanker of Sir John Connery die vredevol stierf op de gezegende leeftijd van 90 jaar. Een andere naam die, in 2019 weliswaar, ook een grote leegte achterliet was die van Robert Forster, de eens zo grote acteur die al een aantal jaren terug aan een opmars bezig was. Zijn allerlaatste wapenfeit was The Wolf of Snow Hollow, een kleine en komische horrorfilm die op het eerste gezicht meer dan interessant oogt.

In het kleine stadje Snow Hollow, in het noorden van de Amerikaanse staat Utah, wordt het leven van iedere bewoner plots heel hard door elkaar geschud. Een reeks brutale moorden zorgen er immers voor dat de nationale pers plots neerstrijkt en dat er heel wat druk komt te liggen op de schouders van de lokale politie. Dat is ook het geval voor John Marshall, een mislukte vader en matige politieagent die het werk van de bijna gepensioneerde Sherrif Hadley probeert over te nemen. Terwijl hij het thuis steeds moeilijker krijgt met zijn dochter, probeert hij om samen met zijn goede collega Julia te achterhalen wie de dader is van de akelige bloedbaden. Gaat het om een ‘gewone’ moordenaar of zou het kunnen dat er echt een weerwolf ronddoolt in het stadje? John weet het zelf allemaal niet zeker…

Het komt steeds meer voor dat een acteur of actrice zelf op de regisseursstoel kruipt en bovendien ook volledig verantwoordelijk is voor het scenario. Dat is ook wat Jim Cummings doet met zijn nieuwe langspeler The Wolf of Snow Hollow. Cummings, die eerder straf uit de hoek kwam met Thunder Road (2018), presenteert opnieuw een erg gelaagde cinemaprent die behoorlijk entertainend en sterk overkomt. Niet enkel het verhaal – over een weerwolfachtige moordenaar die bloedbad na bloedbad aanricht – is echt leuk om te volgen, ook op alle andere vlakken is de film een sterk staaltje cinema. Door de goeie focus op het visuele, de horrorelementen, de erg goed geplaatste komische noten en de grote aandacht voor de personages kan je niet anders dan voortdurend met grote interesse naar het scherm staren.

Cummings neemt dus zijn tijd om het hoofdpersonage, de ietwat miserabele politieagent John Marshall, echt goed uit te werken. En dat werpt natuurlijk zijn vruchten af. Het zorgt er immers voor dat je dicht bij de man komt en dat er ook een heel mooie balans is tussen het verhaal zelf en de personages die erin ronddolen. Dat Cummings de rol zelf voor zijn rekening neemt, zorgt er natuurlijk voor dat alles nog straffer aanvoelt. De acteur brengt alles immers met een enorme finesse. Ook Jenna, Johns dochterlief, is een aangename persoonlijkheid die goed wordt vertolkt door Chloe East. Tot slot zie je ook nog Riki Lindhome en wijlen Robert Forster in uitstekende, met momenten grappige, rollen de revue passeren.

Lang niet alle kleine en onafhankelijk geproduceerde films zijn regelrechte rommel. Dat bewijst acteur-regisseur-scenarist Jim Cummings helemaal met zijn nieuwste wapenfeit The Wolf of Snow Hollow. De prent vertelt het spannende verhaal van een stadje dat geteisterd wordt door een moordlustige, mysterieuze gek én neemt tegelijk de tijd om diep in te gaan op de getormenteerde John Marshall. Deze uitstekende balans,  aangevuld met een grappite toets, zorgt ervoor dat de film van A tot Z een erg aangename verrassing is. Ben je dus op zoek naar een unieke én bloederige film met een komische noot? Dan ben je met The Wolf of Snow Hollow helemaal aan het juiste adres. De prent wordt verdeeld door Dutch FilmWorks en ligt sinds 4 december 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de leuke trailer van de prent nu.

Wat denk jij van de talenten van Jim Cummings? Heb je genoten van zijn nieuwste film of kan The Wolf of Snow Hollow je maar amper bekoren? Vond je het verhaal ook zo leuk of toch maar niet? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.