Review – Ava (2020)

Regie: Tate Taylor
Cast: Jessica Chastain, John Malkovich, Colin Farrell, Common, Jess Weixler & Diana Silver
Genre: Actie, drama, criminaliteit
Releasedatum bioscoop: 22 juli 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 december 2020

Als alles goed gaat en het vaccinatieratio in de loop van het jaar beter wordt, krijgen we dit jaar twee bekende actiehelden te zien die de bioscoop onveilig zullen maken. Ethan Hunt zal wederom het beste van zich geven in de zevende Mission: Impossible-prent en eindelijk zullen we ook kunnen genieten van de allerlaatste James Bond-prent – No Time To Die – van Daniel Craig. Alleen zal dat nog wel een aantal maanden duren. Fans van actieprenten kunnen zich intussen echter wel behelpen met andere films in het genre die recent ook beschikbaar werden om thuis te bewonderen. Één van die titels is Ava, een actieprent waarin niemand minder dan de schitterende Jessica Chastain de show steelt. Is het een uitstekend én vrouwelijk alternatief voor James Bond en consorten of toch niet helemaal?

Ava Faulkner is een voormalige drugs- en alcoholverslaafde die nagenoeg alle banden met haar familie heeft verbroken. Zo’n acht jaar geleden besloot ze om te vertrekken. Via de charismatische Duke belandde ze in een bedrijf van huurmoordenaars en werd ze opgeleid tot één van de besten in het vak. Ava’s methodes zijn echter niet bij iedereen geliefd en al gauw heeft ze door dat enkelen binnen de organisatie liever hebben dat ze verdwijnt. Terwijl de jonge vrouw opnieuw de banden met haar zus, moeder en schoonbroer probeert aan te knopen, beseft ze dat ze stilaan zelf een doelwit wordt. Zal de gevreesde huurmoordenaar zichzelf en haar familie kunnen beschermen tegen wat onvermijdelijk komen zal? Één ding is zeker: dit wordt de meest spannende en gevaarlijke periode uit haar leven.

Nog niet zo heel lang geleden waren er eigenlijk alleen maar mannelijke actiepersonages in de bioscoop te bewonderen. Ethan Hunt, James Bond, Jason Bourne en zelfs Indiana Jones… het zijn maar enkele voorbeelden. Met de komst van films zoals Salt (2010) kwam daar gelukkig verandering in. Ava probeert dan ook op dat succes mee te surfen. En het moet gezegd: na een spannend en veelbelovend begin ben je als kijker helemaal getriggerd. Het is dan ook jammer dat je na een dik kwartiertje moet vaststellen dat de film niet meer brengt dan een doorsnee actieverhaal vol clichés en typische verhaallijnen die je van mijlenver ziet aankomen. Niets – maar dan ook echt niets – aan Ava is verrassend. Vergis je evenwel niet: deze film is behoorlijk goed uitgevoerd en daarom voor veel fans van het genre wellicht een echte must see.

Één van de troeven van deze prent, ondanks het matig verrassende verhaal, is de getalenteerde Jessica Chastain. De huidige leading lady van Tinseltown zet de rol van de getormenteerde Ava Faulkner absoluut goed neer. Het is alleen zonde dat het personage een veel te flauwe achtergrond meekrijgt waardoor Chastain zelf op de grenzen van de persoonlijkheid stoot. Die vlieger gaat trouwens ook op voor John Malkovich. De grote meneer neemt de rol van het vaderfiguur Duke voor zijn rekening en doet dat geenszins slecht, al stoot ook hij op de limieten van zijn personage. Verder zie je ook nog Common, Colin Farrell, Jess Weixler en Diana Silvers de revue passeren in ietwat magere rollen. Hoe dan ook: het acteerwerk kan je over de gehele lijn geenszins flauw noemen.

Heel wat films werden in 2020 uitgesteld tot 2021 of zelfs nog verder in de toekomst. De makers van Ava besloten om deze actiefilm wel tijdens de coronapandemie op het publiek los te laten en dat heeft wellicht te maken met de matige kwaliteit van de prent. De film van regisseur Tate Taylor, die eerder het uiterst entertainende Ma (2019) presenteerde, is behoorlijk oppervlakkig en typisch in zijn genre. Het goede acteerwerk van toppers zoals Jessica Chastain en Colin Farrell kan daar jammer genoeg maar weinig aan veranderen, mede omwille van de flauwe personages. Ava is dus niets meer dan een typische actieprent die perfect is voor een zondagnamiddag, maar ook niet meer dan dat. De film wordt verdeeld door Belga Films en ligt sinds 14 december 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de prent nu.

Vind jij het ook zo fijn om Jessica Chastain in een actiefilm te zien opdraven? Wat vond jij van haar performance in Ava? Heb je van de film genoten of deel je onze kritiek? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met je mening.