Review – Lupin: Deel1 (2021)

Regie: Louis Leterrier, Marcela Said e.a.
Cast: Omar Sy, Ludivine Sagnier, Etan Simon, Vincent Londez, Clotilde Hesme & Antoine Gouy
Genre: Actie, criminaliteit, drama
Originele zender: Netflix
Releasedatum: 8 januari 2021

Nu we allemaal nog steeds zo goed als opgesloten zitten en het bijwonen van allerlei culturele evenementen, zoals een bioscoopbezoek, uitgesloten is, hebben we eigenlijk maar één echte ontsnappingsmogelijkheid: films en series die je zelf thuis kan bekijken. Daarvoor bieden Netflix, Amazon Prime, Steamz en Disney+ uiteraard de perfecte bibliotheken aan. Via al deze diensten kan je tal van bijzondere pareltjes bekijken. Denk bijvoorbeeld maar aan The Umbrella Academy. Wij van Screendependent nemen nu en dan graag de tijd om één van de titels uit te lichten. Deze keer is het aan Lupin, de Franse reeks die momenteel wereldwijd erg gesmaakt wordt en waarvan een tweede seizoen in de zomer van 2021 online zou moeten staan. Wat maakt de reeks met Omar Sy zo leuk? Of is het allemaal net iets te overroepen?

Assane Diop is een hardwerkende vader die alles doet om goed te kunnen zorgen voor zijn flinke zoon Raoul. Zijn huwelijk loopt echter niet van een leien dakje. Hij en zijn jeugdliefde Claire wonen immers al en tijdje niet meer bij elkaar. Dat alles heeft te maken met Assanes gevoel voor onrechtvaardigheid. In 1995 werd zijn vader immers opgesloten voor diefstal en pleegde hij zelfmoord. Assane is ervan overtuigd dat zijn vader onschuldig was en verdenkt de steenrijke familie Pellegrini, waarvoor zijn vader chauffeur was, ervan dat ze meer weten. De Parijzenaar broedt op een meesterplan om de waarheid te weten te komen, maar dat is niet zonder gevaar. Zal hij uiteindelijk de waarheid kunnen achterhalen?

Mysterieuze actiereeksen zijn altijd geweldig om naar te kijken, zeker als ze – al dan niet losjes – gebaseerd zijn op fantastische meesterwerken. Zoals de naam het doet vermoeden is Lupin gebaseerd op de bekende verhalen van de Franse schrijver Maurice Leblanc. Alleen gaat deze Netflix-reeks, neergepend door George Kay, heel speels om met het bronnenmateriaal. Alles moet immers aan de moderne en technologische tijd worden aangepast. En het moet gezegd: het eindresultaat is fan-tas-tisch. Lupin vertelt immers een aangenaam en spannend verhaal, ziet er visueel verbluffend uit en gaat aan een uitstekend tempo vooruit. En ja, het verhaal is soms ietwat simplistisch, maar dat maakt het des te aangenamer om te volgen. Aanrader? Reken maar van yes!

Dat deze nieuwe Franse Netflix Original wereldwijd zo gesmaakt wordt heeft uiteraard ook te maken met de intussen internationaal bekende topster Omar Sy. De Fransman – die je onder meer al zag schitteren in Jurassic World (2015) en Intouchables (2011) – speelt immers een rol die hem wederom op het lijf geschreven is. Sy zet het personage van Diop uitstekend naar zijn hand en heeft daarbij veel respect voor de verhalen van Leblanc. Het helpt natuurlijk ook dat de acteur er steeds ongelooflijk sympathiek uitziet. Ook de overige rollen zijn trouwens uitstekend en worden neergezet door sterke acteurs en actrices. Zo zie je onder meer Vincent Londez, Ludivine Sagnier, Hervé Pierre en Clotilde Hesme de revue passeren en het beste van zichzelf geven.

Ben je op zoek naar een leuke reeks waarbij je maar weinig moet nadenken en die je iedere avond topentertainment bezorgt? Stop dan met zoeken, want Lupin is dé titel die je gezien moet hebben. De reeks – losjes gebaseerd op de verhalen van Arsène Lupin – is formidabel geschreven en gaat aan een aangenaam tempo voorbij. De frivole actiescènes zijn sterk in beeld gebracht door onder meer Louis Leterrier en ook de personages zitten over de gehele lijn goed. Omar Sy speelt de rol van zijn leven en doet je echt aanvoelen hoe leuk het was om dit project in te blikken. Dit smaakt met grote zekerheid naar meer. Kijken geblazen dus! Lupin is exclusief te bewonderen op Netflix en is sinds 8 januari 2021 wereldwijd via de streaminggigant te bewonderen. Bekijk de trailer nu.

Deel jij ons enthousiasme rond Lupin? Heb je de reeks ook al gezien en vond jij het ook goed of net helemaal niet? Wat vond je van het acteerwerk van Sy en de rest van de cast? Laat het ons weten door hier onder te reageren met jouw opinie.