Review – The War with Grandpa (2021)

Regie: Tim Hill
Cast: Oakes Fegley, Robert De Niro, Uma Thurman, Bob Riggle, Laura Morano & Christopher Walken
Genre: Familie, komedie, drama
Distributeur: WW Entertainment
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 24 februari 2021

Je hoort het wel vaker: “De jeugd van tegenwoordig… Ze zouden eens moeten weten hoe het in onze tijd was…”. Wanneer jij als iemand van een jongere generatie deze woorden hoort, begin je wellicht ook meteen met je ogen te draaien. Toch kan je niet anders dan vaststellen dat er absoluut grote verschillen zijn tussen de generaties. Zo is de ene opgegroeid met nieuwe technologieën en is dat voor een andere veel minder vanzelfsprekend. De combinatie van verschillende generaties kan dan ook leiden tot heel wat knotsgekke taferelen. Want wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer je grootvader plots bij jou komt wonen en je plots moet leren om met hem samen te leven? Daarover gaat The War with Grandpa, een op het eerste gezicht grappige familiefilm met niemand minder dan Robert De Niro en Uma ‘Kill Bill’ Thurman in de hoofdrollen.

De twaalfjarige Peter heeft een geweldig leven met zijn beide ouders en zussen. Alleen belooft dit jaar anders te worden dan normaal. Samen met zijn vrienden gaat hij immers voor het eerst naar de middelbare school. En dat is nog niet alles: na een vreemde poging tot diefstal komt zijn grootvader Ed plots bij hem wonen én moet Peter zijn slaapkamer afstaan. Plotsklaps moet hij verhuizen naar de zolder, iets wat hij absoluut niet kan verdragen. Daarom besluit Peter om een heuse oorlog te starten met zijn grootvader. Want wie zijn persoonlijke ruimte binnentreedt, moet daar de zware gevolgen van dragen. Hoe loopt dit af? Zullen Peter en zijn grootvader uiteindelijk vrede sluiten of kunnen ze nooit nog samen door één deur?

Er zijn moeilijke, uitdagende, verstaanbare en erg simpele films. The War with Grandpa hoort ongetwijfeld thuis in die laatste categorie. Regisseur Tom Hill – bekend van onder meer Alvin and the Chipmunks (2007) – presenteert met zijn nieuwe langspeler immers een erg rechtlijnige familiefilm die voor het hele gezin echt eenvoudig te verteren is. Van meet af aan is het duidelijk welk verhaal de film wilt brengen. Verwacht je daarbij ook niet aan spannende of inhoudelijk straffe subplots die de film inhoudelijk sterker maken. The War with Grandpa wordt immers nooit meer dan een redelijk inhoudloze familiefilm die te smaken is op een luilekkerzondagnamiddag. Voor de ene is dat wellicht perfect, terwijl de andere liever op zoek gaat naar sterkere cinema.

De cast van deze familieprent is op z’n minst erg straf. Zo zie je Uma Thurman, Christopher Walken, Cheech Marin en Jane Seymour in leuke ondersteunende rollen de revue passeren. De leukste rol is ongetwijfeld weggelegd voor Robert De Niro, die zichzelf helemaal geeft als Peters grootvader Ed. Jammer genoeg moet je vaststellen dat De Niro’s acteerwerk niet geweldig is, waardoor ook jij als kijker twijfelt aan de geloofwaardigheid van het hele gebeuren. Dezelfde vlieger gaat op voor Oakes Fegley, die zijn uiterste best doet als de onfortuinlijke Peter. Ook hij is niet echt overtuigend. Tot slot wordt de cast aangevuld door Bob Riggle en Laura Marano, twee acteurs die zich doorheen de prent eerder onzichtbaar maken. Het matige acteerwerk van de volledige cast heeft natuurlijk ook te maken met de personages, die op geen enkel moment als sterk aanvoelen.

Robert De Niro is een aimabele man, dat weet iedereen ondertussen wel. In The War with Grandpa ontpopt de acteur zich echter tot een “gevaarlijke” grootvader die het aan de stok krijgt met zijn kleinzoon Peter, een twaalfjarig pubertje dat maar al te graag zijn kamer terug wilt. De film is vast en zeker uitstekend vertier voor het hele gezin, maar brengt weinig vernieuwende of inhoudelijk sterke cinema. Door de matige personages en het flauwe verhaal is ook het acteerwerk van Robert De Niro, Uma Thurman en alle andere leden van de cast niet echt indrukwekkend te noemen. Conclusie van ons betoog? Geef deze film alleen een kans als je echt helemaal niets anders te doen hebt. The War with Grandpa wordt verdeeld door WW Entertainment en ligt sinds 24 februari 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Heb jij van The War with Grandpa genoten en ben je het helemaal niet eens met onze recensie? Of vond jij het verhaal én het acteerwerk van onder meer Robert De Niro ook zo flauw? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen met jouw mening.