Review – The Secret Garden (2020)

Regie: Marc Munden
Cast: Dixie Egerickx, Colin Firth, Julie Walters, Tommy Gene Surridge & Amir Wilson
Genre: Familie, drama, fantasy
Distributeur: Remain in Light, in samenwerking met The Searchers
Releasedatul bioscoop: 12 augustus 2020
Releasedatum DVD en Blu-Ray: 16 december 2020

Er zijn in Hollywood heel wat filmproducenten die bekend staan om fantastisch entertainende cinemaspektakels. Dat is onder meer zo bij Jerry Bruckheimer, de Hollywoodtopper die mee aan het roer stond van de erg gesmaakte National Treasure– en Pirates of the Caribbean-franchises. Een andere bekende productiemaatschappij die garant staat voor topcinema is Heyday Films. Die Britse productiestudio was onder meer verantwoordelijk voor de succesvolle Paddington– en Harry Potter-films. Terwijl het momenteel wachten is op een derde film van je favoriete knuffelbeertje, werkte Heyday vorig jaar mee aan een andere betoverende prent: The Secret Garden. De film is gebaseerd op een bekend kinderverhaal en heeft alles in zich om een uitstekend schot in de roos te zijn. Is dit wederom kwalitatieve cinema die je niet mag missen?

Anno 1947 is de situatie in Brits-Indië helemaal niet veilig. Terwijl het politieke systeem in duigen lijkt te vallen, wordt de regio tevens geteisterd door een erge cholera-epidemie die heel wat mensenlevens eist. Wanneer ook de ouders van de tienjarige Mary Lennox, een verwend en ietwat arrogant Brits meisje, door de ziekte worden getroffen, moet ze terug naar Engeland. Daar wordt ze geplaatst bij haar oom Archibald Craven, een man die sinds de dood van zijn vrouw helemaal vereenzaamd is. Mary voelt zich echter helemaal niet thuis op het landgoed Misselthwaite en maakt zich met haar verwend gedrag niet populair bij het personeel. Niet veel later ontdekt ze echter een prachtige en betoverende tuin op het landgoed en komt ze te weten dat haar neefje hele dagen ziek in bed moet liggen. Kan zij hier – samen met haar nieuwe leuke vriend Dickon – iets aan doen?

Heyday Films staat dus al heel wat jaren bekend voor haar erg kwalitatieve producties. Toen bekend werd dat de studio aan de slag zou gaan met The Secret Garden, een bekend kinderboek van Frances Hodgson Burnett, werd menig filmfan dan ook helemaal enthousiast. Dat enthousiasme krijgt echter nagenoeg meteen een flinke knauw. Hoewel het verhaal over een jong meisje dat moet omgaan met het verlies van haar ouders en een hele nieuwe wereld ontdekt erg mooi overkomt, voelt de prent van regisseur Marc Munden toch voornamelijk erg rommelig aan. Munden, doorgaans actief als regisseur van reeksen zoals The Third Day en Utopia, houdt alles immers bijzonder oppervlakkig. Daar zit natuurlijk ook het scenario van Jack Thorne – die nochtans indruk maakte met Enola Holmes (2020) – voor een groot deel tussen. Het geheel betovert wel degelijk, maar voelt heel erg afgeremd aan.

Tijdens de prent is er uiteraard veel aandacht voor de personages. Mary Lennox maakt immers een opvallende psychologische ontwikkeling, van een irritant verwend nest naar een begripvol altruïstisch kind, door. Die evolutie maakt het geheel vanzelfsprekend beter, maar komt niet helemaal goed tot zijn recht door het twijfelachtige acteerwerk van Dixie Egerickx. Het jonge meisje heeft duidelijk nog niet veel ervaring. Ook Archibald Craven, Mary’s oom, is een goed personage en wordt degelijk vertolkt door de bekende Colin Firth. Verder zijn ook de andere personages helemaal in orde en zie je onder meer Julie Walters, Thomas Gene Surridge en Amir Wilson het beste van zichzelf geven. Alleen stel je ook bij hen vast dat het nooit lukt om echt indruk te maken.

Ken je het gevoel dat je over iets heel erg enthousiast bent en je tegelijk toch voelt dat het niet helemaal goed zit? Dat is exact wat je voelt als je kijkt naar The Secret Garden. De prent van Marc Munden vertelt vast en zeker een mooi verhaal en zit ook visueel best goed, maar weet je niet helemaal te betoveren. De personages zitten goed, maar het acteerwerk Dixie Egerickx overtuigt te weinig waardoor het geheel twijfelachtig overkomt. Met de hulp van ‘oude rotten’ zoals Firth en Walters kan je dat nu en dan wel vergeten, maar echt indrukwekkend wordt de prent nooit. The Secret Garden is dus geen topproductie van Heyday Films, maar kan je ook geenszins beschouwen als slechte cinema. De film wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 16 december 2020 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de prent nu.

Heb jij het boek van Frances Hodgson Burnett gelezen en was je ook enthousiast toen er een nieuwe verfilming van The Secret Garden gemaakt zou worden? Wat vind jij van het eindproduct en het acteerwerk van Egerickx? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.