Review – Dark River (2020)

Regie: Clio Barnard
Cast: Ruth Wilson, Mark Stanley, Sean Bean, Joe Dempsie & Steve Garti
Genre: Mysterie, drama, thriller
Distributeur: September Film
Releasedatum DVD: 19 november 2020

Mensen kiezen hun eigen familie helemaal niet. Eenmaal je geboren wordt, wordt je door de ‘natuur’ immers losgelaten binnen een select groepje mensen waar je hoogstwaarschijnlijk een groot deel van je leven dicht bij zal staan. Dat lijkt ietwat cru gesteld, maar lang niet iedereen heeft geluk met zijn broers, zussen, grootouders of ouders. Bepaalde verzuurde relaties of levensingrijpende gebeurtenissen kunnen er immers voor zorgen dat je thuis nooit meer hetzelfde zal aanvoelen. En dat is uiteraard iets wat helemaal niemand verdient. Over die erg intieme en vaak diep kwetsende thematiek gaat Dark River, een kleine Britse dramaprent met een ijzersterke Ruth Wilson in de hoofdrol. Weet de His Dark Materials-actrice ook helemaal te imponeren met haar rol in deze kleine cinemaprent?

Alice is een rasechte boerendochter die iedere dag opnieuw zorgt draagt voor haar schapen op de boerderij. Na zo’n vijftien jaar te hebben vertoefd op heel wat schapenboerderijen over de gehele wereld, besluit ze na de dood van haar vader terug te keren naar de plaats waar ze opgegroeid is. Haar vader had haar immers beloofd dat zij de boerderij mocht overnemen wanneer hij er niet meer was. Eens aangekomen voelt Alice zich echter meteen vreselijk omdat er meteen oude worden opengehaald. Ook haar broer Joe – met wie ze destijds een uitstekende band had – lijkt helemaal de weg kwijt te zijn. Kan Alice de boerderij van haar vader overnemen ondanks alle tegenslagen of is alles gedoemd om te mislukken?

Heel wat mensen zijn ervan overtuigd dat het leven van de kleine zelfstandige eenvoudig is. Vaak lijkt men daarbij de boeren te vergeten, de harde werkers die dag in, dag uit proberen te overleven met hun harde werk. Dat is maar één van de facetten die regisseur-scenarist Clio Barnard – bekend van onder meer The Selfish Giant (2013) – met zijn film toont. In globo gaat de film immers over een volwassen vrouw die bewust terugkeert naar een plaats waar ze als adolescente heel wat traumatische gebeurtenissen heeft meegemaakt. Het is boeiend om te zien hoe Barnard dit verhaal, gebaseerd op een roman, aanpakt. De focus ligt over de hele lijn echt heel goed. Door bovendien te werken met beklijvende close ups en pakkende flashbacks, laar Barnard je scène na scène dichterbij de hoofdpersonages komen.

Die personages, Alice en Joe, zijn bijzonder sterk uitgewerkt. Van beide boerenkinderen heb je immers van meet af aan door dat ze een enorm gewicht met zich meedragen op hun schouders en dat ze het moeilijk hebben om met elkaar om te gaan. Die complexiteit en gelaagdheid brengt Barnard uitstekend naar voor en komt nog meer binnen dankzij het acteerwerk. De fantastisch getalenteerde Ruth Wilson brengt de rol van Alice immers met een formidabele finesse zoals maar weinigen het kunnen. Wilson draagt de prent dan ook compleet, maar wordt daarin ondersteund door Mark Stanley. De acteur – eerder te bewonderen in Criminal: UK – toont zich van zijn beste kant en maakt net als Wilson meermaals veel indruk. Tot slot zie je in flarden Sean Bean passeren in een rol die je gedegouteerd achterlaat.

Sommige dramafilms laten je echt met een krop in de keel naar het scherm staren en zijn net daarom zo indrukwekkend goed. Dark River is een cinemaprent die helemaal onder die noemer valt. Regisseur-scenarist Clio Barnard brengt wederom een sterk verhaal met gelaagde personages tot leven en toont daarmee nogmaals wat voor een goede storyteller hij is. De film blijft van A tot Z je interesse vasthouden en dat heeft ook helemaal te maken met het ijzersterke acteerwerk van Ruth Wilson en Mark Stanley, twee Britse toppers die je echt helemaal mee in het verhaal weten te trekken. Dark River is dus een bijzonder sterke dramaprent die je niet mag missen. De film wordt verdeeld door September Film en ligt sinds 19 november 2020 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat vind jij van deze pure en Britse dramaprent over een broer en een zus die oude wonden moeten openrijten zodat ze hun verleden kunnen accepteren? Vind je het verhaal van Dark River ook zo beklijvend, net zoals het acteerwerk van Ruth Wilson? Laat het ons weten door hier onder te reageren.