Review – The Craft: Legacy (2021)

Regie: Zoe Lister-Jones
Cast: Cailee Spaeny, Gideon Adlon, Zoey Luna, Lovie Simone, Michelle Monaghan & David Duchovny
Genre: Drama, fantasy, horror
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 3 maart 2021

Het vorige decennium – van 2010 tot 2020 voor de duidelijkheid – werd op film- en serievlak gedomineerd door één grote constante: de drang van film- en televisiestudio’s om bekende franchises en concepten opnieuw naar het grote scherm te brengen. Zo zijn Harry Potter, Star Wars en Resident Evil weer helemaal hip. Het brengt met zich mee dat filmmakers en bedenkers van series heel wat minder gevaarlijke gokjes moeten wagen. Bijzonder is evenwel dat nu en dan ook reboots van heel wat minder bekende franchises de kop opsteken. Zo moest dit jaar The Craft: Legacy in de bioscoopzalen verschijnen. De film, een los vervolg op de bijna gelijknamige film uit 1996, ging echter meteen naar VOD en DVD en Blu-Ray door de coronacrisis. Is het een verborgen parel die een onderbelichte franchise opnieuw op de kaart zet? Of toch maar niet?

Lilly is 17 jaar en woont samen met haar mama Helen. Wanneer die laatste echter een nieuwe geliefde ontmoet, besluiten de twee om bij hem en zijn drie zoons in te trekken. De nieuwe omgeving is niet gemakkelijk voor Lilly, zeker niet wanneer op haar school iets vreselijks gebeurt en ze daardoor hard gepest wordt. Al gauw wordt ze opgevangen door Lourdes, Frankie en Tabby, drie meisjes die zich in hun vrijetijd bezig houden met hekserij en die ervan overtuigd zijn dat Lilly de vierde heks is waar ze al die tijd al naar zochten. Als dat inderdaad waar blijkt en de vier een magische spreuk gebruiken die hun petje te boven gaat, wordt al meteen duidelijk dat alles verkeerd zal uitdraaien. Hoe moeten de vier jonge meisjes hiermee omgaan?

The Craft: Legacy is dus net zoals veel films die momenteel uitkomen een reboot-sequel van een reeds bestaande franchise. Dat betekent dat de filmmakers voor deze prent niet al te origineel uit de hoek hoeven te komen. Dat voel je al gauw: de verschillende elementen – zowel de normalere als de bovennatuurlijke gebeurtenissen – die je in de prent ziet heb je minstens al in één andere film gezien. Dat is zonde, maar lang niet het enige dat deze film echt teleurstellend maakt. Regisseur-scenariste Zoe Lister-Jones houdt zich immers te fel bezig met het brengen van een woke verhaal dat volledig aangepast is aan de hedendaagse tijd en vergeet daardoor te doen wat een film echt moet doen: entertainen en je even van de gewone wereld laten ontsnappen.

Een ander element waarop deze film echt volledig gebuisd is, is de personageopbouw. Aanvankelijk ben je nog enigszins hoopvol voor het hoofdpersonage, maar na de ontmoeting tussen Lilly en de andere meiden gaat het hoopje razendsnel bergaf. Zij, Lourdes, Frankie en Tabby zijn immers niet meer dan lege conserveblikjes die weinig inhoudelijk te vertellen hebben. Zonde, want alleen op dit vlak kon Lister-Jones met deze prent echt het verschil maken. De rollen worden evenwel geloofwaardig vertolkt door respectievelijk Cailee Spaeny, Zoey Luna, Gideon Adlon en Lovie Simone. Het is meer dan duidelijk dat het viertal zich rot amuseert, maar ook zij stoten meermaals op de limieten van de lege personages. Verder doen ook Michelle Monaghan en David Duchovny hun best, maar ook zij moeten het stellen met magere persoonlijkheden.

Toen de eerste trailer van The Craft: Legacy op de wereld losgelaten werd, leek deze nieuwe film van Blumhouse en Sony Pictures nog wel interessant te worden. Na een tiental minuutjes geduld te hebben gehad, wordt echter duidelijk dat deze tienerfilm pur sang een behoorlijk leeg verhaal te vertellen heeft. Bovendien is regisseur-scenariste Zoe Lister-Jones al gauw de focus kwijt en spendeert ze meer dan een uur tijd aan het brengen van een woke hedendaags verhaal dat weinig entertainend overkomt. Verwachtte je je aan leuke fantasy-horror à la Twilight (2008)? Dan ben je er al helemaal aan voor de moeite. Bekijk deze film dus alleen als je verwachtingen reeds onder het vriespunt liggen. The Craft: Legacy wordt verdeeld door Sony Pictures en ligt sinds 3 maart 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Keek jij ook wel uit naar deze interessant ogende fantasy-horrorprent? Wat dacht jij toen je de film bekeek? Ben je het eens met onze recensie of vond je de film toch stukken beter? Ga je de prent nog bekijken? Laat het weten door hier onder te reageren.