Review – Let Him Go (2021)

Regie: Thomas Bezucha
Cast: Kevin Costner, Diane Lane, Lesley Manville, Will Brittain, Jeffrey Donovan & Kayli Carter
Genre: Criminaliteit, drama, thriller
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 april 2021

Wie zelf al begonnen is aan een rondje gezinsuitbreiding zal wellicht kunnen beamen dat de liefde voor je eigen kind of kinderen enorm is. Het is een bijzonder iets dat echt alles overtreft. Toch zijn er ook heel wat mensen die stellen dat de liefde die je voelt voor je kleinkinderen nog groter, nog specialer, nog intenser is. Veel grootouders investeren dan ook in een goede relatie met hun kleinkinderen en zullen voor hen dan ook alles overhebben. Net als je eigen kinderen wens je immers ook je kleinkinderen alles toe. Maar wat als iemand plots je geliefde kleinzoon of -dochter weghaalt? Daarover gaat Let Him Go, een verrassende en veelbelovende thriller met niemand minder dan Diane Lane en Kevin Costner in de hoofdrollen.

Het is 1961. George en Margaret wonen op een prachtige boerderij, samen met hun zoon James, zijn echtgenote Lorna en hun zoontje Jimmy. Het geluk kan niet op. Dat alles verandert evenwel wanneer het noodlot toeslaat: James valt van zijn paard, breekt zijn nek en sterft ter plaatse. Een viertal jaren later besluit Lorna om te hertrouwen met Donnie Weboy, een vreemde man die heel wat geheimen lijkt te verbergen. Margaret heeft al snel door dat Donnie niet de juiste man is voor Lorna en Jimmy. Wanneer ze merkt dat Lorna’s nieuwe echtgenoot niet vies is van wat ‘pedagogisch geweld’, besluit Margaret om op te treden. Eens ze aankomt bij het huis van Donnie, krijgt ze echter te horen dat het jonge gezin vertrokken is richting Donnies familie. Niet wetende dat de Weboys overal gevreesd en gewantrouwd worden, besluiten George en Margaret om Jimmy te gaan redden. Loopt dit wel goed af?

Het gebeurt wel vaker dat middelgrote films die in de VS een grote release krijgen bij ons helemaal onder de radar verdwijnen. Dat kan je gerust ook zeggen van Let Him Go, de nieuwe thriller met westernallures van regisseur-scenarist Thomas Bezucha. De prent is immers op alle vlakken bijzonder interessant. Verhaaltechnisch verrast Bezucha nog het meest. De prent gaat niet enkel over de reddingsactie door twee dappere grootouders, maar ook over een doorwinterd en jarenlang getrouwd koppel dat elkaar terug moet zien te vinden. Door het overlijden van hun zoon zijn George en Margaret immers enorm uit elkaar gegroeid. Die twee verhaallijnen zijn uitstekend met elkaar verweven en worden vergezeld van een uitstekende dosis spanning die je van begin tot eind met alle plezier naar het scherm doet staren.

Dat plezier spruit natuurlijk niet alleen voort uit het pakkende en spannende verhaal. Ook de personages die Bezucha presenteert zijn uitermate interessant. Margaret is een dappere en eigenwijze vrouw die langs alle kanten op je sympathie kan rekenen. Ook George, een voormalige politieman, is een allesbehalve lege persoonlijkheid. De twee sterke rollen worden vertolkt door Diane Lane en Kevin Costner, twee echte ‘oude’ Hollywoodrotten die zich met hun performance wederom van hun beste kant laten zien. Het samenspel tussen beiden voelt fantastisch natuurlijk aan en zorgt ervoor dat het geheel altijd geloofwaardig blijft. De meest indrukwekkende rol is evenwel weggelegd voor actrice Lesley Manville. Zij speelt op akelig geloofwaardige wijze de rol van Blanche Weboy, een mater familias die ook jou de stuipen op het lijf jaagt.

Wellicht heb jij nog nooit gehoord van Let Him Go, een moderne westernprent waarin twee grootouders er alles aan doen om hun ‘gestolen’ kleinzoon terug te halen. Dat is zonde, want de film van regisseur-scenarust Thomas Bezucha is een niet te missen staaltje cinema. Bezucha presenteert een gelaagd verhaal, uitstekende personages en sterke regie die je met plezier naar het scherm doen kijken. Het tempo ligt goed en ook de filmmuziek verdient alle lof. Diane Lane, Kevin Costner en Lesley Manville spelen de pannen van het dak en tonen nogmaals wat voor uitstekende toppers ze zijn. Wees er dus maar zeker van: Let Him Go is een echte must see voor iedereen die houdt van goede cinema. De prent wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 14 april 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Had jij al gehoord van Let Him Go van Thomas Bezucha? Heb je de film met de fantastische Diane Lane en Kevin Coster gekeken? Spreken het verhaal en de trailer je aan? Of toch maar niet? Laat het ons weten door hier onder te reageren.