Review – Tainted (2021)

Regie: Brent Cote
Cast: Alan Van Sprang, Sara Waisglass, Aaron Poole, John Ralston, John Rhys-Davies & Lina Roessler
Genre: Criminaliteit, drama, thriller
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum DVD: 28 april 2021

Een film neerpennen, financieren en inblikken is een fameuze taak die niet zonder horten of stoten mogelijk is. Voor filmmakers en producers die al heel wat ervaring hebben lijkt alles veel gemakkelijker, maar voor jonge of beginnende filmmakers is dat alles helemaal niet zo gemakkelijk. Ook in België zien we immers dat er maar een halfvol jonge filmmakers uiteindelijk ook doorbreekt, met de jonge Adil El Arbi en Bilall Fallah als ultieme voorbeelden die het zelfs tot in de VS schoppen. Kleine films worden doorgaans niet in de bioscopen getoond en krijgen met geluk een release op DVD of VOD in onze contreien. Zo verscheen een tijdje terug de mysterieuze actieprent Tainted van debuterend regisseur Brent Cote. Is dit voor de man een echte doorbraak of toch niet helemaal?

In een klein stadje in het noorden van het besneeuwde Canada is de criminaliteit allesbehalve verdwenen. De aanwezigheid van de Russische en Finse maffia is groot, net zoals die van het Arische Broederschap. Dat is ook Lance niet ontgaan. De man belandde na aanraking met verschillende bendes immers vijftien jaar in de gevangenis. Nu hij eindelijk terug op vrije voeten is, wil hij niets liever dan alles eindelijk achter zich laten. Gregor, de baas van de lokale Finse maffia, steekt daar echter een stokje voor en benadert Lance nogmaals voor één allerlaatste job. In ruil voor deze belangrijke taak zou Lance voor altijd gerust gelaten worden en eindelijk het leven kunnen leiden dat hij al zo lang wenste. Hij besluit om erop in te gaan, maar beseft al gauw dat dat helemaal geen goed idee was. Zal hij eindelijk echt vrij zijn?

Debuutfilms kunnen twee richtingen uitgaan. Ofwel weet een filmmaker je interesse meteen vast te nemen en presenteert hij een prent van degelijke kwaliteit, ofwel is het allemaal maar miserabel slecht. Tainted van debutant Brent Cote behoort eerder tot die eerste categorie. Het verhaal dat hij presenteert is behoorlijk klein en ingetogen, maar net dat maakt de film zo enorm interessant. Het is boeiend om te zien hoe Cote, die heel wat ervaring heeft met kortfilms, zijn verhaal goed ontplooit en er bovendien in slaagt om de spanning er van A tot Z in te houden. Briljante cinema is het vanzelfsprekend niet, maar alles wat je in Tainted te zien krijgt voelt echt wel degelijk aan. Op geen enkel moment voelt de prent aan als amateuristisch. Integendeel.

Dat Tainted zo goed aanvoelt, heeft natuurlijk alles te maken met het scenario. Dat vertelt niet alleen een boeiend verhaal met centraal een mooie rode draad, maar besteed ook tijd ook aan de goede personages die de film bevolken. Zo weet Cote je helemaal te overtuigen met Lance, een man die op één of ander manier een band heeft met iedere criminele bende in zijn stad. De rol is boeiend en krijgt voldoende achtergrond mee, maar wordt ook sterk vertolkt door Star Trek: Discovery-acteur Alan Van Sprang. Hetzelfde kan je zeggen van Anna, de buurvrouw van Lance. Ook dat personage is verrassend sterk en wordt mooi vertolkt door de jonge Sara Waisglass. Verder zie je ook John Ralston, Lina Roessler, Aaron Poole en John ‘Gimli’ Rhys-Davies in interessante aanvullende rollen opdraven.

Voor sommige films heb je op voorhand helemaal geen verwachtingen. Dat is op zich een goede zaak, omdat een prent je op die manier nooit kan teleurstellen. De verwachtingen zijn bij aanvang van Tainted ook helemaal niet hoog, maar dat is geheel onterecht. Regisseur-scenarist Brent Cote presenteert immers een erg duistere, ingetogen en spannende misdaadprent die allesbehalve verveelt. Cote brengt een fijn en gevoelig verhaal met goede personages én regisseert het geheel ook behoorlijk goed. Alan Van Sprang is uitstekend als het hoofdpersonage Lance en ook de rest van de cast maakt indruk. Tainted is dus een behoorlijk degelijke debuutprent die je zeker niet mag missen. Bekijk de trailer nu. De film wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 28 april 2021 op DVD in de winkelrekken.

Wat vond jij van deze debuutfilm? Vond je Tainted met de sterke Alan Van Sprang ook echt boeiend en de moeite waard? Of deel je ons enthousiasme niet? Ga je de film nog kijken? Laat het ons weten door hier onder te reageren.