Review – Doors (2021)

Regie: Saman Kesh, Jeff Desom & Dugan O’Neal
Cast: Lina Esco, Wilson Bethel, Josh Peck, Kyp Malone, Julianne Collins & Rory Anne Dahl
Genre: Sciencefiction, mysterie, drama
Distributeur: Remain in Light
Releasedatum DVD: 12 mei 2021

Het leven op aarde en ver daarbuiten kent vooralsnog tal van mysteries die wij als ‘meest intelligente’ soort op deze planeet eigenlijk nog altijd niet hebben opgelost. Zo zetten ontdekkingen van nieuwe soorten mensen onze evolutietheorie op de helling en vinden we jaarlijks nog tal van andere diersoorten waarvan we dachten dat ze nooit bestaan hadden of reeds uitgestorven waren. Één van de grootste mysteries tot op heden blijft evenwel de ruimte. We weten nog steeds niet of er op andere planeten leven bestaat of mogelijk is. Zijn we alleen of helemaal niet? Het zijn vragen die ook veel filmmakers bezighouden en daardoor leiden tot boeiende sciencefictionprenten. Zo releasede Remain in Light een tijdje terug het kleine Doors. Onderhoudende scifi of complete bagger?

In een niet zo heel verre toekomst gebeuren er plots heel vreemde dingen op aarde. Overal ter wereld verschijnen plots immers enorme kubussen waarover iedereen het redelijk snel eens is dat ze van buitenlandse origine zijn. De kubussen zijn gevaarlijk en leiden finaal tot de dood van mensen die in de buurt komen, maar blijken ook portalen te zijn naar andere plaatsen. Daarom komt de wetenschap al snel op de proppen met de naam ‘Deur’. Terwijl de mensheid zich moet aanpassen aan de nieuwe entiteiten, probeert de wetenschap te achterhalen waar de kubussen vandaan komen, welke geheimen ze hebben en met welk doel ze naar de aarde zijn gekomen. De vraag is alleen of mensen de waarheid wel echt willen horen…

Doors is een kleine prent die in België en veel andere landen helemaal niet in de bioscopen te zien was. Ook in de VS kreeg de prent een kleine release, hetgeen doet vermoeden dat de film allesbehalve de moeite waard is. Toch kan je dat niet volhouden na een erg spannende en veelbelovende beginscène die je interesse meteen triggert. Jammer genoeg weten regisseurs Saman Kesh, Jeff Desom en Dugan O’Neal je interesse niet vast te houden en wordt de film in het tweede deel veel minder interessant. Het hele concept – de film bestaat eigenlijk uit een aantal kortfilms die een centraal narratief gemeen hebben – werkt immers erg afremmend. Hoewel tal van elementen op zich wel weten te boeien, werkt Doors als geheel helemaal niet en dat is zonde.

De drie kortfilms zijn op tal van vlakken dus wel onderhoudend. Zo zitten de speciale effecten en de regie over de gehele lijn meer dan goed. Dat kan je ook zeggen van het acteerwerk van onder meer Julianne Collins, Josh Peck en Kyp Malone. De acteurs houden de film absoluut recht, maar moeten het spijtig genoeg stellen met flauwe personages die amper weten te boeien. Hetzelfde geldt voor Rory Anne Dahl die als debuterende actrice wel een goede indruk nalaat. Dat de personages niet echt indruk maken is overigens geen verrassing. Het creatieve team achter Doors heeft immers voornamelijk ervaring in de wereld van de muziekvideo’s, waarbij personages doorgaans niet al te belangrijk zijn.

Het leven op aarde en in de ruimte is één van de mysteries waar de wetenschap zich dagelijks over buigt. Ook in de filmwereld proberen filmmakers met hun boeiende fantasieën antwoorden te zoeken. Met Doors presenteren regisseurstrio Kesh, Desom en O’Neil op het eerste gezicht geen onaardige sciencefictionprent, maar jammer genoeg bedriegt schijn. Doors zit visueel absoluut niet slecht in elkaar, maar verhaaltechnisch voelt de film eerder aan als een flauw rommeltje dat er niet in slaagt om je interesse echt beet te houden. Deze prent kwam dus terecht wereldwijd maar in weinig filmzalen terecht. Doors wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 12 mei 2021 op DVD in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de prent nu.

Had jij al eens gehoord van Doors of heb je eerder al een trailer van de film zien passeren? Vind je de insteek van de film ook boeiend, maar stoort de uitwerking je ook? Of ben je net veel enthousiaster dan wij? Laat het weten door hier onder te reageren.