Review – The Personal History of David Copperfield (2020)

Regie: Armando Iannucci
Cast: Dev Patel, Tilda Swinton, Hugh Laurie, Peter Capaldi, Ben Whishaw & Rosalind Eleazar
Genre: Drama, komedie, avontuur
Distributeur: Remain in Light, in samenwerking met The Searchers
Releasedatum bioscoop: 9 september 2020
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 20 januari 2021

Doorheen de filmgeschiedenis zijn er al heel wat literaire topwerken van bekende auteurs verfilmd. Zo hebben grote franchises als die van Harry Potter en The Lord of the Rings hun immense succes voornamelijk te danken aan de briljante schrijfsels van respectievelijk J.K. Rowling en J.R.R. Tolkien. Een andere grote auteur van wie de boeken geregeld omgetoverd worden naar sterke bioscoopfilms is Charles Dickens. Zo regisseerde topregisseur Roman Polanski in 2005 nog een ijzersterke versie van Oliver Twist. Recent waagde niemand minder dan de Italiaans-Schotse regisseur Armando Iannucci zich aan een nieuw filmproject, gebaseerd op werken van Dickens. The Personal History of David Copperfield werd een succes bij critici, maar is de film ook echt de moeite waard?

In het Engeland van de 19e eeuw is het leven niet gemakkelijk en al helemaal niet voor de jonge David Copperfield, die opgroeit zonder vaderfiguur. Wanneer zijn moeder hertrouwt met een onuitstaanbare en strenge man, wordt de jonge David weggestuurd naar Londen. Daar moet hij intrekken bij de vreemde Mr. Micawber, een opmerkelijke figuur die tot over zijn oren in de schulden zit. Wanneer meer dan tien jaar blijkt dat zijn situatie ook daar niet optimaal is, besluit de jongvolwassen Copperfield andere oorden op te zoeken. Zo belandt de dappere maar onfortuinlijke David van de grootste armoede plots in de fijnste rijkdom. Alleen wordt snel duidelijk dat mooie liedjes meestal niet heel erg lang duren…

De romans van Charles Dickens staan erom bekend maatschappelijk relevante thema’s te verkennen. Dat is met David Copperfield ook helemaal niet anders. Het boek gaat immers over een jongeman die weggestuurd wordt en zo alle rijkdom en armoede aan den lijve ondervindt. Regisseur en co-scenarist Armando Iannucci weet dat leerrijke aspect van het boek uitstekend te capteren met zijn nieuwe film. Tegelijk houdt de Schot het geheel absoluut niet te serieus. The Personal History of David Copperfield zit immers boordevol uitstekende situatiehumor die met momenten zo banaal is dat je je lach gewoon echt niet kan inhouden. Iannucci presenteert dan ook een uitstekende mengelmoes die van A tot Z heel erg entertaint.

Het verhaal dat de regisseur presenteert is absoluut van een hoog niveau en daar zit niet alleen de magie van Charles Dickens voor iets tussen. Met zijn eerdere topfilm The Death of Stalin (2018) bewees Iannucci immers al hoe goed hij verhalen kan vertellen. Daarbij verliest hij bovendien nooit de personages uit het oog. Ook in deze prent is dat helemaal het geval. David Copperfield is immers een erg uitgewerkt en gelaagd personage dat je doorheen de verschillende avonturen maar al te graag blijft volgen. Uiteraard zit daar ook het formidabele acteerwerk van Dev Patel voor een groot deel tussen. De acteur draagt de film over de gehele lijn immers erg naturel. Ook Mr. Dick, Betsey Trotwood, Mr. Micawber en Uriah Heep zijn fantastisch uitgewerkte persoonlijkheden. Zij worden bovendien sterk vertolkt door respectievelijk Hugh Laurie, Tilda Swinton, Peter Capaldi en Ben Whishaw. Als dat geen fantastische cast is?!

2020 is een jaar geweest waarin heel veel films uitgesteld werden. Gelukkig gebeurde dat niet met The Personal History of David Copperfield. De film van Armando Iannucci was misschien niet lang in de bioscoopzalen te bewonderen, maar daarom niet minder de moeite waard. Iannucci brengt immers op uitstekende wijze het boeiende verhaal van Charles Dickens tot leven en weet daarbij perfect de balans te bewaren tussen drama en komedie. Het geheel gaat aan een aangenaam tempo voorbij en ook op vlak van de personages stelt de film geenszins teleur. Ook de cast, geleid door de enorm getalenteerde Dev Patel, doet het fantastisch goed. Kortom: deze film moet ook jij zo snel mogelijk bekijken. The Personal History of David Copperfield wordt verdeeld door Remain in Light en ligt sinds 20 januari 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een fan van de werken van Charles Dickens en was je ook zo opgetogen toen bekend werd dat Armando Iannucci aan de slag ging met David Copperfield? Wat vond jij van zijn film of heb je hem nog niet gekeken? Ben je dat nog van plan? Laat het weten door hier onder te reageren.