Review – His Dark Materials: Seizoen 2 (2021)

Regie: Leanne Welham & Jamie Childs
Cast: Dafne Keen, Ruth Wilson, Amir Wilson, Ariyon Bakare, Ruta Gedmintas & Lin-Manuel Miranda
Genre: Avontuur, fantasy, familie
Originele zenders: BBC & HBO
Belgische zender: Streamz en Streamz+
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 7 juli 2021

Het tijdperk van de grote fantasyfilms is al langer dan vandaag compleet voorbij. Harry Potter, The Lord of the Rings en The Hobbit… het zijn maar enkele franchises die heel wat jaren geleden steeds weer voor overvolle cinemazalen zorgden. Het lijkt er echter op dat er een erg duidelijk einde is gekomen aan dat tijdperk. Filmstudio’s willen niet langer het risico nemen en bovendien zijn de producties enorm duur. Het is onder meer daarom dat de Fantastic Beasts-films door tal van problemen worden geplaagd. HBO lijkt daar een uitstekend antwoord op gevonden te hebben en verrast fantasyfans nu en dan met ijzersterke fantasyreeksen. Terwijl Game of Thrones al een tijdje achter ons ligt, is het nu voornamelijk His Dark Materials dat voor het succes moet zorgen. Het eerste seizoen was absoluut indrukwekkend, maar kan je dat ook zeggen van de tweede jaargang van de reeks?

Nadat Lyra ontdekt heeft waar haar roots echt liggen en na de vreselijke dood van haar goede vriend Roger besluit ze om heer Asriel te volgen door het enorme venster dat hij eerder creëerde. Het dappere jonge meisje belandt daardoor in een nieuwe wereld, waar ze in het eens zo bruisende Cittàgazze Will tegen het lijf loopt. Ook hij komt uit een andere wereld en is via een venster in Cittàgazze belandt. De twee leren elkaar beter kennen en ontdekken al gauw dat ze allebei een belangrijke taak te vervullen hebben. Terwijl Lyra probeert om meer te weten te komen over Stof, krijgt Will last van vreemde visioenen. Alles lijkt bij elkaar te komen, maar ook het gevaarlijke Magisterium ligt meer dan ooit op de loer. Zijn de twee tieners wel veilig in hun nieuwe wereld? Hoe loopt dit allemaal af?

Het verhaal van His Dark Materials gaat dus eigenlijk gewoon verder daar waar het eerste seizoen ophield. Dat is uiteraard erg goed voor de continuïteit van de reeks. Toch zie je dat de makers en scenaristen dit seizoen een veel volwassenere richting uitgaan. Zo behandelt de reeks – te midden van alle speciale effecten en andere interessante verhaallijnen – boeiende thema’s zoals het al dan niet bewustzijn van donkere materie, de ongelijkheid tussen man en vrouw en het feit dat onze vrijheid meer dan ooit beknot wordt. Het is fijn om te zien dat de reeks ook op deze manier poogt te entertainen, al is dat niet altijd even geslaagd. Bepaalde thema’s worden immers te snel behandeld, waardoor je als enthousiaste kijker soms echt op je honger blijft zitten. Maar vergis je niet: His Dark Materials blijft in haar geheel toptelevisie die je absoluut niet mag missen.

Game of Thrones-televisiereus HBO werkte voor de tweede bewerking van de His Dark Materials-boekenreeks – eerder zag je immers de bioscoopfilm The Golden Compass (2007) – samen met de BBC en dat zie je. De CGI is immers van een enorm hoog niveau, net zoals de sterke animatie van de verschillende ‘daemons’. De reeks verbluft bovendien wederom met de personages. Van Lyra en haar daemon Pan wist je al langer dat het fijne personages waren, net zoals je dat wist van de dappere Will. De rollen worden bovendien opnieuw uitstekend vertolkt door Dafne Keen en Amir Wilson. Ook de norse Marisa Coulter, briljant naar het scherm gebracht door de getalenteerde Ruth Wilson, blijft een erg intrigerend personage. Dit seizoen is er echter meer ruimte voor Lee Scoresby en John Parry, twee personages die nu nog meer tot hun recht komen.

HBO doet al jaren haar uiterste best om sterke, visueel verbluffende en vooral ongelooflijk entertainende televisie tot in jouw huiskamer te brengen. Dat lukte absoluut volledig met het eerste seizoen van His Dark Materials en is net zozeer het geval met het tweede seizoen. Opnieuw trakteren de makers van de reeks je op sterke dialogen, prachtige CGI, betoverende personages… kortom: entertainment om duimen en vingers bij af te likken. Dafne Keen blijft briljant als het leidend personage, maar ook Ruth en Amir Wilson zetten hun personages ijzersterk neer. His Dark Materials is dus ook met dit tweede seizoen televisie die je absoluut gezien moet hebben. De reeks wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 7 juli 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. De reeks is ook te bekijken via Streamz en Streamz+. Bekijk de trailer van het tweede seizoen nu.

Heb jij ook zo hard uitgekeken naar het tweede seizoen van His Dark Materials? Genoot je net zoals wij van het eerste seizoen en vond je het tweede seizoen even straf? Of ben je iets kritischer dan wij? Ken je de reeks niet en ga je ze nog kijken? Laat het ons weten door hier te reageren.