Review – Mare of Easttown: Seizoen 1 (2021)

Regie: Craig Zobel
Cast: Kate Winslet, Julianne Nicholson, Evan Peters, Angourie Rice, Joe Tippett & Jean Smart
Genre: Drama, mysterie, thriller
Originele zenders: HBO
Belgische zender: Streamz en Streamz+
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 15 september 2021

De coronacrisis was voor heel veel filmfans een pijnlijke periode. Doordat de hele sector letterlijk plat lag gedurende anderhalf jaar, verschenen er amper nieuwe films in de zalen. Sommige prenten gingen naar streamingdiensten, maar de meeste – zoals het inmiddels gereleasede Dune – werden meermaals uitgesteld. Gelukkig werden we op televisievlak echter wel verwend. Netflix, HBO en Disney+ deden immers hun best om ondanks de moeilijke tijden toch nog op de proppen te komen met ijzersterke nieuwe series. Zo kon je genieten van Kate Winslet in de Emmy Awards-winnende minireeks Mare of Easttown. De reeks, die sinds kort ook op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken ligt, werd door nagenoeg iedereen gesmaakt. Hoog tijd om eens te bekijken hoe dat nu eigenlijk komt.

In het doorgaans zo rustige Easttown, een oer-Amerikaans stadje waar iedereen iedereen kent, gebeuren er sinds een tijdje vreemde dingen. Ongeveer een jaar geleden verdween de jonge Katie Bailey op mysterieuze wijze van de aardbol. Mare Sheehan, een getormenteerde detective die zelf ook haar oudste zoon verloor, is sindsdien dagelijks bezig met het zoeken naar antwoorden op iedereens vragen. Terwijl er maar geen schot in de zaak lijkt te komen, vindt er al snel een nieuwe tragedie plaats: de jonge tienermoeder Erin McMenamin, een meisje dat een verre van gelukkig leven leidde, wordt vermoord teruggevonden in een afgelegen rivierbedding. Mare, die nauwelijks nog op iemands vertrouwen kan rekenen, moet op zoek naar de moordenaar en dat terwijl het op persoonlijk vlak allesbehalve goed gaat.

De televisiereeksen van HBO staan al jaar en dag bekend voor hun ongelooflijke kwaliteit. Zo wisten onder meer Chernobyl, Game of Thrones en Westworld al ongelooflijk veel veel mensen voor hun scherm te laten kamperen. Dat is met het korte maar o-zo fantastische Mare of Easttown niet anders. De reeks van scenarist Brad Ingelsby – die eerder ook het scenario neerpende van Our Friend (2021) – is op vele vlakken een formidabel schot in de roos. Mare of Easttown begint misschien wel duister en wordt gaandeweg ook niet veel vrolijker, maar net daar ligt de sterkte van de reeks. De HBO-serie is puur en vertelt een spannend verhaal dat over de gehele lijn erg gelaagd voelt.

Mare of Easttown gaat immers niet alleen over de mysterieuze moord op een tienermeisje waarbij nagenoeg iedereen uit het stadje verdacht kan zijn. De reeks focust ook heel mooi op het hoofdpersonage Mare Sheehan, een gescheiden vrouw die haar moeder in huis nam en zelf echt sukkelt met het nog totaal onverwerkte verlies van haar zoon. Seriemaker Brad Ingelsby heeft Mare van een indrukwekkende achtergrond voorzien, waardoor je als kijker iedere aflevering opnieuw gebiologeerd naar het scherm blijft staren. Uiteraard zit daar ook het briljante acteerwerk van de fantastische Kate Winslet voor een groot deel tussen. De Amerikaanse topactrice draagt de reeks volledig en doet dat met een bewonderenswaardige finesse. Het is dan ook terecht dat ze voor haar rol aan de haal ging met een Emmy Award. Naast Mare zijn trouwens ook alle andere personages indrukwekkend uitgewerkt. De rollen worden ijzersterk vertolkt door onder meer Julianne Nicholson, Angourie Rice, Joe Tippett, Guy Pearce, Evan Peters en de geweldige Jean Smart.

Je hebt slechte, middelmatige, goede en ijzersterke televisie die je iedere aflevering echt aan het scherm doet kleven. Je had het misschien ergens al wel verwacht, maar Mare of Easttown hoort ongetwijfeld in die laatste categorie. De HBO-minireeks van Brad Ingelsby, uitstekend geregisseerd door Craig Zobel, is op alle vlakken indrukwekkend te noemen. Het verhaal is spannend, gelaagd en vooral heel erg intelligent uitgewerkt. Ingelsby trakteert de kijker echt op televisie van de bovenste plan met boeiende personages en een meer dan indrukwekkende Kate Winslet in de hoofdrol. Kortom: zorg dat je deze reeks zo snel mogelijk bekijkt. Mare of Easttown wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 15 september 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. De reeks is momenteel ook te bewonderen via Streamz. Bekijk de spannende trailer nu.

Spreekt het verhaal van Mare of Easttown je ook zo hard aan en kijk je er naar uit om de fantastische Kate Winslet opnieuw aan het werk te zien? Heb je de korte reeks al gekeken en was je net zoals wij compleet weggeblazen? Of ben je minder enthousiast? Laat het weten door hier te reageren.