Review – A Quiet Place Part II (2021)

Regie: John Krasinski
Cast: Emily Blunt, Millicent Simmonds, Noah Jupe, Cillian Murphy, Djimon Hounsou & John Krasinski
Genre: Horror, thriller, sciencefiction
Distributeur: Paramount Pictures
Releasedatum bioscoop: 23 juni 2021
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 24 september 2021

Mensen zijn zoogdieren, maar met één heel bijzondere eigenschap. Anders dan andere dieren – of we denken toch dat dat één van de zaken is waar wij een soort monopolie op hebben – kunnen wij fantaseren over dingen waar we eigenlijk helemaal geen flauw idee van hebben. Zo proberen mensen al sinds eeuwen om te achterhalen of er ook ander leven bestaat in het universum. Het resultaat van die eeuwenlange fantasieën kunnen we vandaag ook af en toe bewonderen in de bioscoopzalen. Nu en dan verschijnen er immers sciencefictionfilms waarin filmmakers proberen aan te tonen wat er zou gebeuren als we met een buitenaardse soort in contact zouden komen. Ook dit jaar was dat het geval met A Quiet Place Part II, het vervolg op de fantastische en indrukwekkende film uit 2018. Blijft de franchise nog steeds zo goed?

Nadat het gezin van Lee Abbott het tegen een aantal blinde maar erg geluidsgevoelige buitenaardse wezens heeft opgenomen en het bloederige gevecht zijn zware tol heeft geëist, moeten Evelyn, Regan, Marcus en de jonge baby op zoek gaan naar een nieuwe veilige haven. Regan ontdekt al snel dat er andere mensen in de buurt zijn. Eenmaal daar aangekomen, staat hen echter een nieuwe confrontatie met de vreemde wezens te wachten en geraakt Marcus zwaargewond. Terwijl zijn moeder haar uiterste best doet om op zoek te gaan naar medisch materiaal, besluit de jonge Regan om in te gaan op een radiosignaal met een verborgen boodschap. Zij is er immers van overtuigd dat ze echte hulp kan halen. Maar heeft ze het wel bij het rechte eind? En welke risico’s zijn eraan verbonden?

Het is altijd fijn om te zien dat goede acteurs en actrices ook zelf op de regisseursstoel kruipen omdat ze er van overtuigd zijn dat ze hun eigen verhaal zelf stukken beter kunnen verfilmen. Duizend keer leuker is het dan wanneer dat ook effectief het geval blijkt te zijn, hetgeen John Krasinski meer dan zeker bewees met zijn A Quiet Place (2018), een spannende en vernieuwende sciencefictionprent die echt een schot in de roos bleek. Dat Paramount Pictures maar al te graag een vervolg wilde, is dan ook weinig verrassend. En wees er maar zeker van: ook A Quiet Place Part II is over de hele lijn spannend, onderhoudend en vernieuwend. De film gaat qua verhaal gewoon verder waar de vorige eindigde, maar trakteert de kijkers wel eerst op een spannende flashback die meteen heel intens aanvoelt. Dat zet de toon, die over de gehele lijn als (hopelijk zo stil mogelijke) muziek in je oren blijft klinken.

John Krasinski heeft in A Quiet Place Part II geen grote rol meer te spelen, maar als regisseur ontpopt hij zich wederom tot een meester. Hoewel het tweede deel in de franchise veel minder intens en intelligent aanvoelt, kan je nog steeds met gemak zeggen dat deze film topcinema is. De cameravoering, de spanningsopbouw en de montage is heerlijk. Ook qua personages zit Part II net zoals het eerste deel goed. Deze keer is de grootste rol weggelegd voor dochter Regan, die ondanks haar gehoorprobleem probeert om haar gezin te redden. Het is fantastisch om het personage te volgen, mede omdat de rol vertolkt wordt door de getalenteerde Millicent Simmonds, die zich nog meer ontpopt tot een uitstekende actrice. Verder blijven ook Evelyn en Marcus, sterk vertolkt door Krasinski’s echtgenote Emily Blunt en Noah Jupe, fijne personages. Naast hen zie je ook nog Cillian Murphy en Djimon Hounsou in leuke ondersteunende rollen verschijnen.

De coronacrisis gooide voor heel wat filmstudio’s roet in het eten voor wat betreft de releasekalender. Net als de nieuwe James Bond-film No Time to Die werd ook A Quiet Place Part II een slachtoffer dat meermaals uitgesteld werd. Het resultaat was dan ook dat de film het minder goed deed aan de internationale kassa’s, maar dat doet natuurlijk geen afbreuk aan de kwaliteit. Ook deze tweede film in de franchise van John Krasinski is spannende, entertainende en vooral erg fijne cinema die je met veel plezier naar het scherm doet staren. Het verhaal is wederom goed – al voelt het minder sterk aan – en ook qua personages is de film helemaal in orde. Millicent Simmonds speelt de pannen van het dak en timmert rustig verder aan haar weg in Hollywood. A Quiet Place Part II is dus gewoonweg topcinema die je echt gezien moet hebben. De film wordt verdeeld door Paramount Pictures en ligt sinds 24 september 2021 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer nu.

Was jij ook zo blij toen Paramount Pictures bekendmaakte dat A Quiet Place Part II toch een Belgische bioscooprelease zou krijgen? Heb je de film in de zalen gekeken of wachtte je tot de prent op schijfje uitkwam? Wat vond je ervan? Laat het ons weten door hier onder te reageren.