Review – Belfast (2022)

Regie: Kenneth Branagh
Cast: Caitriona Balfe, Judi Dench, Jamie Dornan, Cairán Hinds, Jamie Hill & Lewis McAskie
Genre: Biografisch drama
Releasedatum bioscoop: 2 maart 2022
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 6 juli 2022

De wereld kent heel wat compleet nutteloze conflicten. Zo vallen nagenoeg alle oorlogen, de huidige tussen Rusland en Oekraïne incluis, met grote zekerheid onder die vlag. Hetzelfde kan gezegd worden over de Belfast Troubles, een woelige periode die zich eind de jaren ’60 en begin de jaren ’70 afspeelde op het Ierse eiland tussen de protestanten en de katholieken. De twee bevolkingsgroepen konden elkaar simpelweg, om allerlei redenen weliswaar, plots niet meer uitstaan. Een aantal grote namen in Hollywood hebben hun roots in Ierland, al is dat lang niet steeds even bekend, en maakten de Troubles van zeer dichtbij mee. Één van hen is Kenneth Branagh, de uitstekende regisseur, scenarist en acteur. De man kwam eerder dit jaar op de proppen met Belfast, een prent die net inzoomt op die donkere pagina in de Ierse geschiedenis. De film werd voor haar scenario bekroond met een Oscar, maar is dat ook terecht?

15 augustus 1969. Het vrolijke leven in de kleurrijke straten van Belfast gaat gewoon zijn gangetje: iedereen praat gezellig met elkaar en de kinderen spelen met veel plezier op straat. De sfeer draait echter compleet om wanneer de rust wordt verstoord door een bende protestantse amokmakers die het op de katholieken hebben gemunt. Dat verandert ook meteen het leven van de negenjarige Buddy en zijn protestantse familie. Zij willen immers niks te maken hebben met alles wat er zich in Belfast afspeelt en doen er alles aan om hun leven zo gewoon mogelijk te laten verlopen. De vele schulden en moeilijke werksituatie voor Buddy’s vader maken het er evenwel niet gemakkelijker op. Hoe zal dit aflopen? En kunnen Buddy’s ouders, broer en grootouders in de mooie Ierse stad blijven?

Hoewel nagenoeg iedereen ergens wel een beetje kennis heeft over de Troubles, de IRA en de gewelddadige situatie zoals die op heden met momenten nog steeds is, zijn er bitter weinig mensen die echt beseffen hoe vreselijk het leven in Belfast was tijdens de jaren ’70 van de vorige eeuw. Het is dat beeld dat Kenneth Branagh met zijn nieuwste film poogt te schetsen. De film gaat immers over het doen en laten van een fijn gezin dat zich ongewild middenin de Troubles bevindt. Branagh trekt daarbij bewust niet de kaart van één of ander heldhaftig of gewelddadig actieverhaal, maar wel dat van een boeiend gezinsportret dat echt aantoont hoe het leven toen was. En dat is fijn. Branagh brengt gewoon echt goede cinema, die ook tijdens de huidige geopolitieke situatie bijzonder actueel is.

In haar kern is Belfast niet alleen een biografisch gezinsdrama – de film gaat onder meer over de jeugd van Branagh zelf – maar ook een coming of age­-prent. Zo focust de film nagenoeg volledig op de jonge Buddy, die als een ietwat naïef jongetje van 9 jaar opgroeit in een gewelddadige omgeving vol mensen die eigenlijk niet te vertrouwen zijn. Die insteek maakt alles nog boeiender, des te meer dankzij het ijzersterke acteerwerk van debuterend acteur Jude Hill. Het pientere kereltje acteert de pannen van het dak. Bijgestaan wordt hij door een briljante sterrencast die het geheel nog uitstekender maakt. Zo passeren Judi Dench, Ciarán Hinds, Jamie Dornan en de fantastische Outlander-actrice Caitriona Balfe de revue. Inderdaad: Belfast is topcinema met een topcast en een topverhaal.

Kenneth Branagh doet het opnieuw. Niet ietwat teleurgesteld te hebben met Artemis Fowl (2020) en Death on the Nile (2022) presenteert de Noord-Ierse topper Belfast. De prent vertelt het boeiende verhaal van een liefdevol gezin dat probeert een normaal leven te leiden tijdens de Belfast Troubles. Branagh serveert daarmee daarmee erg leerrijke en boeiende cinema. Het verhaal is immers nooit saai en weet over de gehele lijn de juiste toon aan te houden. Het acteerwerk van de gehele cast is fantastisch, maar tussen Dench, Hinds, Balfe en Dornan is het toch vooral de debuterende Jude Hill die echt indruk maakt. Wat een cast, wat een film, wat een verhaal. Wees er dus maar zeker van dat de Oscar voor beste scenario meer dan terecht was. Belfast wordt verdeeld door Universal Pictures en ligt sinds 6 juli 2022 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. Bekijk de trailer van de film nu.

Wat vond jij van Belfast? Heb je net als wij met plezier naar de biografische prent van Kenneth Branagh gekeken? Vond je alles ook zo goed uitgewerkt en geacteerd? Of deel je ons enthousiasme eigenlijk helemaal niet? Laat het ons weten door hier onder te reageren.