Review – The Staircase: Seizoen 1 (2022)

Regie: Antonio Campos & Leigh Janiak
Cast: Colin Firth, Toni Collette, Juliette Binoche, Sophie Turner, Odessa Young & Michael Stuhlbarg
Genre: Biografisch drama, mysterie, drama, thriller
Originele zender: HBO Max
Belgische zender: Streamz en Streamz+
Releasedatum DVD: 14 december 2022

Overal ter wereld zijn er moordzaken, ontvoeringszaken of andere criminele daden die vooralsnog onopgelost blijven. Zo zullen we wellicht helemaal nooit écht weten wie er achter de beruchte Bende van Nijvel zit of wie de jonge Madeleine McCann nu eigenlijk ontvoerd heeft. Bijzonder is dat zulke boeiende zaken mensen over de hele wereld blijven boeien en er in allerhande media true crime series, podcasts enzovoort over verschijnen. Zo verscheen tussen 2004 en 2018 ook The Staircase, een boeiende documentaire over Michael Peterson en de ‘moord’ op zijn vrouw. De documentaire werd razend populair en werd inmiddels ook door HBO herwerkt tot een al even interessante dramaserie met in de hoofdrollen Colin Firth, Toni Collette en de charmante Juliette Binoche.

9 december 2001 lijkt voor Michael Peterson en zijn vrouw Kathleen een doodgewone dag, maar niets is minder waar. Na een gezellige filmavond en nog enkele uurtjes aan het zwembad vindt Michael zijn echtgenote immers levenloos onderaan de trap. Michael, politiek actief in zijn stadje Durham, wordt door de politie en de lokale aanklager al gauw verdacht van moord, waardoor het niet lang duurt alvorens de man in de gevangenis belandt. Na door hun rouwperiode heen te zijn, werken Michael, zijn broer Bill, advocaat David Rudolph en de kinderen van het Peterson-gezin aan een goede verdedigingsstrategie die ervoor moet zorgen dat Michael niet veroordeeld wordt. Beetje bij beetje komen er echter meer vervelende elementen naar boven en groeit er twijfel over de (on)schuld van Michael. Wat is er op 9 december 2001 écht gebeurd? Zou het kunnen dat de schijnbaar onschuldige man zijn echtgenote toch heeft vermoord?

Televisiereeksen die gebaseerd zijn op waargebeurde feiten én die gemaakt werden door HBO staan doorgaans garant voor topkwaliteit. Dat is met The Staircase niet anders. De reeks van Antonio Campos, regisseur én scenarist van Netflix-prent The Devil All The Time (2020), vertelt immers gewoonweg een erg intrigerend en erg gelaagd verhaal. The Staircase is niet alleen een razendspannend ‘has he done it’-verhaal, maar zoomt ook mooi in op de complexiteit van een huwelijk, een gezin én de carrière van twee ambitieuze mensen. Dat levert vanzelfsprekend toptelevisie, die bovendien ook nog eens briljant verteld wordt ook. Doorheen de reeks zie je het verhaal immers verteld worden vanuit verschillende invalshoeken, waardoor je interesse permanent getriggerd blijft.

De meest belangrijke verhaallijn van The Staircase is vanzelfsprekend de van Michael Peterson zelf. Seriebedenker Antonio Campos legt de complexiteit van het personage heel mooi bloot, zonder zelf ooit enig standpunt in te nemen. Dat is briljant, maar ook Colin Firth verdient voor zijn acteerwerk alle lof. De Brit speelt immers de pannen van het dak en weet je iedere aflevering weer te verbluffen. Naast Peterson schenken Campos en zijn team gelukkig ook veel aandacht aan alle andere personages. Zo kom je goed te weten wat er omging in het hoofd van Kathleen én krijg je te zien wat voor impact alle gebeurtenissen hebben op de kinderen. Toni Collette vult Firth uitstekend aan, maar ook Michael Stuhlbarg, Sophie Turner, Patrick Schwarzenegger, Odessa Young en Juliette Binoche weten je met hun acteerwerk én hun uitstekende personages te entertainen. Wat een cast!

HBO staat bekend als hèt kwaliteitshuis bij uitstek als het om goede televisiereeksen gaat. De Amerikaanse televisiestudio bewijst dat – na The House of the Dragon eerder in 2022 – wederom met The Staircase, een boeiende en waargebeurde televisiereeks over een moord die misschien dan toch geen moord is. Antonio Campos verbluft met ijzersterke verhaallijnen en minstens even sterke personages, maar ook zijn cast maakt indruk. Colin Firth is geweldig als Michael Peterson, terwijl ook Toni Collette en Juliette Binoche voor fantastisch acteerwerk zorgen. Kortom: The Staircase is heerlijk spannende én entertainende televisie die je helemaal niet mag missen. De true crime minireeks wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 14 december 2022 op DVD in de winkelrekken én is ook te bewonderen via Streamz en Streamz+. Bekijk de trailer van de reeks nu.

Had jij al gehoord van het verhaal van Michael Peterson en zijn echtgenote Kathleen? Heb je de documentaire reeks gekeken en heb je intussen ook de HBO-reeks bewonderd? Vind je de reeks ook zo indrukwekkend? Laat het ons weten door hier onder te reageren.