Review – The Last of Us: Seizoen 1 (2023)

Regie: Craig Mazin, Neil Druckmann e.a.
Cast: Pedro Pascal, Bella Ramsey, Melanie Lynskey, Jeffrey Pierce, Scott Shepherd & Nick Offerman
Genre: Actie, avontuur, drama, horror, sciencefiction
Originele zender: HBO Max
Belgische zender: Streamz en Streamz+, nu integraal te bekijken
Releasedatum DVD en Blu-Ray: 19 juli 2023

Zijn we intussen eindelijk beland in dé tijd voor uitstekende verfilmingen van al even uitstekende videogames? Die vraag durven wij vandaag enigszins – voorzichtig weliswaar – positief te beantwoorden. Zo wist Universal Pictures een tijdje terug heel wat filmfans terecht naar de biscoopzalen te lokken met de uitstekende The Mario Bros. Movie (2023). Televisiestudio HBO dat een tijdje terug dan weer op televisievlak. Ruim eerder dit jaar ging immers de langverwachte gameverfilmingreeks The Last of Us, met in de hoofdrollen niemand minder dan Pedro ‘The Mandalorian’ Pascal en Bella Ramsey, van start. Hoewel het creatieve team achter de reeks behoorlijk indrukwekkend te noemen is, hielden veel fans van de uitstekende games hun adem in. Maar wat bleek? The Last of Us werd een regelrechte hit én wist inmiddels ook enkele Emmy-nominaties in de wacht te slepen. Zo dingen Pedro Pacal en Bella Ramsey mee naar de Emmy’s voor respectievelijk de beste mannelijke en vrouwelijke hoofdrol én valt de reeks mogelijk ook in de prijzen voor beste regie, beste scenario en beste dramareeks. De redenen voor het ongelooflijkse succes van het eerste seizoen zijn dus meer dan legio…

Het leven in de VS lijkt gewoon zijn gangetje te gaan. Alles verandert echter drastisch wanneer in Azië een vreselijke schimmelinfectie uitbreekt die de mensheid in een mum van tijd verandert in moordlustige zombies en die daardoor de populatie razendsnel uitdunt. Twintig jaar na de eerste infectie krijgt de getormenteerde Joel Miller, die zelf zijn prachtige dochter aan de ziekte verloor, een immens belangrijke opdracht. Hij moet er in zijn eentje immers voor zorgen dat hij de bijzondere Ellie, die op één of andere manier resistent blijkt voor de schimmelinfectie, naar de andere kant van het land brengt. Maar dat blijkt om tal van redenen, en in de sterk veranderde wereld waarin niets nog veilig is, geen evident gegeven. Zullen Joel en Ellie er heelhuids geraken? En zullen zij daarvoor zware keuzes moeten maken?

Eerlijk gezegd: het is altijd spannend wanneer HBO met een nieuwe televisiereeks op de proppen komt. De Amerikaanse cabler staat immers al jaar en dag bekend voor haar uitstekende series. Dat bewijst ze nogmaals met het nagenoeg feilloze The Last of Us. De reeks, gebaseerd op de erg geliefde en actievolle first person shooter game, werd onder meer neergepend door Craig Mazin. Die man was eerder al verantwoordelijk voor de briljante waargebeurde topreeks Chernobyl en slaagt er zonder problemen in om diezelfde kwaliteit in zijn nieuwe project door te trekken, waarvoor hij inmiddels ook een Emmy-nominatie in de wacht sleepte. The Last of Us is immers niet alleen een verhaal over zombies, een vreselijke ziekte én alles wat daarbij komt kijken. De reeks focust óók op het menselijke, over hoe mensen omgaan met verlies, over vriend- en vaderschap én liefde. Al die elementen samen doen je één ding beseffen: dit is televisie om in te kaderen en nooit te vergeten.

Qua scenario en verhaalinsteken zit The Last of Us dus heel erg goed. En dat is lang nog niet alles. Een reeks die erg personagegedreven is – je volgt nagenoeg iedere aflevering immers het spannende doen en laten van Joel en Ellie – moet met zekerheid kunnen rekenen op ijzersterke hoofdrolspelers. Ook daarvoor hebben Craig Mazin en zijn getalenteerde team meer dan goed gezorgd. De rollen van Ellie en Joel worden immers briljant vertolkt door Pedro Pascal en Bella Ramsey, een duo dat op het scherm een heerlijke chemie deelt. Daardoor zit je als kijker gedurende elke seconde van elke – even indrukwekkende – aflevering gekluisterd aan het scherm en met open mond te staren. Daarnaast zie je al even interessante acteurs in merkwaardige bijrollen passeren. Ook op dit vlak besef je dus dat The Last of Us regelrechte toptelevisie is.

Het tijdperk voor sterke gameverfilmingen lijkt aangebroken, al lijkt één ding de hele cinema- en televisiewereld wel wat door elkaar te schudden: The Last of Us maakt immers duidelijk dat gelaagde gameverfilmingen het veel beter doen op het kleine scherm. Craig Mazin presenteert met deze nieuwe HBO-topreeks fantastische televisie die tijdens iedere aflevering nieuwe verhaallijnen verkent en telkens weer verrassend uit de hoek komt. Daarbij ligt de focus verrassend weinig op de zombies die gepaard gaan met de schimmelinfectie, maar vooral op intermenselijke aspecten die daarmee gepaard gaan. Die insteek maakt The Last of Us ijzersterke televisie, die bovendien perfect weet te kapitaliseren op het fantastische en inmiddels met twee Emmy’s genomineerde acteerwerk van Pedro Pascal en Bella Ramsey. Kortom: zorg ervoor dat je deze reeks zeker niet mist! Het eerste seizoen van The Last of Us wordt verdeeld door Warner Bros. en ligt sinds 19 juli 2023 op DVD en Blu-Ray in de winkelrekken. De reeks kan je bovendien ook integraal bewonderen via Streamz en Streamz+. Bekijk de trailer snel!

Wat denk jij van deze gloednieuwe topreeks? Heb jij het eerste seizoen van The Last of Us ook gekeken en was je net zoals wij onder de indruk van de verhaallijnen en het sterke acteerwerk van Pascal en Ramsey? Laat het ons weten door hier onder een reactie te plaatsen.