Review – Black (2015)

Cast: Aboubakr Bensaihi, Soufiane Chilah, Martha Canga Antonio & Emmanuel Tahon
Genre: Actie, drama, romantiek
Distributeur: Kinepolis Film Distribution
Releasedatum: 11 november 2015

© 2015 KFD & Caviar
© 2015 KFD & Caviar

In 2015 werd hij De Slimste Mens ter Wereld en in 2014 kwam hij met de low-budgetfilm Image, die meteen een schot in de roos was. Inderdaad, het gaat over Adil El Arbi. Samen met zijn vriend en coregisseur Bilall Fallah verraste de regisseur met Image, een prent waarmee de twee wilden tonen hoe het er echt aan toe gaat in de Brusselse quartiers en hoe de media steeds een vertekend beeld weergeven van wat er allemaal echt gebeurt. Hoewel deze film echt low-budget was, wist het Belgische publiek de prent zeker te smaken. Het was dan ook te verwachten dat we het duo snel weer zouden zien opduiken. Vandaag, 11 november 2015, is het zo ver: El Arbi en Fallah laten hun nieuwe film Black los op het Belgische publiek. Hoewel hij in België nog niet op het witte scherm te zien was, wekte hij in het buitenland al heel wat aandacht. Zo won Black op het prestigieuze filmfestival van Toronto een belangrijke filmprijs, de Discovery Award, die de twee misschien wel gelanceerd heeft in Amerika. Zo werden ze door verscheidene agentschappen benaderd. Uiteindelijk besloten de regisseurs in zee te gaan met het bekende talentenbureau Creative Artists Agencies (CAA) en het managementbureau Management 360.

© 2015 KFD & Caviar
© 2015 KFD & Caviar

In Black volgen we de jonge Mavela. Eigenlijk heet ze Marie-Evelyne, ze is 15 en is afkomstig van Congo. Al heel haar leven woont ze samen met haar lieve moeder in België. Ze heeft het erg moeilijk met het feit dat iedereen haar steeds blijft behandelen als een buitenlands meisje. Op een dag maakt ze kennis met de Black Bronx, een door iedereen gevreesde Brusselse jeugdbende. Al snel voelt ze zich daar thuis en voelt ze zich voor het eerst echt bij iets betrokken. Het meisje stopt met school en wordt zo compleet in het leven op de straat gezogen. Al snel heeft ze door dat je als bendelid niet zomaar kan doen wat je wil. Eens bendelid, geraak je er nooit meer van weg. Dat was ze ook helemaal niet van plan, tot ze op een dag oog in oog staat met Marwan.
Hij is lid van de 1080, een andere bende, die de vijand is van de Black Bronx. Vanaf het eerste moment dat de twee elkaar zagen, voelden ze dat ze bij elkaar hoorden. Er is echter één probleem, één algemene regel: een meisje van de Black Bronx gaat niet samen met een jongen van de 1080. Toch beslissen de twee om in het geheim af te spreken en stiekem van elkaars liefde te genieten. Op een dag ontdekken de bendeleden van de Black Bronx dat Mavela een relatie heeft met Marwan en wordt ze voor haar onvergeeflijke daden op een onmenswaardige manier gestraft. De twee zullen de gevolgen moeten dragen van hun verboden liefde, maar Mavela heeft een plan. Zal ze erin slagen om de Black Bronx van zich af te schudden?

© 2015 KFD & Caviar
© 2015 KFD & Caviar

Black, een film die gebaseerd is op de boeken Black en Back van Vlaams schrijver Dirk Bracke, neemt ons mee op een erg hobbelige rollercoaster. De personages in de film worden voortdurend gedwongen te kiezen tussen hun loyaliteit aan de bende enerzijds en hun liefde voor elkaar anderzijds. Gedurende de hele film hoop je dan ook dat het zachte verhaaltje van Marwan en Mavela niet stopt en dat ze onopgemerkt hun liefde voor elkaar kunnen blijven tonen. El Arbi en Billal zijn er dan ook in geslaagd om een fragiel verhaal te verstoppen in een groter, drukker en gevaarlijker geheel. Je weet immers dat er na een liefdevolle scène meteen één zal volgen die het harde leven van de bendes in het Brusselse in de kijker zet. Bovendien is het mooi om te zien dat de filmmakers ongecensureerd te werk gaan. Er wordt geen geweld zachter voorgesteld en er wordt geen moeite gedaan om alles mooier te maken dan het werkelijk is. Dat maakt Black een erg knappe en realistische film.

© 2015 KFD & Caviar
© 2015 KFD & Caviar

Het is bijna fascinerend om te zien hoe de jonge acteurs in de film spelen. Hun acteerwerk is erg professioneel en bijna feilloos. Martha Canga Antonio, de actrice die Mavela speelt, zet een erg mooie en geloofwaardige acteerprestatie neer. We volgen haar bijna gedurende de hele film. De andere topper die we in Black aan het werk zien, is Aboubakr Bensaihi. Hij neemt de rol van Marwan zo mooi op zich en laat zien dat er achter de stoere kerel ook een jongen zit met een klein hartje. Voorts speelt de voltallige cast prachtig en geven ze de kijker een mooi beeld van wat er zich allemaal afspeelt in het Brusselse bendeleven.

De regie in de film is gewoonweg prachtig. Het lijkt haast of je naar een prent kijkt die afkomstig is van een Amerikaans productie- en regisseursteam. Dit zal dan ongetwijfeld ook de reden zijn waarom er op het Amerikaanse continent zo veel aandacht is voor de film. Black is ongelooflijk professioneel en is bovendien een film die erg sexy is. Hij wordt dynamisch geregisseerd en bovendien zijn er de juiste plekken gekozen om te filmen. Elk beeld, zonder dat er zelfs acteurs aan te pas komen, geeft de juiste sfeer van de film aan. Bovendien zet de eerste scène meteen de sfeer en moeten we geen seconde wachten om te weten waaraan we ons de komende 91 minuten mogen verwachten.

© 2015 KFD & Caviar
© 2015 KFD & Caviar

Black is een film die entertaint van het begin tot het einde. We krijgen in de film de perfecte mengeling te zien van actie, drama en romantiek. Bovendien zorgen Fallah en El Arbi voor een straffe film die de rauwe werkelijkheid van de Europese hoofdstad blootlegt. Het acteerwerk is nagenoeg perfect en ook op de regie is er weinig aan te merken. Kortom: “Black is dé shit van de eeuw, met actie shit, liefde shit en drama shit.” De regisseurs met Marokkaanse roots weten van aanpakken en we zullen snel weer van hen horen, hetzij met een Vlaamse film, hetzij met een Amerikaanse. Haast je nu naar de bioscoop, want Black is de must voor de komende periode. Ben je toch nog niet overtuigd van deze Belgische knaller? Black is de meest pure vorm van cinema en dat zie je in onderstaande trailer.

Ga jij Black van El Arbi en Fallah ook in de zalen kijken of spreekt de film je niet echt aan? Laat weten wat jij van de film vond of laat weten waarom jij de film wel of niet gaat kijken. Plaats hieronder je reactie.

© 2015 KFD & Caviar
© 2015 KFD & Caviar