Review – Hot Pursuit (2015)

Regie: Anne Fletcher
Cast: Joaquín Cosio, Matthew Del Negro, Sofía Vergara & Reese Witherspoon
Genre: Actie, komedie
Releasedatum: 2 december 2015, verkrijgbaar op DVD

HP1
© 2015 Warner Bros. Entertainment Inc. Alle Rechten Voorbehouden.

Amerikaanse actie-komedies worden maandelijks overvloedig op ons losgelaten. De typische films over drank, seks en drugs, gecombineerd met iemand die crimineel actief is of één of andere politieagent, beginnen stilaan een beetje afgezaagd te worden. Het doet de filmliefhebber dan ook steeds meer hunkeren naar komediefilms die iets meer bieden. De kijker zoekt vermaak dat zich niet alleen beperkt tot flauwe grappen, het verhaal moet ook kwalitatief sterk zijn. In 2015 kwamen er naast die grote hoop rommel ook heel wat kwalitatief goede films. Zo verraste Fox ons met het enorm vermakelijke Spy en kwam Warner Bros. op de proppen met het enorm stijlvolle The Man From U.N.C.L.E. Die laatste studio komt nu ook met de DVD-release van Hot Pursuit, een minder grootschalige actie-komedie waarin we Reese Witherspoon aan het werk zien. Is deze film ook zo geweldig?

HP2

In Hot Pursuit volgen we agent Cooper. Cooper werd van jongs af aan door haar vader aangeleerd wat het is om een politieagent te zijn en hoe je moet reageren op alle dreigingen om je heen. Wanneer haar vader echter sterft, beslist zij in zijn voetsporen te treden. Cooper begaat echter een fout en belandt daardoor in de bewijskamer. Wanneer haar baas op de proppen komt met een erg belangrijke zaak en haar vraagt om twee getuigen in Texas op te gaan halen, lijkt haar leven echt te veranderen. Zou ze misschien toch een grote naam kunnen worden in de politiewereld? Wanneer ze in Texas aan komt en haar collega wordt doodgeschoten, staat ze er helemaal alleen voor. Ze moet de enige overlevende, de knappe Daniella Riva, terug in Dallas zien te krijgen. Maar dat blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Onderweg komt het duo heel wat tegenslagen tegen en blijkt dat iedereen die Cooper vertrouwde corrupt is. Zal het Cooper uiteindelijk lukken om mevrouw Riva te redden en dit keer geen fouten te maken?

HP3

Het verhaal van Hot Pursuit klinkt erg leuk en dat laat dan ook uitschijnen dat de film erg interessant is. Maar dat valt tegen, dat valt heel erg hard tegen. Geen enkel element in het verhaal komt vernieuwend over. Het lijkt dan ook alsof de scenaristen gingen afkijken in allerhande goede en minder goede actie-komedies in de hoop zo een goed verhaal te creëren. Wel, mis… Hot Pursuit is eerder een vervelende film, met een vervelend verhaal en vervelende karakters. Om maar een voorbeeld te geven: wanneer de film start, maken we onmiddellijk kennis met Cooper, het personage van Witherspoon. En zoals meestal in een film, zet die eerste scène meteen de hele toon voor de film. En in dit geval is die toon allesbehalve aangenaam. Witherspoon speelt de rol van een ratelende politieagente en lijkt als het ware een perpetuum loquax, iets dat voortdurend praat. Wanneer dan na verloop van tijd blijkt dat ook Daniella Riva, gespeeld door Sofía Vergara, besmet is met hetzelfde virus, wordt het helemaal te veel van het goeie. Je gaat je aan Hot Pursuit dan ook harder irriteren dan dat je van het entertainment geniet.

HP4

Los van het feit dat je je bij het bekijken van deze film meermaals afvraagt wanneer die twee hoofdpersonages nu eindelijk eens hun mond houden, is het zielig dat vrouwen nog steeds worden voorgesteld als lustobjecten. Zo maken zowel Cooper als Riva gebruik van hun lichaam in de hoop zo hun doel te bereiken. Dit roept vragen op, of is dit dan weer typisch die Amerikaanse humor die wij hier niet echt helemaal snappen? Maar dat gezegd zijnde, is Hot Pursuit dan barslecht? Neen, het is gewoon slecht. Hot Pursuit hoort thuis in het rijtje van nutteloze komedies, in het lijstje van typische Amerikaanse komedies met een slap verhaal. De personages in Hot Pursuit zijn niet geloofwaardig en het stoort enorm dat ze daarbovenop ook grappig proberen te doen. Gedurende het bekijken van de film is er geen enkel moment dat je echt doet lachen. En dat is toch niet het doel van een komedie, wel?

HP5

Het acteerwerk in Hot Pursuit is middelmatig. Witherspoon, van wie geweten is dat ze een goede actrice is, speelt ongeloofwaardig. Maar dat kan natuurlijk ook deels liggen aan haar personage. Ze komt erg fake over en dat merk je doorheen de film voortdurend. Vergara speelt dan weer de rol van de stijlvolle vrouw die haar schoenen niet wil achterlaten. Ze doet dat oké, maar daar blijft het dan ook bij. Hot Pursuit wordt geregisseerd door Anne Fletcher, de vrouw achter Step Up (2006) en The Proposal (2009). Dat ze kan regisseren, dat is duidelijk. Maar voor zowel Fletcher als Witherspoon als Vergara mag deze film misschien eerder beschouwd worden als zijnde ‘nooit gemaakt.’

Hot Pursuit is een fletse actie-komedie met belachelijke personages en een verhaal dat weinig doordacht is. Je voelt immers dat je weer te maken hebt met een typische Amerikaanse komedie die toch weer goed zal eindigen. Het acteerwerk is erg matig en de regie van Anne Fletcher weet ook niet echt te overtuigen. Hot Pursuit bewijst dat ook één van Hollywoods betere actrices in de mist kan gaan en een film kan afleveren die misschien beter nooit gemaakt was. Kortom: Hot Pursuit is niet de moeite en hoort niet thuis op je watchlist. Wil je hem toch eens bekijken? Kijk dan snel deze trailer en koop hem vervolgens. Hot Pursuit ligt sinds 2 december in de winkelrekken en is verkrijgbaar op DVD.

Wat denk jij? Maakt Hot Pursuit een kans bij jou of denk je toch dat het eerder jouw ding niet is? Zag je hem al? Wat spreekt je wel of niet aan? Laat het weten door hier onder te reageren.

Landscape