Review – Im Labyrinth des Schweigens (2015)

Cast: Alexander Fehling, André Szymanski, Gert Voss & Friederike Becht
Genre: Drama
Distributeur: Lumière
Bioscooprelease: 29 april 2015
Home Video-release: 1 september 2015, op DVD en Video-On-Demand

Review
Al sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog worden er films gemaakt die het onderwerp van de verschrikkelijke Holocaust behandelen. Het was een bittere tijd, en dat maakt het natuurlijk interessant om in films te gieten. Zo zagen we knallers van films zoals het met een Oscar genomineerde Der Untergang uit 2004. In 2008 verraste regisseur Bryan Singer dan weer met Tom Cruise in Valkyrie (2008). Deze films gaan over de gruwel die gebeurt tijdens de heerschappij van Adolf Hitler. In deze Im Labyrinth des Schweigens neemt de regisseur ons mee naar een ander facet van de oorlog.

Im Labyrinth des Schweigens speelt zich af in Frankfurt in 1958. Duitsland is een rustig land waar schijnbaar nooit iets misgelopen is. We maken kennis met de ambitieuze Johann Radmann (Fehling). Hij is een jonge openbare aanklager en krijgt van zijn procureur enkel kleine zaakjes toegewezen. Wanneer er plots iemand door het gebouw roept dat hij een voormalige SS’er uit Auschwitz les zag geven aan kleine kinderen, spitst Johann zijn oren. Aanvankelijk gaat de procureur niet in op de paniek, maar wanneer Radmann stiekem wat onderzoek doet, wekt hij toch de interesse van zijn overste. Hij wordt aangeduid om het onderzoek te leiden en ervoor te zorgen dat er zo veel mogelijk voormalige SS’ers van Auschwitz opgespoord en berecht kunnen worden. Die taak is natuurlijk niet evident, want na de Tweede Wereldoorlog hebben de nazi’s zich verspreid over de hele wereld en is het drama van de concentratiekampen begraven. Samen met zijn lieve secretaresse Schmittchen begint de man aan de onmogelijke taak: er achter komen wat in Auschwitz gebeurde en proberen uit te vissen wie wat juist deed. Zal het hem lukken?

© 2015 Lumière
© 2015 Lumière

Deze Duitse film is gebaseerd op het ware onderzoek dat vooraf ging aan het gigantische Auschwitz-proces. Dit proces was baanbrekend, want Duitsland werd het eerste land dat zelf oorlogscriminelen ging vervolgen. Im Labyrinth des Schweigens brengt heel wat elementen enorm goed in beeld. Zo zien we dat het naoorlogse Duitsland een gewoon, vredevol land is. Iedereen lijkt vergeten te zijn wat er gebeurd is. Wanneer er iemand praat over het verschrikkelijke concentratiekamp Auschwitz, lijkt niemand te weten waarover het gaat. Bovendien zijn de nazi’s na de Tweede Wereldoorlog gewoon een nieuw leventje begonnen: de ene is bakker, de andere is leerkracht en een nog andere voormalige SS’er heeft een winkel. Het is dan ook erg dapper om te zien hoe Johann Radmann zich stort in de zoektocht naar gerechtigheid. Dankzij dit proces werd de Duitse bevolking zich er immers van bewust dat er zich allerhande verwerpelijke dingen afspeelden binnen de muren van het verschrikkelijkste en meest gekende concentratiekamp.

Naast de perfecte sfeerschepping en het mooie beeld van de naïeve Duitser, is de film in zijn geheel erg knap geregisseerd. Je hebt immers niet door dat je kijkt naar een Duitse productie. De film lijkt op zijn minst van internationale makelij. Van het begin tot het einde weet de prent te boeien, dankzij de mooie verhaallijn. Toch mist de film die extra touch. We krijgen niet echt meer te zien dan de zoektocht naar gerechtigheid van een dappere openbare aanklager. Wel zien we een flauw liefdesverhaal, dat er wat aangebreid lijkt. Buiten het hoofdpersonage is er dan ook geen enkel personage degelijk uitgewerkt. En dat is erg jammer.

© 2015 Lumière
© 2015 Lumière

Los hiervan, zijn de acteerprestaties in de hele film erg geloofwaardig. Fehling, die de rol van Radmann op zich neemt, komt in het begin erg onhandig over. Al snel groeit de jonge man tot een getalenteerde magistraat die heel wat mensen doet verschieten. Ook de andere acteurs in de film spelen erg goed en ondersteunen Fehling’s personage erg mooi. Zoals eerder gezegd is het wel jammer dat andere personages niet uitgewerkt werden, waardoor zij niet echt tot hun recht kunnen komen.

Im Labyrinth des Schweigens neemt ons mee op een erg interessante zoektocht naar gerechtigheid. We krijgen inzicht in de naoorlogse mentaliteit van de Duitser en bovendien vertelt de film een verhaal van moed en dapperheid. De acteerprestaties zijn goed, hoewel de film wat meer inbreng mist van andere personages. De film oogt internationaal en is erg knap geregisseerd. Wil je dus een film zien die op ware gebeurtenissen gebaseerd is en die gaat over de tijd na de Tweede Wereldoorlog? Im Labyrinth des Schweigens is een echte aanrader en stelt je vast niet teleur. Bekijk alvast de trailer van de film.

Heb jij deze film al gezien of denk je dat hij de moeite waard is? Laat het zeker weten en zeg ook waarom je denkt dat hij goed of niet goed is.

© 2015 Lumière
© 2015 Lumière