Review – Keeper (2016)

Cast: Kacey Mottet Klein, Galatea Bellugi, Catherine Salée, Laetitia Dosch & Sam Louwyck
Genre: Drama
Distributeur: Cinéart
Releasedatum: 9 maart 2016

K1
© Valérie Houdart

2015 was een heus hoogjaar voor de Belgische film. Zo zagen we in het najaar nog Black van Adil El Arbi en Bilall Fallah. Daarnaast schitterden ook ook Kevin Janssens en Veerle Baetens in hun recentste prent D’Ardennen. Maar ook Terug Naar Morgen, Café Derby en Safety First: The Movie wisten heel wat kijkers naar de zalen te lokken. Vaak vergeten we echter te denken aan de films die gemaakt worden door onze Franstalige landgenoten. Zo wist Jaco van Dormael het Belgische publiek enorm te verrassen met zijn comeback-film Le Tout Nouveau Testament.  Het zijn dus lang niet alleen Vlamingen die degelijke cinema maken. Ook onze Waalse vrienden kunnen er wat van. En ook nu speelt er weer een pareltje in de bioscopen. Sinds vandaag speelt Keeper in de Belgische zalen. Benieuwd of ook deze prent de moeite waard is?

In Keeper maken we kennis met twee tieners, Maxime (Klein) en Mélanie (Bellugi), die tot over hun oren verliefd zijn op elkaar. Ze doen alles samen en zijn onafscheidelijk. Net zoals elk tienerstel,  beginnen ze elkaars lichaam te ontdekken. Dit gaat er erg liefdevol aan toe, maar is toch ietwat onhandig. Alles lijkt rozengeur en maneschijn, tot Mélanie een verschrikkelijke ontdekking doet. Het 15-jarige meisje is zwanger. Maxime reageert vol ongeloof en probeert het allemaal wat te ontkennen, maar al snel ziet hij dat het heel erg serieus wordt. Hun rustige tienerleventje zoals ze het kennen, dreigt immers nooit terug te komen. Wat aanvankelijk moeilijk te accepteren was, wordt toch een deel van hun leven. Verblind door het idee dat hij vader wordt, overtuigt Maxime zijn verliefde vriendin om het kindje te houden.  Samen maken ze die beslissing en zo zullen Maxime en Mélanie net voor hun zestiende verjaardag ouders worden.

K2
© Valérie Houdart

Keeper is op elk vlak een enorm mooie film. De prent behandelt een thema dat bij vele mensen moeilijk ligt, namelijk dat van tienermoeders. De film geeft dan ook een erg mooi en duidelijk beeld van de innerlijke worstelingen die de tieners, ouders en omgeving moeten trotseren wanneer blijkt dat een adolescent, die immers niet voor een kind dient te zorgen, over enkele maanden een baby op de wereld zal zetten. Het is dan ook erg knap om te zien hoe de regisseur in deze film het onderwerp mooi ten tonele brengt. Enerzijds zien we de enorme nadelen van het feit dat de tieners beslissen ouders te worden. Zo dreigt de relatie tussen de twee immers faliekant af te lopen. Anderzijds krijgen we ook inzicht in de gedachtegang van de ouders, die een realistischere kijk op de zaken hebben. Zij zien immers in dat de kans dat de twee oudertjes in wording samenblijven, erg klein is. Natuurlijk kan een gebeurtenis als deze er ook voor zorgen dat de relatie van de twee een pak hechter wordt en zou het kunnen dat hun volwassenheid een aanzienlijke boost krijgt. We zien dan ook dat de tieners naar het einde van de film toe geëvolueerd zijn van tiener naar een jongvolwassene die in staat is zijn eigen keuzes te maken, los van de invloed van de ouders of omgeving. Dit neemt uiteraard niet weg dat de twee veel te snel opgroeien.

K3
© Valérie Houdart

Naast het feit dat we een mooi inzicht krijgen in de gevoelens van de personen, raakt de film ook een ander maatschappelijk thema. Keeper geeft heel mooi weer hoe mensen uit verschillende lagen van de bevolking reageren. Zo zie je dat de moeder van Mélanie, die het duidelijk minder breed heeft, vooral denkt aan de financiële kant van het hele gebeuren. Zij ziet het dan ook allemaal als een enorme last. De ouders van Maxime bekijken het dan weer langs een heel andere kant. Zij zijn vooral bezig met de menselijke van de zaak en hebben ook meer oog voor de gevoelens die komen kijken bij de zwangerschap.

De voltallige selectie van acteurs speelt in Keeper erg knap en naturel. Het lijkt immers of je naar een waargebeurd verhaal kijkt. Natuurlijk is het zo dat tienerzwangerschappen meer en meer voorkomen, maar dan nog lijkt het erg moeilijk om een film te maken die mooi de gevoelens van elk personage blootlegt. Vooral Galatéa Bellugi, die de rol speelt van de zwangere Mélanie, zet een erg puike acteerprestatie neer. Zij springt eruit, aangezien we de jonge mama natuurlijk van erg dichtbij volgen. We zien mooi hoe zij inwendig omgaat met het feit dat ze weldra een heel ander leven zal moeten leiden. Zonder Kacey Monnet Klein, die de rol Maxime mooi speelt, had de jonge Bellugi natuurlijk nooit zo mooi tot haar recht kunnen komen. Klein biedt dan ook een erg mooi tegengewicht en zorgt voor een mooie balans in  de film.

K4
© Valérie Houdart

Ook op het regiewerk van de Frans-Belgische Brusselaar Guillaume Senez is vrijwel niets aan te merken. Hij heeft oog voor het gevoelige aspect van de film en zoomt daar dan ook erg mooi op in. Toch is de film op geen enkel moment saai, aangezien de personages blijven boeien. Naar het einde toe dreigt de film toch minder sterk over te komen dan in het begin van de prent. Het valt bovendien ook op hoe vaak films de laatste tijd erg abrupt eindigen. Ook deze film stopt plots, wat misschien wel storend overkomt. Maar, dat is natuurlijk een heel erg klein detail en dat weegt geenszins op tegen de lange lijst van positieve punten in Keeper.

Op elk niveau is Keeper een enorm sterke film die een duidelijke indruk nalaat. Het is vast en zeker een film die je bij zal blijven. Hoewel het onderwerp van de film erg dramatisch is, weet de regisseur door middel van subtiele humor de kijker aandachtig te houden en dreig je jezelf niet in het drama te verliezen. Keeper is erg straf geacteerd en mooi naar het witte doek gebracht. Deze film is een must, zowel voor het mannelijke als het vrouwelijke geslacht. Het is een film die je emoties voortdurend teast, niet alleen door de erge dingen die gebeuren, maar ook door het mooie spel dat je op het witte doek ziet. Keeper is gewoonweg alweer een must-see Belgische film. De film speelt sinds 9 maart 2016 in onze bioscopen, zij het niet overal. Bekijk nu de mooie trailer.

Is Keeper een film die jou wel zou kunnen bekoren? Wil je de film graag zien in de bioscoop of ga je hem toch maar laten passeren? Heb jij de film al gezien en wil je laten weten wat jij ervan vond? Plaats dan hier onder een reactie en deel je bevindingen.