Review – Vice (2015)

Regie: Brian A Miller
Cast: Thomas Jane, Ambyr Childers, Johnathon Schaech & Bruce Willis
Genre: Actie, avontuur, sci-fi
Distributeur: Lionsgate (voor Home Video in België: Just Entertainment)
Releasedatum: in België alleen op blu-ray, DVD en VOD sinds 21 juli 2015

Review
Het staat bekend dat acteur Bruce Willis, die we natuurlijk vooral kennen van zijn hoofdrol in de Die Hard-reeks, een ware actieheld is. Toch wordt de man stilaan ouder en begint de vraag te rijzen of hij – net zoals collega Liam Neeson (Taken) – het genre niet een beetje ontgroeit. Vice, Willis’ nieuwste film, lijkt die vraag echter niet goed te beantwoorden.

In Vice maken we kennis met Julian Michaels (Willis), een steenrijke man die ergens in een stad in Amerika een wel erg speciaal resort opent, genaamd ‘Vice.’ Gasten die het resort bezoeken, kunnen er onbestraft al hun ziekelijke fantasieën kwijt, want het wordt bewoont door zogenaamde ‘Artificials.’ Zij zijn kunstmatige mensen die er net echt uitzien. Daardoor wordt het voor de gasten leuker de perfecte moord, verkrachting of overval te beleven. Michaels wordt echter voortdurend in het oog gehouden door de sceptische politieagent Roy Tedeschi (Jane). Hij stoort zich aan het resort en vindt het vreselijk dat al de gasten ongestraft het resort buiten lopen. Zo raken ze immers gewoon aan het geweld en brengen ze dat mee naar de echte wereld. Wat een paradijs lijkt, blijkt al gauw de hel te worden. Kelly, de eerste ‘artificial’ die zelfbewust wordt, slaagt erin het resort te ontvluchten. Zonder het te weten ontketent ze een heuse klopjacht. Roy ziet zijn kans om definitief komaf te maken met het resort. Maar lukt dat ook?

Het idee achter de film is erg goed, maar misschien niet echt origineel. Mijns inziens heeft de film dan ook iets weg van The Island, de film van opgesloten klonen in één of andere faciliteit met Scarlett Johansson en Ewan McGregor. Zij worden immers ook bewust ‘dom’ gehouden, waardoor ze geen weet hebben van wat er zich allemaal afspeelt in de echte wereld. Net zoals in Vice slaagt één van de gevangenen erin de faciliteit te ontvluchten, waardoor er een heuse lading aan zelfbewustheid ontstaat. Origineel is hij dus echt niet, maar wat er in de film gebeurt is zeker geloofwaardig en ook goed gespeeld.

Brian A Miller is een erg jonge regisseur en dat valt ook op. Het lijkt af en toe allemaal erg rommelig waardoor het op het scherm erg druk wordt. Los hiervan is de man er wel in geslaagd een degelijke film op het scherm te toveren. Dat komt natuurlijk mede dankzij het werk van Bruce Willis. In tegenstelling tot de verwachtingen, speelt de man niet echt de hoofdrol in de film. We kunnen dan ook niet antwoorden op de vraag of Willis het actiegenre echt achter zich moet laten. Hij speelt een grote rol die ervoor zorgt dat de echte hoofdrolspelers Thomas Jane en Ambyr Childers meer tot hun recht komen. De aanwezigheid van Willis maakt de film wel aanzienlijk interessanter en zorgt er ook voor dat je steeds wilt blijven kijken.

Toch blijf je als kijker erg op je honger zitten. Het verhaal is net iets te oppervlakkig en de personages zijn te weinig uitgewerkt. Roy is een verbitterde agent, maar je weet niet waarom. Je weet niet wat het personage drijft, je weet niets over zijn achtergrond, familie en dergelijke. Kelly is natuurlijk ook niet echt een uitgewerkt personage, maar dat komt natuurlijk doordat ze een robot is.

Vice is een spannende actiefilm die zeker het kijken waard is. Hij is natuurlijk van een heel ander niveau dan films zoals Die Hard, maar dit neemt niet weg dat hij de moeite waard is. Willis ondersteunt de film erg goed, maar elk personage mist wat diepgang. Het regie werk is ook wat rommelig, maar dat valt in zijn geheel erg mee. Ben je dus een fan van actiefilms of ben je gewoon gek op Bruce Willis? Aarzel dan niet en kijk Vice! Kijk de trailer en laat je overtuigen.

Vice is beschikbaar op DVD en Blu-ray en is ook te zien in de Telenet TV-Theek. Overweeg jij deze film te kijken, of toch maar niet? Laat het weten. Koop Vice door op de onderstaande foto te drukken.

© Just Entertainment
© Just Entertainment