Review – Everly (2015)

Regie: Joe Lynch
Cast: Salma Hayek, Hiroyuki Watanabe, Laura Cepeda,Togo Igawa & Akie Kotabe
Genre: Actie
Distributeur: Splendid Film
Releasedatum: in België alleen op Blu-Ray, DVD en VOD sinds 28 mei 2015

Review
Vaak zien we in actiefilms vooral dat het mannelijke geslacht alles aan flarden schiet en de ene na de andere bom doet ontploffen. Het komt minder vaak voor dat vrouwen hoofdrol wegkapen in een actieprent. Zo denken we bijvoorbeeld Salt (2010) met Angelina Jolie en Colombiana (2011) met Zoe Saldana. Van die laatste is immers een vervolg in de maak. In Everly zien we ook een vrouw aan het werk die de touwtjes – of beter de wapens en granaten – in handen heeft.

Vier jaar geleden werd de arme Everly (Hayek) tegen haar wil meegenomen en opgesloten in een appartement. Toen werd ze verliefd op Taiko (Watanabe), de man die haar ontvoerde. De liefde ging echter voorbij en dat resulteerde in een schijnbaar voortdurend leven als gevangene. In haar appartement krijgt ze geregeld bezoek van de Japanse handlangers van Taiko, die haar aanranden en verkrachten. De moedige Everly heeft echter genoeg gehad van de duistere praktijken in de maffiawereld van haar ex-vriend Taiko en beslist zich te verzetten. Ze besluit als informante aan de slag te gaan en gaat in zee met een politieagent. Wanneer Taiko hier echter lucht van krijgt en het hoofd van de politieagent aflevert in de vorm van een kerstcadeau, lijkt Everly de dood recht in de ogen te kijken. Terwijl ze zich angstig in haar appartement verschuilt, stuurt de meedogenloze Taiko een golf dodelijke killers. Voor Everly is er maar één duidelijke keuze: ze moet zichzelf verdedigen opdat zij, haar moeder én dochter in leven kunnen blijven.

Everly is een echte catch-all-movie. Daarmee bedoel ik dat je er gewoonweg alles in vindt: martial arts, typische schietscènes en de klassieke ontploffingen. Het lijkt wel of de regisseur probeerde er zo veel mogelijk in te proppen, zodat het dé actieprent van het jaar zou worden. Helaas, dit is niet het geval. We zien heel wat coole elementen de revue passeren, maar door stomme gebeurtenissen die af en toe ongeloofwaardig overkomen, mag het enthousiasme getemperd worden.

Je kan Everly het best vergelijken met een typisch Aziatisch videospelletje, waarbij er golven van moordenaars op je afgestuurd worden. Telkens je in een nieuwe level belandt, zijn je killers een stuk sterker en uitdagender. Dat is exact wat de heldin Everly moet trotseren. Wanneer het ene gevaar nog maar net geweken is, staat het andere reeds voor de deur. Wat erg grappig is, is dat de vijanden echt van elke kant komen, uit elke onverwachte hoek. Wat bovendien wel leuk is aan de film, is dat we kennis maken met een ‘doodgewone vrouw.’ Neem dit natuurlijk met de nodige korrel zout, want uiteraard is het niet normaal dat je ontvoerd wordt en dan nog eens verliefd wordt op je ontvoerder ook. Met ‘gewoon’ bedoel ik dat we geen getrainde speciale agente zien, waarvan het al bijna zeker is dat ze het einde zal halen. In Everly speelt Salma Hayek de rol van een vrouw die het niet echt gewoon is om te schieten, maar wel heldhaftig uit de hoek komt wanneer ze zichzelf en haar familie wil beschermen. Daardoor hoop je als kijker immers dat ze er in staagt in leven te blijven.

Het regiewerk, dat onder leiding van Joe Lynch staat, is erg slordig. De cameravoering is wel origineel, maar af en toe erg rommelig. De drukte in het beeld zelf én de drukte van de film, maken dat het soms erg veel wordt. De concentratie neemt halverwege de film gestaag af, maar naar het einde toe, wanneer we de finale zien, ben je helemaal terug. Naast het regiewerk, lijkt ook het scenario ietwat in de mist te gaan. Everly is erg oppervlakkig en de personages zijn helemaal niet uitgewerkt. Onmiddellijk rijst wel de vraag of dat voor zulke films, die echt concentreren op de actie en minder op het verhaal, nodig is. Maar dan nog: je mist als kijken veel diepgang en inzicht in de motieven van de personages.

Everly staat garant voor een dik anderhalf uur aan bloed, kogels, ontploffingen, zwaardvechten én zelfs sadisme. Een super goede film is het niet, maar hij is zeker doenbaar. Het is een echte actiefilm die weinig aandacht schenkt aan andere facetten van de film: personages, emoties… Als je een man bent – of een vrouw die ontzettend houdt van kogels en actie – én je wil je ontspannen én aan niets denken, is Everly zeker iets voor jou. Bekijk hieronder de trailer van de film.

Everly is sinds 28 mei 2015 beschikbaar op Blu-Ray, DVD en is tevens ook te zien in de TV-Theek van Telenet. Kijk je hem of pas je hem toch maar? Laat het weten en zeg vooral ook waarom!