Review – The Gift (2015)

Genre: Mysterie, thriller
Distributeur: Victory Productions & The Searchers
Releasedatum bioscoop: 18 november 2015
Releasedatum Home Video: 16 maart 2016, beschikbaar op DVD

DF-03215RC-670x670
Β© 2015/2016 The Searchers

Verhuizen is iets enorm lastig… Je verlaat je vertrouwde stekje en beslist ergens neer te strijken waar je gewoonweg niets kent. Je belandt in een totaal vreemde buurt, tussen mensen die op geen enkele manier iets met jou te maken hebben. En natuurlijk hoop je dan dat je snel iemand nieuw leert kennen, die je dan weer helemaal rondleidt in je nieuwe buurt. Het is en blijft allemaal iets ongelooflijk spannend, omdat je natuurlijk niet meteen weet tussen welke vreemde of compleet normale zielen je gaat belanden. Hierover worden vaak films of series gemaakt. Zo presenteerde Paradiso Filmed Entertainment ons in oktober van vorig jaar het bijzonder amusante St. Vincent en kwam eOne op de proppen met de sequel op Sinister (2012). De meest verrassende film die we vorig zagen, is misschien wel The Gift, een spannende thriller over twee mensen die verhuizen naar en buitenwijk. Must of don’t?

TG1
Β© 2015/2016 The Searchers

In The Gift maken we kennis met Simon en Robyn. Het is een typisch gelukkig stel en ze beslotenΒ te verhuizen van de drukke stad naar een rustigere buitenwijk. Het eerste huis dat ze bezochten was meteen een voltreffer en al snel beslisten ze erin te trekken. Alles lijkt perfect en ze kunnen eindelijk beginnen aan kinderen. Wanneer ze in een winkel zoeken naar leuke spullen om hun huis te decoreren, komen ze Gordo tegen, een oude klasgenoot van Simon. Gordo is een vriendelijke en ietwat opdringerige man, maar dat stoort het gelukkige koppel niet. Alles lijkt echter helemaal te veranderen wanneer Gordo nagenoeg iedere dag weer onaangekondigd op bezoek komt of een ongevraagd cadeautje voor de deur achterlaat. Simon trekt zich er niet veel van aan, maar Robyn heeft er een verschrikkelijk gevoel bij. De twee merken na verloop van tijd echter dat Gordo’s bedoelingen luguber zijn en dat er meer schuilt achter die bezoekjes en cadeautjes. Wanneer Simon Gordo duidelijk maakt dat hij wil dat het allemaal stopt, wordt het allemaal nog een pak verschrikkelijker. Wat als jij klaar bent met het verleden, maar het verleden niet met jou?

TG01
Β© 2015/2016 The Searchers

Het verhaal van The Gift is eigenlijk niet helemaal origineel. Zoals je in meerdere films wel ziet, gaat de prent over twee mensen die verhuizen en vervolgens geconfronteerd worden met vreemde dingen. Het is iets dat we vaker zien. Toch is The Gift geen doorsnee film die bijzonder vertrouwd overkomt. Integendeel, de film is ongelooflijkΒ fris en barst van originaliteit. En dat komt doordat schrijver, regisseur Γ©n acteur Joel Edgerton een verhaal schrijft met bijzonder aangename plottwists en knappe spanningsopbouw. Je weet immers bij het begin van de film niet wat je moet verwachten, en dat is een gevoel dat Edgerton doorheen het hele verhaal voortdurend weet vast te houden. De manier waarop hij de kijker onafgebrokenΒ verrast door spannende gebeurtenissen die het hele verhaal 180 graden doen draaien, is echt bewonderenswaardig. Bovendien weet hij de spanning gedurende de hele film gestaag op te bouwen, waardoor je tegen het einde van de prent niet meer op het puntje van je stoel zit: je bent er gewoonweg afgevallen. The Gift is een uitgestrekt spanningsveld dat voortdurend je interesse weet vast te houden.

TG3
Β© 2015/2016 The Searchers

In The Gift spelen bijzonder veel scenes zich ’s nachts af, wat natuurlijk helemaal bij de film past. En ook overdag worden de scenes overschaduwd door een donkere en onheilspellende sfeer die er voor zorgen dat je zelf bijna uit angst gaat lopen. Toch is niet alles zo somber, want hier en daar steekt Edgerton een aantal aangename feel-good scenes in zijn verhaal, wat ervoor zorgt dat zowel de kijker als de personages even wat ademruimte hebben. Naast die momenten en externe spanningen, is er ook tussen de personages zelf een voortdurende psychologisch getouwtrek. Dat maakt dat de film niet alleen op het visuele niveau voortdurend boeit, ook op het vlak van dialogen en spel tussen de verschillende personages merk je nagenoeg de hele tijd een aangename spanning die je echt de stuipen op het lijf jaagt. Dat The Gift ook focust op het psychologische van het hele gegeven, komt de film alleen maar ten goede. Je voelt voortdurend mee met de personages, verschiet samen met gen en wil samen met het koppel alles ontdekken. En als kers op de taart is de grote plottwist aan het einde van het verhaal ongelooflijk sterk. The Gift wordt een regelrechte β€˜mindfuck’ en dat is gewoonweg schitterend.

TG4
Β© 2015/2016 The Searchers

Het feit dat The Gift zo een spannende en boeiende film is, komt natuurlijk ook door de ongelooflijk sterke cast. De rol van Simon wordt gespeeld door de immensΒ getalenteerde Jason Bateman. De Amerikaanse acteur ken je wellicht eerder van komedies als Horrible Bosses (2011) en Identity Thief (2013). Voor komedies is het soms moeilijk te zeggen of iemand goed acteert, maar met zijn rol in deze psychologische thriller bewijst Bateman hoe ontzettend getalenteerd hij wel niet is. Zijn acteerwerk is feilloos en het is dan ook bijzonder boeiend om de man aan het werk te zien op het scherm. Bateman wordt bijgestaan door een andere bijzonder getalenteerde klepper: Rebecca Hall. Zij verscheen eerder vaak in gigantische prenten zoals onder andere The Prestige (2006) van Christopher Nolan. Ook haar rol van Robyn speelt ze geweldig. Ze neemt de kijker mee op een emotionele rollercoaster die je op geen enkel moment weet te vervelen. En last but not least speelt de schrijver en regisseur Joel Edgerton zelf ook een belangrijke rol in The Gift. Hij speelt de rol van de creepy Gordo en doet dat echt ongelooflijk goed. Hij jaagt de kijker met zijn vreemde blikken en gedragingen echt de stuipen op het lijf.

TG2
Β© 2015/2016 The Searchers

Dat The Gift zowel qua box-office als qua reacties van critici in Amerika en elders in wereld een enorme verrassing was, is eigenlijk helemaal geen verrassing. Het verhaal van de psychologische thriller is bijzonder goed uitgewerkt en de personages die je op het scherm zien boeien voortdurend. Joel Edgerton, die het verhaal bedacht en de film ook regisseerde, heeft oog voor belangrijke details, weet de spanning voortreffelijk op te bouwen en presenteert de kijker gewoonweg een knaller van een film. En dat heeft hij uiteraard ook te danken aan het uitstekende acteerwerk van Jason Bateman en Rebecca Hall. Hun rollen zijn ongelooflijk interessant en de grootste verrassing is misschien wel Bateman. Hij bewijst in deze film hoe een ongelooflijk acteur hij wel niet is. Bovendien weet Edgerton met zijn eigen rol ook enorm te overtuigen. The Gift is een sterke psychologische thriller die afsluit met een regelrechte β€˜mindfuck.’ Het is een film die je absoluut gezien moet hebben, en dat kan! The Gift ligt sinds 16 maart 2016 in de rekken en is verkrijgbaar op DVD. Bekijk nu de onheilspellende trailer en laat je helemaal overtuigen.

Ben jij benieuwd ofΒ The GiftΒ jou ook zo de stuipen op het lijf jaagt of denk je dat het voor jou niet echt een voltreffer is? Zag je de film al in de bioscoop en vond je hem geweldig of net helemaal niet? Laat het weten door hier onder te reageren.