Review – Suite Française (2015)

Regie: Saul Dibb
Cast: Michelle Williams, Kristin Scott Thomas, Ruth Wilson, Margot Robbie, Ram Riley & Matthias Schoenaerts
Genre: Drama, romantiek, oorlog
Distributeur: Kinepolis Film Distribution
Releasedatum: 14 april 2015 (op Blu-Ray, DVD en VOD sinds 31 juli 2015)

Onze eigenste Matthias Schoenaerts lijkt de Hollywood-wereld compleet in te palmen. Sinds zijn rol in het met een Oscar genomineerde Rundskop (2011) krijgt hij immers de ene na de andere rol aangeboden in gigantische producties. Zo schittert hij in deze Suite Française naast twee actrices die zelf een Oscarnominatie binnensleepten: Michelle Williams en Kristin Scott Thomas.

In Suite Française maken we kennis met Lucile Angelier (Williams). Ze woont bij haar schoonmoeder (Thomas), wiens zoon Gaston (ook de man van Lucile) als soldaat strijdt in de Tweede Wereldoorlog tegen de Duitsers. Alles lijkt vredig te verlopen en de oorlog lijkt ook ver verwijdert van Bussy, het dorpje waar Lucile woont. Wanneer het dorp echter ingenomen wordt door de Duitsers en een luitenant, Bruno Von Falk (Schoenarts), bij hen zijn intrek neemt, lijkt alles plots te veranderen. De twee dames verafschuwen de vijand en denken dat ze allemaal beesten zijn. Von Falk is echter een aangename gast die niet stoort. Al snel ontstaat er tussen Lucile en Von Falk een liefde die voor iedereen verboden moet blijven. Het duurt niet lang of er ontstaan geruchten die de arme Lucile als collaborateur bestempelen. Lucile moet echter zien te schipperen tussen haar liefde voor het vaderland en voor de Duitse luitenant en dat is erg moeilijk, zeker wanneer ze een erg groot risico neemt…

In dit oorlogsdrama wordt de sfeer duidelijk meteen gezet: een vredig dorpje in het prachtige Frankrijk. De beelden zijn prachtig en op het regiewerk is ook weinig tot niets aan te merken. Alles is enorm goed in beeld gebracht en de film gaat bovendien ook erg aangenaam vooruit. Dat kan ook niet anders, aangezien regisseur Saul Dibb de man is achter de succesfilm The Duchess (2008).

Toch is er op de film iets aan te merken. Williams en Schoenaerts spelen hun rol erg goed en erg geloofwaardig. De personages zijn goed uitgewerkt en je krijgt als kijker duidelijk inzicht in de motieven van de personages en in hun achtergrond. Het is dan ook erg jammer dat de film en duidelijke rode draad mist. Het lijkt alsof Suite Française een lappendeken van gebeurtenissen is, die op geen enkele – of toch geen goede – manier samenhangen. Je weet dan ook niet wat de personages uiteindelijk willen bereiken er is is dan ook niet echt een climax. Na afloop van de film vraag je je immers af wat er nu eigenlijk gebeurt is: het antwoord daarop is moeilijk te vinden. Je kan uiteraard wel zeggen dat Lucile verliefd werd op een Duitser, maar daar blijft het dan ook bij.

De film lijkt verdacht veel weg te hebben van onze Vlaamse serie In Vlaamse Velden (2014), waarin we zagen dat Marie (Lize Feryn) verliefd werd op de Duitser die bij hen ingetrokken was, terwijl haar broers dapper vochten in het leger. De link was meteen gelegd, aangezien er een soortgelijke sfeer is.

Suite Française is een erg mooie film die duidelijk weergeeft wat de personages voelen en die laat zien wat het was om een vijandige soldaat in huis te hebben. Toch mist de prent een duidelijke rode draad, die ons doorheen het verhaal leidt. Er is immers niets waar de film heengaat, waar de film naartoe werkt. Onze eigen Matthias Schoenaerts speelt schitterend naast heuse Hollywood-sterren. Suite Française is een echte aanrader, maar heeft toch zijn zwakkere kantjes. Bekijk hieronder de trailer en enkele foto’s.

Deze slideshow vereist JavaScript.

Suite Française is nu beschikbaar of DVD, Blu-Ray en is ook te zien in de TV-Theek van Telenet. Kijk je hem? Kijk je hem niet? Laat iets achter en zeg zeker ook waarom!