Review – Tracers (2015)

Cast: Marie Avgeropoulos, Adam Rayner, Rafi Gavron & Taylor Lautner
Genre: Actie, criminaliteit, drama
Distributeur: Entertainment One
Bioscooprelease: 18 februari 2015
Home Video-release: 16 september 2015, op DVD, Blu-Ray en VOD

Review
In 2008 werd de wereld voor het eerst ondergedompeld in de wondere wereld van vampieren, weerwolven en allerhande andere wezens die leefden in de knappe wereld van The Twilight Saga. Dankzij deze films werden heel wat acteurs aan de wereld voorgesteld en de meesten zijn er dan ook in geslaagd om een acteercarrière op te bouwen. Zo zien we Kristen Stewart geregeld opduiken in steengoede films, zoals Still Alice (2014) en Clouds of Sils Maria (2014). Ook de tegenspeler van Stewart, Robert Pattinson, verschijnt in mooie films. Zo zien we hem nu aan het werk in Anton Corbijns Life en speelde hij de pannen van het dak in het crimineel goede The Rover (2014). De enige acteur die maar niet lijkt door te breken, is Taylor Lautner. In deze Tracers wordt misschien wel duidelijk waarom.

Tracers dompelt ons onder in de criminele wereld van een aantal twintigers. De jonge Cam (Lautner) is fietskoerier en woont op zichzelf. Aangezien hij zich ooit hoog in de schulden werkte, moet hij weg zien te komen van de Chinese maffia. Wanneer hij echter de knappe Nikki (Avgeropoulos) tegenkomt, voelen de twee onmiddellijk dat deze ontmoeting niet de laatste is. Zij doet Cam kennis maken met de adrenalinevolle wereld van parkour. Dit is een sport waarbij de atleten tegen enorm hoge snelheid er moeten in slagen hun grenzen te verleggen en elk obstakel moeten zien te ontwijken. Wanneer Cam dit eenmaal onder de knie heeft, lijkt er echter meer aan de hand: hij raakt betrokken bij een bende die crimineel actief is en onder andere banken overvalt. Cam lijkt zich dieper en dieper in de problemen te werken. Lukt het om de maffia te ontvluchten, niet gepakt te worden en Nikki te versieren?

© 2015 Entertainment One Ltd.
© 2015 Entertainment One Ltd.

Op zich is Tracers een film die vol mooie en goede ideeën zit. Het verhaal is niet super sterk, maar doet de kijker steeds hunkeren naar meer. Bovendien is het enorm goed gekozen dat Cam een fietskoerier is. Dit zorgt ervoor dat hij dichter staat bij de wereld van parkour en zorgt er dan ook voor dat er snel een vonk overslaat bij de jongeman. Ook het gegeven van parkour is erg goed en zorgt ervoor dat de film je een avond of namiddag boordevol entertainment bezorgt. En toch is Tracers geen super sterke film.

Ten eerste komen er in de film heel wat elementen aan bod die je de link doen leggen met andere films. In het begin volgen we Cam in een knap gefilmde scène terwijl hij langs de straten van het bruisende New York scheert. Deze scène is verre van origineel. Het doet immers een belletje rinkelen, want we zien praktisch hetzelfde beeld terugkomen in Premium Rush, een film uit 2012 met de geweldige Joseph Gordon-Levitt. Wel dient vermeld te worden dat het na deze scène duidelijk wordt dat de toon van de film compleet anders is. Je moet je immers ook de vraag stellen of het mogelijk is een scène op een fiets anders indrukwekkend voor te stellen.

Ten tweede is het verhaal veel te oppervlakkig en te simplistisch. Hoewel het de kijker ergens wel kan boeien en verre van saai is, mist het wat diepgang. Tracers zit boordevol half uitgewerkte personages en dat is jammer. Met wat meer inspanning had de film van een heel ander niveau kunnen zijn. Toch mag gezegd worden dat de acteurs in de film een erg goede acteerprestatie neerzetten en dat maakt natuurlijk veel goed. Het is in die zin dan ook onbegrijpelijk dat Lautner er niet in slaagt een rol te pakken te krijgen in gigantische producties. Hij heeft immers zo ontzettend veel in zijn mars en maakt dankzij Tracers vast en zeker zijn misstap in Abduction (2011) volledig goed. Ook de knappe Marie Avgeropoulos zet een puike acteerprestatie neer. Haar kennen we van de Percy Jackson-films, maar ze is toch niet zo geweldig bekend. In deze prent verrast ze dan ook enorm en lijkt het zeker dat we van de jongedame in de toekomst nog veel mogen verwachten. Voorts vinden we in de cast ook Adam Rayner terug, die we kennen als Barry Al-Fayeed van de steengoede en brandend actuele reeks Tyrant.

© 2015 Entertainment One Ltd.
© 2015 Entertainment One Ltd.

De regie van de film, die in handen is van de onbekende en jonge regisseur Daniel Benmayor, is best oké. Hij probeert immers een aantal dingen uit die vooraf niet veel voorkwamen. Zo gebruikt hij camera’s die op hoofden van personages staan, zodat je ook werkelijk ziet wat zij zien. Toch komt dat geregeld slordig over, waardoor je het af en toe allemaal wat druk vindt. Desalniettemin slaagt Benmayor erin een professioneel ogende film voor te schotelen aan het publiek.

Tracers kan zeker boeien en zorgt er zeker voor dat je je amuseert wanneer je de prent bekijkt. Toch zullen liefhebbers van minder oppervlakkige films snel afhaken. Naast spectaculaire moves en een mager verhaal heeft de film niet echt meer te bieden. Toch is het acteerwerk degelijk, slaagt Taylor Lautner erin om alles goed te maken en durf je zelfs zijn vorige Abduction te vergeten. Het regiewerk is bovendien degelijk, maar komt af en toe ietwat slordig over. Heb je dus zin om een film te kijken die amusement biedt, maar die niet veel inhoud heeft? Stop dan met plannen, want vanavond kijk jij Tracers. Ben je nog niet overtuigd? Bekijk dan snel de trailer!

Is Tracers een film die jij zou overwegen of helemaal niet? Laat weten wat jou aanspreekt in deze nieuwe film van Taylor Lautner.