Review – Ay Ramon! (2015)

Regie: Stijn Coninx, met een paar aanwijzingen van Sinterklaas
Cast: Ramon Iglesias, Conchita, Herman Van den Uytleg, Sinterklaas & Zwarte Piet en tot slot kapiteins Verschepen en Paelinckx
Genre: familiefilm
Distributeur: Paradiso Filmed Entertainment
Releasedatum: 28 oktober 2015

Sinterklaas, het is een waar feest voor iedereen. Of je nu een kleine baby bent, een kleuter, een tiener of een volwassen persoon: als je Sinterklaas hoort, wordt je hartje diep vanbinnen helemaal ingenomen door de vrolijkheid die bij het feest hoort. Lachende kinderen, mama’s en papa’s die hun kleine dropjes overal mee heen zeulen zodat ze de grote kindervriend en diens beste vrienden weer kunnen zien. Maar Sinterklaas doet vast en zeker ook denken aan de bekende reeks Dag Sinterklaas, die al jarenlang op Ketnet wordt uitgezonden. De reeks, die door jong en oud nog steeds gesmaakt wordt, is een echte klassieker. En nu is het eindelijk zo ver: de eerste Vlaamse Sinterklaas-film is er. Ay Ramon!, waarin we dezelfde vertrouwde kindervriend weer terug zien, speelt sinds 28 oktober in de Vlaamse zalen. Jij neemt je kinderen er toch ook mee naartoe?

In Ay Ramon! maken we kennis met Ramon Iglesias, de Spaanse vriend van Sinterklaas die jaarlijks met het mooie witte paard Slechtweervandaag vanuit Spanje de lange weg naar Antwerpen aflegt. Het arme dier kan immers niet mee de stoomboot op, want dan wordt hij zeeziek. En dus stapt Sinterklaas samen met zijn beste vriend Zwarte Piet, de mooie Conchita en kapiteins Verschepen en Paelinckx op de stoomboot richting België. Wanneer de Sint en zijn gevolg echter in Antwerpen aankomen, merken ze dat Ramon nergens te bespeuren valt. Gelukkig weet de goede professor Herman Van den Uytleg waarom: Ramon en het paard van Sinterklaas zijn ontvoerd. Zal het lukken om Ramon en het arme dier weer terug te vinden zodat Sinterklaas alle brieven weer kan ophalen?

Wat een mooie film, dat is wat je denkt als de zaal verlaat. Ay Ramon!, geregisseerd door Stijn Coninx en met een verhaal van Hugo Matthysen, entertaint van de eerste minuut tot de laatste seconde. Voor kleinere kinderen is de film enorm overweldigend, omdat ze de enige echte Sinterklaas zien. Voor wat oudere kinderen, die hun geloof in de oude man opgegeven hebben, is de film gewoonweg super. Zelfs voor volwassenen en jeugd weet de film te boeien, want vaak worden er mopjes ingestoken die enkel door wat oudere kijkers begrepen kunnen worden. Kortom: de film weet iedereen in het publiek op de één of andere manier te raken.

Het verhaal is erg mooi en het is bovendien erg leuk dat we de personages die we jaarlijks bij de intrede van de Sint zien, weer mogen zien terugkeren. En hoewel het verhaal op het eerste zicht niet meer lijkt te bieden dan de zoektocht naar Ramon en het verdwenen paard, bevat de film toch een mooie diepgang. We zien hoe elk personage omgaat met de verdwijning van de twee en hoe elke vriend van Sinterklaas zijn best doet om een steentje bij te dragen in de zoektocht. En natuurlijk gebeuren er doorheen de film hilarische dingen, die zelfs volwassenen af en toe erg doen lachen.

Als je dan toch iets moet aanmerken op Ay Ramon!, dan is het misschien dat de film een beetje te lang duurt. Voor kinderen is het immers moeilijk om zich gedurende de hele film stil te houden en zich alleen te concentreren op wat er zich op het witte scherm afspeelt. Het is dan ook goed dat de bioscoop een pauze inlaste, maar het viel op dat er na de pauze meer onrust was in de zaal. En dat kan je de kinderen ergens niet echt kwalijk nemen, want het tweede deel van de film is net iets minder boeiend dan het eerste en komt af en toe een beetje langdradig over. Maar dat maakt eigenlijk niet uit, want de personen achter Sinterklaas en zijn vrienden zetten zoals verwacht prachtig acteerwerk neer. We zien dezelfde Sint als in Dag Sinterklaas en de jaarlijkse intrede van de Sint te Antwerpen. En dat is een super keuze, want die man, is de enige echte Sinterklaas, een heilige man uit Spanje die kinderen jaarlijks verrast met speculaas, mandarijntjes en prachtige pakjes.

Ay Ramon! is de eerste Vlaamse Sinterklaasfilm, en dat werd tijd. We krijgen een mooi verhaal voorgeschoteld dat voortreffelijk naar het witte scherm gebracht werd. Af en toe wordt het allemaal wat langdradig, maar het mooie acteerwerk van de Sint en zijn vrienden weet dit volledig goed te maken. Zoek je dus nog een film om samen met je kinderen te gaan kijken of ben je gewoon zelf enorm benieuwd en hunker je terug naar vroeger? Haast je dan naar de bioscoop, want sinds 28 oktober speelt Ay Ramon! In onze zalen. Kijk alvast deze geweldige trailer.

Sta jij te popelen om Ay Ramon! in de bioscoop te gaan kijken of wil je je kinderen ook meenemen naar deze geweldige én bovendien Vlaamse Sinterklaasfilm? Laat het weten door hier onder een reactie te plaatsen. Zag jij de film al en vond je hem ook zo goed? Of toch maar niet? Laat het weten!