Review – Man Up (2015)

Genre: Romantische komedie
Distributeur: Entertainment One
Releasedatum bioscoop: 10 juni 2015
Releasedatum Home Video: 4 november 2015, verkrijgbaar op DVD, Blu-Ray en VOD

© 2015 Entertainment One Benelux
© 2015 Entertainment One Benelux

Simon Pegg, het is een man die we allemaal wel kennen en waarvoor bewondering absoluut niet misplaatst is. Fans van sci-fi kennen de grappige acteur misschien van zijn rol als Scotty in de Star Trek-reboot films. Maar ook fans van het actiegenre kennen de man. Hij speelde immers al sinds 2006 Benji Dunn in de Mission Impossible-franchise met Tom Cruise. Ook in komedies weet de man uit te blinken. Zo speelde hij voortreffelijk in de komedische horrorfilm Shaun of the Dead (2013), dat hij tevens meeschreef. Dat hij dus enorm veel in zijn mars heeft en dat hij in verschillende genres zijn plaats weet in te palmen, bewijst hij ook in deze grappige romantische Man Up. Maar wat maakt Pegg dan zo geweldig?

© 2015 Entertainment One Benelux
© 2015 Entertainment One Benelux

Nancy en Jack, dit zijn de hoofdpersonages in Man Up. Hij is een veertig jaar oude man die besliste te scheiden. Terwijl hij alles nog wat moet verwerken, besluit hij opnieuw te zoeken naar een vriendin die bij voorkeur de helft van zijn leeftijd is. Nancy is een hopeloze dertiger. Haar vorige relaties eindigden allemaal verschrikkelijk waardoor zij zichzelf amper tussen de mannen durft te gooien. Wanneer ze onderweg is naar het feest van haar ouders en ze per toeval op een man stoot, beslist ze een keuze te maken die haar leven zal veranderen. De man, Jack, heeft afgesproken met een blind date en Nancy beslist zich voor te doen als het 24 jaar jonge meisje. De nietsvermoedende Jack gelooft het allemaal en het duo beleeft een erg leuke tijd samen. Maar al snel moet Nancy opbiechten wie ze echt is. Zal dit allemaal goed aflopen?

Man Up is een heel erg originele film die de kijker op elke manier verrast. Het verhaal dat we voorgeschoteld krijgen weet absoluut te boeien en vergeet ons nooit mee te sleuren. Je weet immers voortdurend meer van beide hoofdpersonages dan zij zelf. En dat maakt alles erg spannend, want je hoopt natuurlijk dat de twee eindelijk de liefde van hun leven vinden. Naast het feit dat het verhaal origineel, interessant en meeslepend is, gaat het allemaal ook erg mooi vooruit. Er wordt geen enkele scène langer gemaakt dan nodig. En dat is erg goed, want romantische komedies durven daar soms regelrecht de mist in te gaan. Man Up verrast ook in de echte zin van het woord. De film biedt een mooi verhaal dat de kijker elke keer weer doet opkijken van wat er allemaal gebeurt. Er zijn voortdurend mooie plottwists die de kijker weten te gidsen doorheen het verhaal. Man Up weet daarnaast ook en mooie portie humor voort te brengen. En ook hier is een mooie balans gevonden, want de humor wordt als het ware mooi in het verhaal geïmplementeerd.

MU3 (640x427)

Een interessant en grappig verhaal maken natuurlijk niet alleen dat de film er staat. Ook acteur Simon Pegg en tegenspeelster Lake Bell verdienen een grote pluim. Bell vertolkt de rol van de ietwat bittere en sceptische Nancy en doet dit op een mooie en eigen manier. Ze stopt in de rol een grote persoonlijke touch en zorgt ervoor dat het personage een mooie diepgang bereikt. Maar ook Pegg weet met zijn rol als Jack te boeien. Ook hij brengt zijn personage mooi tot leven op het witte scherm. Daarnaast zijn bovendien de kleinere rollen niet verwaarloosbaar. De cast wordt immers aangevuld met knallers als Rory Kinnear, bekend als John Clare uit Penny Dreadful, en Ken Scott. Deze oudere man kennen we dan weer van zijn rol als dwerg Balin uit The Hobbit-trilogie.

Een film die slecht geregisseerd wordt, mag een goed verhaal hebben en knallers in zijn cast: de film gaat er nog steeds niet beter op worden. Gelukkig wordt Man Up wel goed naar het grote scherm gebracht. Regisseur van dienst is Ben Palmer, een man die reeds voor zijn medewerking aan enkele series voor de BAFTA’s genomineerd werd. In de filmwereld is hij minder bekend maar met Man Up wist hij zich absoluut op de kaart te zetten als regisseur. De manier waarop het verhaal vertoont wordt, is gewoon prachtig. Er is dan ook niets aan te merken op de regie, want de chemie tussen verhaal, personages en humor spat gewoon compleet van het scherm. Palmer wist zijn werk bij Man Up absoluut tot een goed einde te brengen.

Man Up is helemaal wat je ervan verwacht: een Britse romantische komedie die je van het begin tot het einde weet te boeien. De film bevat alle juiste ingrediënten wat maakt dat falen voor Ben Palmer absoluut niet tot de mogelijkheden behoorde. Het verhaal is goed, de cast is perfect, de manier waarop de acteurs hun rol spelen is gewoonweg erg mooi… Kortom: Man Up is de must-see Britse feel-goodfilm van dit jaar. Zeker als je Simon Pegg graag aan het werk ziet. Ben je nog niet overtuigd? Kijk dan de leuke trailer, rep je naar de winkel en koop deze schitterende prent. Man Up ligt sinds 4 november in de rekken en is verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray. Go and get it!

Wat denk jij? Is Man Up een must en voeg je de film toe aan je watchlist? Zag jij de film al? Laat weten of je de film gaat kijken of niet! En laat zeker weten wat jij vind van de film en de acteerprestaties van Lake Bell en Simon Pegg. Doe dat door hieronder een reactie te plaatsen!

© 2015 Entertainment One
© 2015 Entertainment One