Review – Air (2015)

Regie: Christian Cantamessa
Cast: Djimon Hounsou & Norman Reedus
Genre: sciencefiction, thriller
Distributeur: Sony Pictures Home Entertainment
Releasedatum: 13 januari 2016, beschikbaar op DVD

Zeggen dat lowbudgetfilms pure rommel zijn is niet alleen kort door de bocht, het is in sommige gevallen zelfs compleet verkeerd. Neem nu bijvoorbeeld Burried, een claustrofobische mysterieuse thriller uit 2010. In deze film ligt Ryan Reynolds gedurende anderhalf uur in een houten kist midden in de woestijn en dat is gewoonweg geweldig. De film, met een geschat budget van 3 miljoen dollar, was een ware streling voor het oog. En zelfs in eigen land moeten we niet ver zoeken om een kwalitatieve lowbudgetfilm te vinden. Adil El Arbi en Bilall Fallah, die in 2016 na amper twee films hun eerste Hollywoodfilm voor Fox gaan draaien, lieten hun talent in 2014 op Vlaanderen los met Image. Ook die film was bijzonder low budget, maar slaagde erin de twee Marokkaanse regisseurs in de filmwereld te lanceren. Sony Pictures Home Entertainment releasede op 13 februari Air, een andere claustrofobische sciencefictionfilm waarvoor heel weinig middelen beschikbaar waren, aldus regisseur Christian Cantamessa.

In Air bevinden we ons in een erg nabije toekomst. Door een aantal nucleaire aanvallen door wereldmachten is de aarde geheel vernietigd en is er haast geen bruikbare lucht meer te bespeuren in onze atmosfeer. Daarom werden een aantal mensen uitgekozen en werden ze in één of andere bunker gestopt. Zij hebben maar één taak: de mensheid voor uitsterven behoeden. Omdat er dus zo weinig bruikbare lucht is, moeten de ‘redders’ altijd zes maanden slapen om daarna gedurende twee uur het onderhoud te doen van hun verblijfplaats. Twee van die mensen zijn Cartwright en Bauer. Steeds weer doen ze het onderhoud om vervolgens opnieuw hun ogen te sluiten voor de komende zes maanden. Maar dat begint stilaan te knagen. Air gaat over twee mannen die steeds weer alles op alles zetten, tot het uiteindelijk gewoonweg te veel wordt… Loopt dat wel goed af?

AIR_000151.dng

Het verhaal van Air is bijzonder minimalistisch. Dat valt meteen op tijdens de eerste scene. Als introductie zou je immers een aantal knappe en drukke beelden verwachten, maar dat is het geval helemaal niet. In plaats daarvan krijg je een simpel shot van een man die wakker wordt. En ook doorheen de rest van de film moet je je absoluut niet aan gigantische en bombastische sciencefiction-scenes verwachten die je compleet van je sokken blazen. Regisseur Cantamessa probeert de kijker een slimme én claustrofobische thriller te leveren die het moet hebben van de aangename dialogen en de goede uitwerking van de personages. En dat lukt deels wel, want Air is zeker een interessante film. Het eerste deel van de film focust immers erg op de personages en doet je compleet in de film geloven. Meer dan de personages is er immers niet echt, want het verhaal gaat ook gewoon over die twee mannen die met elkaar opgescheept zitten. Maar waar gaat het dan mis?

_MG_4850.CR2

Na verloop van tijd besef je dat de regisseur de bal een beetje misslaat. Je komt er achter dat de eens o-zo-sterke personages eigenlijk gewoon typische flat charachters zijn die voor geen haar interessant zijn en die gedurende de hele film gewoon hun platte zelf blijven. En de flauwe plottwist, zijnde dat de twee uiteindelijk lijnrecht tegenover elkaar komen te staan, is immers helemaal niet onverwacht. Onderweg komen we dan ook af en toe een vrouw tegen, die in de vorm van een schim naast Cartwright staat. En ook dat is niet echt overtuigend en zelfs echt overbodig. Je vraagt je dan ook af waarom regisseur en schrijver Christian Cantamessa niet beter over het verhaal nagedacht heeft. Maar dat antwoord vind je al snel: het is allemaal gewoon een beetje te ambitieus. Door compleet het belang van de personages uit het oog te verliezen, blijft er ook van het verhaal niet veel meer over. En dat is echt heel jammer, want Air heeft eigenlijk alleen de personages. Als je daarnaast ook nog eens beseft dat de film door de maker van zombiereeks The Walking Dead wordt geproduceerd, kruip je al helemaal weg in een hoekje.

_MG_4878.CR2

Toch is Air niet echt een film die je meteen wil afzetten. Het verhaal en doen en laten van de personages lijkt soms erg mysterieus, waardoor je natuurlijk wil blijven volgen. Dat komt ongetwijfeld door de twee – enige – personages die we in de film zien. Cartwright wordt gespeeld door Djimon Hounsou en dat doet de film echt wel goed. Hounsou zorgt ervoor dat de film qua kwaliteit een beetje beter wordt, maar weet met zijn rol niet echt te overtuigen. Uiteraard komt dit door het magere personage dat hij moet neerzetten. Hounsou, die tot tweemaal toe een Oscarnominatie wist te strikken, speelt goed en geloofwaardig. En dat kan Air best wel gebruiken. Naast de Beninse acteur – ja, Hounsou komt uit Benin – vinden we Norman Reedus, a.k.a. Daryl Dixon uit The Walking Dead. Reedus, die naast The Walking Dead eigenlijk enkel wat verwaarloosbaar acteerwerk leverde, slaagt er in je te overtuigen, maar ook hij gaat gebukt onder de het magere personage dat hij speelt. Maar het moet wel gezegd dat beide acteurs elkaar goed aanvullen en dat Air in bepaalde scenes even boven water lijkt te komen. Maar geen zorg, dat is slechts een illusie.

Air lijkt bij aanvang een bijzonder volwassen en minimalistische sciencefictionfilm die je interesse terecht wekt. Maar na ongeveer een half uur naar het scherm te staren, merk je dat de film je niet echt veel te bieden heeft. Het verhaal valt als een kaartenhuis in elkaar door een gebrek aan sterke personages en een typische plottwist. En dat is eigenlijk heel erg stom, want Air had een heel erg goede film kunnen zijn. Regisseur Christian Cantamessa, die voor het eerst een stapje in de filmwereld waagt en bekend is als schrijver van het uitstekende videogame Middle-Earth: Shadow of Mordor (2014), had zijn ambitieuze project beter laten rusten. Air is een kijkbare film die je op geen enkele manier bij zal blijven. De film is sinds 13 februari 2016 beschikbaar op DVD. Bekijk nu de trailer.

Spreekt Air jou wel aan of net helemaal niet? Heb jij de film al gekocht op DVD en wil je laten weten wat jij van de prent denkt? Laat dan hier onder een reactie achter en deel je bevindingen met de rest van de wereld.