Review – American Ultra (2015)

Genre: Actiekomdie
Distributeur: Entertainment One Benelux
Releasedatum bioscoop: 27 augustus 2015
Releasedatum Home Video: 27 januari 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

_B7A2589.CR2
© 2016 Entertainment One

Voorbijvliegende kogels, overdreven ontploffingen en belachelijke achtervolgingen, afgewisseld met hier en daar een streepje humor… Het lijken de ideale ingrediënten voor een knaller van een actiekomedie. In 2015 kregen we er heel wat voorgeschoteld. Zo wist Spy van Twentieth Century Fox de kijkers helemaal in te pakken, mede dankzij Jason Stathams geweldige maar ronduit belachelijke rol. Maar uiteraard waren er ook saaie en gewoonweg debiele films à la Hot Pursuit (2015), een echt lege film waarin Reese Witherspoon beter geen rol had gespeeld. Ook filmdistributeur Entertainment One kwam in 2015 met een actiekomedie: American Ultra. De titel klinkt op zich al veelbelovend en ook de cast, geleid door Jesse Eisenberg en Kristen Stewart, lijkt aan te tonen dat de film een knaller vanjewelste is. Maar is dit ook zo? Let’s check that.

BL5U2274.CR2
© 2016 Entertainment One

American Ultra doet ons kennis maken met Mike en zijn ‘prachtige’ vriendin Phoebe. Ze leven in een afgelegen dorpje en zijn de dagelijkse sleur helemaal gewoon. Het merendeel van zijn tijd spendeert Mike aan high worden. Zijn huis ligt vol drugs en zijn auto is een ware drugsmobiel. Hij wordt door de lokale autoriteiten dan ook nauwgezet in het oog gehouden. Phoebe doet het beter, al houdt zij ook wel van een jointje. Alles lijkt goed te gaan en de twee lijken van hun perfecte leventje te genieten. Tot Mike op een dag een vreemde vrouw in zijn winkel ontmoet. De vrouw kraamt allerhande vreemde dingen uit die voor Mike niets betekenen. Maar dan verandert er iets. Het leven van Phoebe en Mike wordt volledig verstoord door een gigantische politieactie in hun vredevol afgelegen dorpje. Mike is uiteraard bang dat hij wegens zijn drugsbezit zal worden opgepakt, maar al gauw wordt duidelijk dat het om iets veel groters gaat en dat Mike er een deel van uitmaakt. En net dan herinnert hij zich wie hij echt is. Zullen Mike en Phoebe, die immers ook niet helemaal is wie ze zegt, heelhuids uit dit avontuur kunnen ontsnappen?

HW7A6553.CR2
© 2016 Entertainment One

Actiekomedies zijn over het algemeen best heerlijk om naar te kijken. Ze kunnen zo een simpel verhaal hebben en toch garant staan voor een avond of namiddag vol entertainment. Ook American Ultra slaagt daar volledig in. De film gaat eigenlijk gewoon over iemand die ontdekt wie hij is en er vervolgens voor moet zorgen dat de politie hem niet te pakken krijgt. Meer is er niet. Maar de film moet het dan ook helemaal niet hebben van het sterke verhaal. Het zijn de spannende gebeurtenissen, die nu eens grappig zijn en dan weer volkomen serieus, die maken dat je je tijdens het bekijken van de prent echt amuseert. American Ultra is absoluut een film die je niet serieus mag nemen. Je moet de film kijken met een glaasje cola erbij en een lekker potje chips. Want eerlijk… Als je je bij het bekijken van deze film echt verveelt?

BL5U6429.CR2
© 2016 Entertainment One

Maar het moet gezegd dat de prent misschien wel echt een beetje mager is. Het verhaal is een beetje eentonig en beperkt zich dus tot een dik anderhalf uur durende achtervolging waarbij zowel de politie als Mike en Phoebe geregeld de bovenhand hebben. Uiteraard is dat allemaal een beetje voorspelbaar en verre van vernieuwend. Zowat elk element dat je in de film ziet lijkt bijzonder vertrouwd en misschien wel ‘gepikt’ uit een andere film. Maar dan nog… Het neemt niet weg dat je je amuseert als je American Ultra kijkt. Je moet gewoon vooraf je hoofd op nul zetten, in de zetel neerploffen en met een bomvolle pot popcorn genieten van de flauwe grappen die Eisenberg en Stewart af en toe op je loslaten. Want daar is de prent wel goed in. Je ziet geen overdreven actiescenes en ook geen overdreven grappen. American Ultra moet het hebben van situatiehumor, aangezien Mike en Phoebe gewoon niet echt weten wat hen overkomt en ze dus voortdurend moeten improviseren. En dat komt wel overtuigend over.

BL5U8500.CR2
© 2016 Entertainment One

De sterren van American Ultra zijn Jesse Eisenberg en Kristen Stewart. Eisenberg, bekend van The Social Network (2010) en Now You See Me (2013), speelt de rol van de belachelijke Mike bijzonder goed. Hij komt erg geloofwaardig en je gelooft het echt dat hij door alle gebeurtenissen volledig van de kaart is. Bemerk trouwens aan het einde van de film ook een soort van Denzel Washington-momentje zoals je zag op het einde van The Equalizer (2014). Het is leuk om te zien dat Eisenberg zich tijdens het spelen echt amuseert. En dat komt ongetwijfeld ook door zijn tegenspeelster: Kristen Stewart. Zij vult Eisenberg perfect aan en valt net als hem volledig uit de lucht. Al moet je dat met de nodige korrel zout nemen, want naarmate het verhaal vordert, is het personage van Stewart niet helemaal wie je dacht dat ze was. American Ultra wordt geregisseerd door Nima Nourizadeh. Hij regisseerde in 2012 Project X, de film over een tiener die samen met zijn vrienden een gigantisch feest organiseert zonder dat zijn ouders hier iets van weten. Hoewel die film niet echt een knaller was, wist Norizadeh zeker wel te entertainen met zijn film. En dat doet hij met American Ultra opnieuw. Hij brengt een geweldadige, grappige én bovendien knap gefilmde prent. Yes! You did it, Nima!

Ben je nog op zoek naar een film die je kan kijken met een paar vrienden of gewoon en prent die je een avond vol entertainment kan brengen? Dan is American Ultra een absolute aanrader. Het verhaal is misschien wel aan de platte kant, maar door het uitstekende acteerwerk van Jesse Eisenberg en Twilight-ster Kristen Stewart kan je dat volledig vergeten. Er gebeuren leuke dingen in de prent en daar gaat het immers allemaal om. Lean back, relax and enjoy American Ultra. De film ligt sinds 27 januari in je favoriete winkel en is verkrijgbaar op DVD en op Blu-Ray. Benieuwd? Bekijk dan nu deze knallende trailer en zorg er gewoon voor dat hij opgenomen wordt in jouw filmverzameling.

Is American Ultra iets voor jou of denk je dat het je echt helemaal niet aanspreekt? Zag je de film al in de bioscoop of wist je hem al op DVD of Blu-Ray te bemachtigen? Laat ons weten wat jij van de film denkt door hier onder een reactie te plaatsen.