Review – Pan (2015)

Cast: Garrett Hedlund, Rooney Mara, Hugh Jackman & Levi Miller
Genre: Actie, avontuur, fantasy
Releasedatum bioscoop: 14 oktober 2015
Releasedatum Home Video: 24 februari 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

Pan11
© 2016 Warner Bros. Entertainment Inc. Alle Rechten Voorbehouden.

In het woelige filmlandschap zien we vandaag een heel erg interessante beweging. Het valt immers op dat alle grote filmstudio’s maar al te graag bekende sprookjes of andere bekende kinderverhalen verfilmen. Zo zagen we al films passeren als Angelina Jolies Maleficent (2014) en het geweldige Cinderella (2015). En ook dit jaar kunnen we rekenen op een aantal verfilmingen van bekende sprookjes of wereldbekende verhalen. Zo brengt Disney later dit jaar spectaculaire verfilmingen van The Jungle Book en Pete’s Dragon. Van The Jungle Book komt er bovendien ook een film van Universal Pictures aan. Die laatste komt dan weer snel met The Hunsman: Winter’s War, het langverwachte vervolg op het fantastische Snow White and the Huntsman (2012). En als dat nog niet genoeg is, kruipt de bekende Scandinavische acteur Alexander Skarsgård binnenkort voor Warner Bros. Pictures in de huid van Tarzan. De release van The Legend Of Tarzan staat momenteel gepland voor 6 juli 2016. Alle distributeurs zetten dus veel geld in om spectaculaire én bombastische prenten te produceren die zowel door jong als oud gesmaakt kunnen worden. Warner Bros. kwam dit jaar met Pan, de zoveelste verfilming over die ene jongen die kan vliegen. Laat ons checken of deze bigbudget-film ook de moeite waard is.

Pan2

In Pan maken we kennis met Peter. Hij werd door zijn moeder achtergelaten aan de deur van een weeshuis, waar hij tot nu toe iedere minuut van zijn leven doorbracht. Peter is een klein rebelletje en weigert steeds te luisteren naar de wil van de toeziende zusters. Peter en zijn vriendje Nibs merken echter op dat er steeds kinderen verdwijnen op mysterieuze wijze. Ze beslissen op onderzoek te gaan en verstoppen zich ’s nacht in een kast. En dan zien ze wat er met de kinderen gebeurt: ze worden vanuit het dakraam weggenomen door verschrikkelijke piraten. Ook Nibs en Peter kunnen hun lot niet ontglippen en worden door de zeebonken weggekaapt. Vervolgens komt Peter aan in Neverland, een sprookjesachtig land waar Blackbeard de scepter zwaait. Wanneer de jonge avonturier er achter komt dat het goed zou kunnen dat zijn moeder in Neverland verblijft, beslist hij naar haar op zoek te gaan. Maar dan botst hij op een belangrijke voorspelling en ontdekt hij zijn lot. Samen met de dappere krijger Tiger Lily en zijn nieuwe vriend James Hook moet Peter Neverland zien te redden. Loopt dat allemaal goed af?

Pan5

Het verhaal van Pan is geheel nieuw. De hele film gaat immers over een doodgewone jongen die plots in een compleet vreemde wereld belandt en in één-twee-drie zijn lot moet aanvaarden. Zeggen dat Pan de zoveelste klassieke verfilming is van het verhaal, neergepend door J.M. Barrie, is dus compleet verkeerd. Met deze film wil regisseur Joe Wright dieper graven en tonen hoe Peter uiteindelijk de held Peter Pan werd en dat doet hij op een leuke en entertainende manier. Het verhaal van Pan is een aaneenschakeling van verschillende losstaande gebeurtenissen die toevallig een heel verhaal lijken te worden. Er is in het begin van de film niet echt een rode draad op te merken. De kern van het verhaal komt naarmate er verschillende dingen gebeuren en dat is heel erg aangenaam. Zo kom je steeds samen met de personages te weten waar ze aan toen zijn en dat maakt dat je vaak net zo verrast bent als de personages zelf. Sommige mensen zullen zich misschien irriteren aan het feit dat een rode draad zo lang uit blijft, maar regisseur Joe Wright komt er wel bijzonder goed mee weg. Elke scène slaagt er immers in je interesse compleet vast te houden en de beelden doen je zelfs geregeld met je mond open naar het scherm staren.

Pan7

Pan lijkt af en toe het belang van de personages te verwaarlozen. Je zou immers bijvoorbeeld denken dat Peter doorheen het verhaal en omwille van bepaalde gebeurtenissen wat rebelser zou worden, maar dat is niet het geval. Bij aanvang van het verhaal merk je immers al dat Peter niet meteen de gemakkelijkste jongen is, wat af en toe misschien een beetje ongeloofwaardig overkomt. Zo is het toch niet meteen geloofwaardig dat een twaalfjarig kind in een heel nieuw land de heerser meteen tegenwerkt. De schrijvers van het verhaal laten de film dan wel aan een aangenaam tempo voortuitgaan, maar het had niet misstaan als ze af en toe wat meer tijd gaven om personages een belangrijke evolutie te laten doormaken. Doordat de personages plots verschijnen en meteen al zó groot zijn, moet Pan jammer genoeg aan kwaliteit inboeten. Het trekt immers een grote pilaar weg, waardoor alles een beetje lijkt te wankelen.

Pan4

Los van het feit dat de personages een beetje beter uitgewerkt hadden kunnen en mogen zijn, is Pan wel ongelooflijk entertainend. Van de eerste minuut tot het allerlaatste beeld wordt je overrompeld door een toverachtige sfeer en bijzonder knappe speciale effecten. Pan is een bombastisch en af en toe ietwat kakofonische film, maar dat stoort niet. Het is een film die je amusement biedt en dat is per slot van rekening waar het allemaal echt om draait. De vraag die je je wel stelt is of de makers van de film niet beter wat meer geld hadden gestoken in het ontwikkelen van sterke personages die wat meer te bieden hebben dan wat je al van hen kon en mocht verwachten. Want mogen we vandaag niet meer verwachten van films? Ja, oké, maar Pan overweldigt zo hard dat je eigenlijk een beetje het verhaal en de personages uit het oog verliest.

Pan12

Regisseur Joe Wright is de man die alles in goede banen leidt en hij doet dat absoluut goed. Het enige minpuntje aan zijn werk is de bombastische finale van de film. Doordat je zo overweldigt bent door alles wat er gebeurt en doordat de CGI zo enorm knap is, lijken de personages een beetje verdwaald over te komen. Maar dat valt allemaal nog wel mee, want elk personage wordt door interessante acteurs neergezet. De rol van slechterik Blackbeard wordt gespeeld door Hugh Jackman. De Australische acteur, bekend van zijn rol als Wolverine in het X-Men-universum, speelt de rol ge-wel-dig. Hij geeft Blackbeard een frisse touch en dat geeft echt vuurwerk op het scherm. De rol van kleine Peter wordt gespeeld door Levi Miller, die met Pan voor het eerst op de filmwereld wordt losgelaten. Miller speelt goed en amuseert zich, maar af en toe lijken zijn dialogen een beetje gekunsteld, waardoor de jonge acteur een beetje te veel moeite lijkt te doen. Maar het mag gezegd worden: Miller speelt in zijn debuut zo goed dat het al vaststaat dat er voor hem nog een serieze toekomst is weggelegd.

Pan is absoluut op-en-top entertainment. De film zit boordevol leuke elementen en de speciale effecten zijn fenomenaal. Maar misschien hadden de makers beter wel wat meer geld gespaard voor de personages, want die lijken soms wat te verdwalen in het verhaal en maken niet echt een ontwikkeling door. Pan biedt de kijker spectaculaire beelden die amuseren en dat is immers waar het allemaal om draait. Peter, gespeeld door Levi Miller, neemt je mee op een spetterend avontuur vol sprookjesachtige momenten en dat is geweldig. Naast Miller, die met Pan zijn eerste stapjes in de filmwereld zet, zien we kwaliteitsvol acteerwerk van Hugh Jackman, Garrett Hedlund en Rooney Mara. Kortom: er zijn genoeg redenen om Pan aan je collectie van DVD’s of Blu-Ray’s toe te voegen. Pan ligt vanaf 24 februari 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de betoverende trailer.

Heb jij zin om deze fantasierijke prent vol knappe speciale effecten op je los te laten en sta je te popelen om de DVD of Blu-Ray te bemachtigen? Of zag je de film al in de bioscoop? Voel je vrij om te laten weten wat jij van Pan vond door hier onder een reactie te plaatsen.