Review – The Diabolical (2015)

Cast: Ali Larter, Max Rose, Chloe Perrin & Wilmer Calderon
Genre: Horror, sciencefiction
Distributeur: Splendid Film Benelux
Releasedatum: 28 januari 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

The Diabolical - 1
© 2016 Spledid Film Benelux

Tegenwoordig wordt het voor horrorfilms steeds moeilijker om overtuigend over te komen. De echte trouwe horrorfan krijgt maandelijks immers zó veel materiaal op zich afgevuurd, dat het haast nog onmogelijk lijkt om iedere horrorprent te bekijken. Al gauw zouden we ons kunnen beperken tot de bekendere franchises van de grote filmdistributeurs, omdat deze gewoonweg bekender zijn door knappe publiciteitsstunts enzovoort. We durven dan natuurlijk wel eens de kleinere, maar daarom niet minder interessante, horrorprenten te vergeten. Soms zou je zelfs kunnen stellen dat die kleinere horrorprenten à la Demonic (2015) wel eens beter zouden kunnen zijn dan die grote knallers waar bakken geld in gepompt wordt. Toch bevinden er tussen die enorme waaier ook gewoonweg rommelige films die niet eens de moeite waard zijn. Zo vergeten films als Children of the Corn: Genesis (2015) of Hellions (2015) volledig te boeien, waardoor ze al snel in de vergetelheid belanden. Hier en daar duikt er dan toch weer een interessante horrorprent op. Zo kwam Splendid Film Benelux in januari van dit jaar op de proppen met The Diabolical. Laten we eens kijken of deze ook interessant is…

The Diabolical - 2
© 2016 Spledid Film Benelux

The Diabolical neemt ons mee naar een rustig dorpje in de Verenigde Staten. Madison is een alleenstaande moeder, die hard moet werken en moet zorgen voor haar twee kleinere kinderen. Ze hebben het financieel niet breed en dat is voor zowel Madison als haar kinderen niet echt gemakkelijk. Toch probeert het gezin er het beste van te maken, ook al is de man des huizes een aantal jaren geleden overleden. Alles lijkt normaal, tot Madison er achter komt dat er iets vreemd is met het huis. Geregeld krijgen ze bezoek van vreemde gedaantes die haar en haar kinderen absoluut de stuipen op het lijf jagen. Haar zoon Jacob en dochter Haley zien er ook van af en kunnen na verloop van tijd het huis zelfs niet meer verlaten. Madison beslist verschillende experten in te schakelen, maar die gaan allemaal zelf uit angst lopen. Het enige wat ze kan doen is zelf op onderzoek gaan, samen met haar nieuwe partner Miguel. En wat de twee dan ontdekken, tart alle verbeelding. Samen met haar zoontje, dochter en Miguel beslist Madison de confrontatie met de duivelse gedaantes aan te gaan. Maar loopt dat wel allemaal goed af?

The Diabolical - 3
© 2016 Spledid Film Benelux

The Diabolical is een twijfelgeval als het gaat over originaliteit. Hoewel er heel erg veel horror- en sciencefictionelementen in zitten die je nergens eerder kon bespeuren, komt de film niet echt helemaal vernieuwend over. Zo zie je in het verhaal af en toe duidelijke knipoogjes naar grote films zoals Insidious (2010). Bovendien steekt de hele verhaallijn ook niet zo ongelooflijk vernuftigd ineen. Je ziet immers gewoon een vrouw die eerst heel erg bang is, maar vervolgens al haar angsten opzij schuift om de ultieme confrontatie met het kwaad aan te gaan. Ook dit is niet echt nieuw. Desalniettemin zijn het verhaal en de verschillende – al dan niet bekende – elementen nog steeds bijzonder aangenaam om voorgeschoteld te krijgen. Zo is het bijvoorbeeld bij aanvang van de film niet duidelijk of er echt vreemde gedaantes zijn. De film laat open of dit zich afspeelt in het hoofd van hoofdpersonage Madison of niet. Dit zorgt er natuurlijk meteen voor dat je interesse flink aangewakkerd wordt. Daarom zou stellen dat The Diabolical een slechte film is, gewoonweg zonde zijn. Er zijn immers ook heel wat verrassingen in de film die ervoor zorgen dat je voortdurend geïnteresseerd naar het scherm zit te kijken.

The Diabolical - 4
© 2016 Spledid Film Benelux

Toch kampt The Diabolical hier en daar met een aantal problemen. Zo kom je als kijker dingen soms veel te laat te weten. Er wordt bijvoorbeeld pas erg laat in de film gezegd hoeveel gedaantes er nu zijn en waarom Madison nu net alleenstaande moeder is. En ja, dat kan inderdaad misschien een manier zijn om spanning te brengen, maar het is niet leuk om als kijker echt helemaal niets te weten over de personages. Deze zijn bovendien ook niet helemaal goed uitgewerkt. Zo is het niet duidelijk wie Madison nu eigenlijk is. De film draait helemaal rond haar en haar gezin, maar over Madison zelf kom je maar bitter weinig te weten. En dat is jammer. Toch is er ook een heel positieve kant aan het feit dat je alles erg laat in het verhaal doorhebt. Zo wordt er door de filmmakers een erg leuke en best geloofwaardige uitleg gegeven, die de herkomst van de akelige gedaantes verklaart. Bovendien is het knap om te zien hoe The Diabolical evolueert van een subtiele mysterieuze horrorfilm naar een echte slasher-horrorfilm. Maar daarna wordt het weer een beetje vreemd. De uiteindelijke finale van de film komt als een soort ‘deus ex machina’ en zorgt ervoor dat de film een beetje abrupt eindigt.

The Diabolical - 5
© 2016 Spledid Film Benelux

Op het acteerwerk in The Diabolical valt er heel weinig aan te merken. Ster van de film is de Amerikaanse actrice Ali Larter, die je wellicht kent van haar werk in de Resident Evil-franchise. De vrouw kan ongelooflijk acteren en dat bewees ze in de schitterende reeks Legends, in dewelke ze schitterde naast de bekende Sean Bean. Ook in deze film zet ze een geloofwaardige acteerprestatie neer die je compleet in de film doet geloven. Larter neemt je mee in deze fictieve wereld en laat je samen met haar personage het kwaad verdrijven. Ook het acteerwerk van dochtertje Haley, een rol die door de jonge Chloe Perrin wordt gespeeld, komt erg goed over. Het enige wat echt opvalt is de rol van Jacob. De jongen, gespeeld door Max Rose, doet opvallend volwassen voor zijn leeftijd. Waarom dat zo is, begrijp je niet echt helemaal. Daardoor komen de dialogen van zijn personage hier en daar wat gekunsteld over. De acteurs worden goed begeleid, en dat komt deels door het regiewerk van Alistair Legrand. Legrand presenteert een visueel aantrekkelijke debuutfilm en heeft oog voor belangrijke beelden.

The Diabolical is geen foutloze film. Er komen elementen boven water die je al lang kent en dat is een beetje jammer. Het toont dat de schrijvers van het verhaal op veilig wilden spelen en niet meteen zelf durfden uit te vinden. Toch is deze horror-sciencefictionfilm niet meteen een film die je aan de kant wil schuiven. Het verhaal is interessant en de beelden die je te zien krijgt, zijn verre van amateuristisch. De speciale effecten overtuigen, net zoals het acteerwerk van elk personage. Regisseur Alistair Legrand heeft met The Diabolical zijn intrede gemaakt in filmland en doet dat bijzonder goed. The Diabolical is een typische horrorfilm die ervoor zorgt dat je je op geen enkel moment verveelt. Hier en daar verschiet je en slaagt de film er toch in je te verrassen. Het is dus absoluut een film die je moet zien, al is het maar om er achter te komen van waar die rare en enge gedaantes nu eigenlijk komen. The Diabolical ligt sinds 28 januari 2016 in de winkelrekken en is verkrijgbaar op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de trailer en beslis of jij hem wel of niet wil kijken…

Wat denk jij van deze horrorfilm? Denk jij dat hij geweldig is of laat de film je net helemaal koud? Zag jij de film al en wil jij laten weten wat je ervan vond? Plaats dan hier onder je reactie en deel je bevindingen en gevoelens met de wereld.