Review – MI-5 Spooks: The Greater Good (2015)

Cast: Kit Harington, Tuppence Middleton, Peter Firth, Tim McInnerny & Elyes Gabel
Genre: Actie, thriller, drama
Distributeur: Just Entertainment
Releasedatum: 19 april 2016, beschikbaar op DVD en Blu-Ray

© 2016 One 2 See Movies
© 2016 One 2 See Movies

Een voldoende grote portie actie, een geloofwaardige (geheime) agent en een nog geloofwaardigere slechterik… Dat is wat een actiefilm nodig heeft. Op zich lijkt het misschien wel het meest eenvoudige filmgenre om te maken. Je moet als filmmaker je film immers niet per se volproppen met boeiende verhaallijnen en je kan de personages eigenlijk gewoon het werk laten doen. Maar in die opzet slaagt niet elke actiefilm. Een film als Bus 657 is zo een film met weinig verhaal en veel actie, maar staat er ook niet volledig als film. Hét grote succes Mad Max: Fury Road daarentegen doet het wel. Ook die film heeft eigenlijk een heel simplistisch verhaal. Maar door een hoofdpersonage om je vingers bij af te likken, zorgde regisseur George Miller ervoor dat deze film de geschiedenis inging als een waar fenomeen. Maar als je denkt aan actie en je daar hier en daar wat bij begint voor te stellen, steken er ongetwijfeld een aantal bekendere franchises de kop op. Zo zijn er dé ultieme spionagefilms: die van James Bond. Die ongelooflijk kwaliteitsvolle films doen net hetzelfde als de simplistische actiefilms, maar met één groot verschil. Zij presenteren de kijker wel een degelijk verhaal, waardoor ze zich natuurlijk op een heel ander niveau bevinden. Naast deze films met dé Britse superspion, zijn er uiteraard ook nog de films in de Mission Impossible-franchise en die met Matt Damon als Jason Bourne. Een film die zich probeerde te meten met deze gigantische kleppers, was M-I5 Spooks: The Greater Good, een actiefilm in dezelfde sfeer als die groten, met Game of Thrones-ster Kit Harington. Past deze prent ook in het rijtje van die kleppers?

© 2016 One 2 See Movies
© 2016 One 2 See Movies

In MI-5 Spooks: The Greater Good volgen we de onfortuinlijke Harry Pearce, de leidinggevende agent van de Britse geheime dienst. Wanneer bij de overdracht van topterrorist Adam Qasim plots verschillende moto’s opduiken en de bestuurders de vrijlating van hun leider eisen, moet Pearce noodgedwongen de vrijlating van de terrorist goedkeuren. Harry krijgt de schuld, ook al kon hij er totaal niets aan doen. Maar dan valt er hem iets op: de locatie van Qasim werd getipt door iemand binnen zijn team. Harry verdwijnt van de radar en neemt contact op met de onlangs ontslagen Will Holloway. Holloway is daar echter niet meteen blij mee, en als blijkt dat Harry door de MI-5 wordt gezocht, voelt hij zich verplicht om met hen mee te werken om Harry in te rekenen. Maar wanneer Will oog in oog staat met Harry, die tevens zijn voormalige werkgever is, wordt hij er zich van bewust wat het eigenlijke doel is van de vrijlating van Qasim: iemand wil de MI-5 volledig laten opdoeken. Samen met Harry moet Will de MI-5 van binnenuit proberen op te kuisen, maar wanneer ook dat niet lukt, ziet Harry maar één oplossing. Zullen de twee er in slagen de MI-5 alsnog te redden?

© 2016 One 2 See Movies
© 2016 One 2 See Movies

Het verhaal dat deze actiefilm aan de kijker geeft, is heel erg interessant. Eigenlijk loopt het een beetje gelijk met Mission Impossible: Rogue Nation en Spectre, twee andere kleppers van actiefilms in diezelfde sfeer die we ook in 2015 konden bezichtigen. Het is altijd leuk om te zien hoe een infiltrant een hele dienst kan lamleggen en dat er dan ook mensen zijn die die infiltrant willen proberen te ontmaskeren. MI-5 Spooks: The Greater Good slaagt erin om zowel ongelooflijk degelijke actie te brengen én bovendien een verhaal te serveren dat voortdurend je aandacht weet vast te houden. Bovendien zijn er ook heel erg aangename zijsprongetjes die er voor zorgen dat de prent nooit te eentonig wordt. Één ding valt wel heel erg hard op: soms zijn er gewoon te veel personages in beeld. Zo zijn er vaak scenes waarbij er veel personages, die doorheen de film wel belangrijk zijn, gewoon totaal nutteloos in beeld komen. Dit maakt uiteraard dat het goede verhaal af en toe wordt gebroken door de stommere scenes. Jammer is dat wel, maar storen doet het nooit echt.

© 2016 One 2 See Movies
© 2016 One 2 See Movies

Het verhaal boeit en dat is al een heel positief punt aan de film. Toch is niet alles wat je te zien krijgt even positief. Zo heb je het gevoel dat de film na verloop van tijd niet meer erg trouw blijft aan de rode draad. Er wordt soms heel fel van de kern afgeweken, waardoor je nu en dan even met de handen in het haar zit. Als de makers van deze film dan na verloop van tijd weer terug op het juiste pad komen, moet je soms ook even nadenken waarover het nu eigenlijk allemaal weer ging. Nog iets wat niet helemaal juist zit, zijn de personages. Het enige personage dat je echt helemaal snapt, is dat van Harry. Elke daad die hij stelt, is ongelooflijk logisch. Maar het personage van Will is een beeetje vreemd. Plots duikt hij op in het verhaal en de reden waarom hij in het hele gedoe met terrorist Adam Qasim wordt getrokken, is eigenlijk een beetje belachelijk. Bovendien ligt het er meteen vingerdik op dat hij uiteindelijk de superheld van het hele verhaal wordt. Verder wordt de hoofdcast aangevuld met een aantal weinig veelzeggende flauwe personages, die puur voor de opvulling van een aantal dode momenten zorgen.

© 2016 One 2 See Movies
© 2016 One 2 See Movies

Los van het feit dat her verhaal misschien niet helemaal super is en dat de personages nu en dan een beetje flauw overkomen, is alles wat we in MI-5 Spooks: The Greater Good zien wel ongelooflijk degelijk. Meer dan degelijk zelfs, want qua speciale effecten en beelden moet de prent maar weinig onderdoen voor kleppers als Spectre en de Mission Impossible-films. Het is natuurlijk een veel kleinere film, maar daarom is het niet meteen slechter. Regisseur Bharat Nalluri levert de filmgierige kijker zeker wat hij wil zien: een sexy actiefilm die entertaint. En eigenlijk is dat net waar het allemaal om draait. Diegene die echt voor het vuurwerk op het scherm zorgt, is Kit Harington. Hem kent iedereen ongetwijfeld als Game of Thrones-personage Jon Snow. Dat hij kan acteren, weten we immers al sinds zijn eerste verschijning in de schitterende HBO-serie. Hoewel zijn personage niet altijd even sterk overkomt, weet Harington de film mooi te dragen. Ook de rol van Peter Firth, die Harry Pearce speelt, komt mooi over op het scherm. Verder wordt de cast aangevuld door schitterende acteurs als Tuppence Middleton, bekend van Netflix-reeks Sense8 en David Harwood, die je nu dan weer in de bioscoop ziet in Grimsby.

MI-5 Spooks: The Greater Good is verre van een foutloze film. Het verhaal dat de kijker voorgeschoteld krijgt, is niet meteen perfect en zorgt ervoor dat je nu en dan even volledig je kluts kwijt bent. Bovendien zijn de personages ook niet helemaal sterk, waardoor je interesse nu en dan even verdwaalt. Desalniettemin levert regisseur Bharat Nalluri de kijker wat hij wil: een degelijke actieprent met voldoende verhaal en knappe actiebeelden. Maar dé credits voor deze film gaan ongetwijfeld naar de jonge acteur Kit Harington, wiens eerste acteerwerk de ongelooflijk sterke rol van Jon Snow in Game of Thrones was. Hij draagt de film helemaal en leidt eigenlijk alles wat er in de prent gebeurt. Hij neemt de kijker mee op een boeiende trip door de gevaarlijke wereld van de Britse geheime dienst. MI-5 Spooks: The Greater Good is een echte aanrader voor de liefhebber van het actiegenre en is eigenlijk ook echt aan te raden als je Jon Snow eens in wat andere kleren wil zien rondspringen. De film ligt sinds 19 april 2016 in de winkelrekken en is beschikbaar op Blu-Ray en DVD. Bekijk nu de trailer.

Denk jij dat deze film iets voor jou is of wist je de film al op DVD of Blu-Ray te bemachtigen? Kan jij niet meer wachten tot je deze prent kan kijken? Laat weten wat jij over MI-5 Spooks: The Greater Good denkt door hier onder een reactie te plaatsen.