Review – Jane Got a Gun (2016)

Genre: Actie, drama, western
Distributeur: Splendid Film Benelux
Releasedatum bioscoop: 24 februari 2016
Releasedatum DVD: 30 juni 2016

© 2016 Splendid Film Gmbh.
© 2016 Splendid Film Gmbh.

Al sinds films in de bioscoop verschijnen, worden er westerns gemaakt. Films over cowboys die elkaar afslachten of indianen die achterna gezeten worden, hebben immers altijd al gescoord. Ook dit jaar verschenen er westerns in de zalen. Onder hen bevindt zich Jane Got a Gun, een kleinere maar toch ongelooflijk interessante western. De film onderging heel wat problemen tijdens de productie en je vraagt je dan ook af hoe het uiteindelijke resultaat er uit zag. Splendid Film Benelux bracht de prent op 30 juni 2016 uit op DVD. Maar is de film ook de moeite waard om op te nemen in je collectie?

© 2016 Splendid Film Gmbh.
© 2016 Splendid Film Gmbh.

In Jane Got a Gun volgen we het doen en laten van Jane. Ze is getrouwd met Bill Hammond, misschien wel de slechtste man die op de prairie ronddoolt. Wanneer Bill op een dag vol kogels en schotwonden terug thuiskomt en zegt tegen Jane dat de gevaarlijke Bishop-bende hem achterna komt, kan Jane haar angst nauwelijks verbergen. Maar ze beslist zelf actie te ondernemen en gaat op zoek naar hulp. Jane heeft echter niet veel vrienden en is genoodzaakt hulp te zoeken bij haar ex-verloofde, Dan Frost. Dan is echter niet opgezet met Janes komst en wilt haar helemaal niet helpen. Maar wanneer Jane door één van Bishops mannen in het nauw gedreven wordt, komt Dan toch opdagen. Zullen de twee erin slagen om Bill te beschermen en hem bovendien ook in leven te houden?

© 2016 Splendid Film Gmbh.
© 2016 Splendid Film Gmbh.

Wie de korte inhoud van de film leest, denkt al gauw dat Jane Got a Gun een doodgewone western is over een aantal mensen die elkaar zonder reden afknallen. Maar niets is minder waar. De film begint inderdaad als een klassieke western, maar na verloop van tijd komt daar heel wat verandering in. In tegenstelling tot wat de kijker verwacht, is er heel wat plaats voorzien voor de dramatische kant van het verhaal. Dat maakt de film niet alleen bijzonder interessant, maar ook ongelooflijk gelaagd. Jane Got a Gun gaat immers over meer dan een bende losgeslagen projectielen die iemand willen vermoorden.

© 2016 Splendid Film Gmbh.
© 2016 Splendid Film Gmbh.

Actie is er in de film zeker, maar daar gaat het eigenlijk helemaal niet om. Het gaat ook totaal niet om Janes man Bill die plots thuiskomt met een lichaam vol schotwonden. Jane Got a Gun focust ongelooflijk hard op de relatie tussen Jane en Dan Frost, die op zich behoorlijk ingewikkeld in elkaar zit. Doordat de makers de kijker hier en daar trakteren op mooie flashbacks die alles ongelooflijk helder maken, wordt het verhaal een pak gemakkelijker. Deze westernfilm vertelt het verhaal van twee ex-verloofden die niet begrijpen waar het nu net misgelopen is in hun relatie. Die-hardfans van westerns zullen misschien niet helemaal aan hun trekken komen, maar Jane Got a Gun biedt de kijker ongelooflijk veel: er is actie, er is drama en er zijn ongelooflijk interessante personages.

© 2016 Splendid Film Gmbh.
© 2016 Splendid Film Gmbh.

Ieder personage is ongelooflijk goed uitgewerkt. Zowel van Bill, Jane, Dan en John Bishop begrijp je maar al te goed de beweegreden. Je kan je in ieder personage inleven en dat maakt de film ook zo degelijk en aangenaam om te volgen. Maar toegegeven: soms gaat het allemaal wat te traag en duren de dialogen net iets te lang. Dat stoort hier en daar misschien wel, maar als je ziet wat voor een schitterende cast regisseur Gavin O’Connor voor zijn film wist te strikken, springt je enthousiasme een serieus gat in de lucht. Namen als Natalie Portman, Joel Edgerton, Noah Emmerich en Ewan McGregor leveren schitterend werk in deze dramatische westernfilm. De personages zijn stuk voor stuk interessant en leuk om naar te kijken.

© 2016 Splendid Film Gmbh.
© 2016 Splendid Film Gmbh.

Jane Got a Gun was een ware productiehel. Er werd voortdurend gerecast omdat sterren als Michael Fassbender en Bradley Cooper het project moesten verlaten en een regisseur zoeken voor Jane Got a Gun was ook niet gemakkelijk. Het is dan ook een totale verrassing dat de film toch zo weet te overtuigen, want meestal zeggen problemen tijdens de productie al meer dan genoeg over de kwaliteit van de film. Regisseur Gavin O’Connor levert uitstekend werk en presenteert de kijker een mooie, knap in elkaar gestoken en degelijk vertelde westernprent.

Er zijn natuurlijk betere westernfilms dan Jane Got a Gun, maar Gavin O’Connor slaagt erin de kijker een ongelooflijk plezier te laten beleven met zijn film. Het verhaal klopt en is interessant, de personages zijn mooi uitgewerkt en het acteerwerk is heel sterk. Op geen enkel moment begint de film te vervelen, al gaat het hier en daar soms dat tikkeltje te traag. Bovendien krijgt de kijker erg fraaie beelden te zien en kan je je goed inleven in het hele verhaal. Jane Got a Gun is een meer dan degelijke western en mag je dan ook absoluut niet missen. De film ligt sinds 30 juni 2016 in de winkelrekken en is verkrijgbaar op DVD. Bekijk nu deze mooie trailer.

KOOP VIA - klein

Vind jij het ook leuk om nog eens een goeie western te zien of spreken cowboys je helemaal niet aan? Spreekt het verhaal je aan of net helemaal niet? Heb je de film in de bioscoop gezien of wist je hem al op DVD te bemachtigen? Reageer nu hier onder.