Review – Independence Day: Resurgence (2016)

Regie: Roland Emmerich
Cast: Jeff Goldblum, Liam Hemsworth, Bill Pullman, Maika Monroe & William Fichtner
Genre: Actie, avontuur, sciencefiction
Releasedatum bioscoop: 20 juli 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 9 november 2016

2016 was een jaar vol sequels of reboots van bekende franchises. Filmstudio’s denken immers – en dat was in sommige gevallen ook helemaal terecht – dat het publiek er nood aan heeft. Denk maar aan de erg late sequel The Huntsman: Winter’s War of de vrouwelijke remake van Ghostbusters. Beide films deden het niet super aan de box office, maar waren wel regelrechte spektakels. Ook het recente The Magnificent Seven hoort thuis in dit lijstje. Een andere sequel die we dit jaar op het grote scherm konden ontdekken, is Independence Day: Resurgence. Na 20 jaar heeft de Independence Day uit 1996 een vervolg. Maar is het ook net zo goed?

In Independence Day: Resurgence maken we kennis met de jonge Jake. Samen met zijn beste vriend werkt hij op de maan, waar een grote basis een buitenaardse aanval zoals die van 20 jaar geleden moet afblokken. Wanneer de stroom plots uitvalt en een reusachtig ruimteschip de maan bereikt, weten de bevelhebbers niet meteen wat ze moeten doen. Ondertussen onderzoekt de intussen legendarische David Levinson het schip dat in 1996 onze planeet terroriseerde. Ook daar is sprake van ongelooflijk vreemde activiteit. En niet veel later gebeurt waar David al een lange tijd voor vreesde: een buitengewoon immens én vijandelijk ruimteschip bereikt de aarde. Het is groter dan het vorige, de aliens zijn sterker en hun doel is duidelijk: de mensheid voor eens en voor altijd uitroeien. Kunnen Levinson, Jake en alle anderen onze planeet nog redden?

Een vervolg op een uitstekende film als Independence Day (1996), was dat echt wel nodig? Volgens Fox was het geen slecht idee. En eerlijk: het is altijd leuk om te kijken naar een bombastische sciencefictionfilm vol actie en aliens. Ook deze Independence Day: Resurgence doet het op dat vlak uitstekend. De speciale effecten en de magistrale buitenaardse scenes zien er voortreffelijk uit. Op visueel vlak is deze sequel dan ook meer dan geslaagd. Op geen enkel moment moet de film onderdoen voor zijn voorganger, op geen enkel moment ziet het totaalplaatje er slecht of amateuristisch uit. En toch, en toch… is het niet allemaal ongelooflijk overtuigend.

Het grootste probleem waarmee Independence Day: Resurgence kampt, is ongetwijfeld het verhaal. Hoewel het op het eerste zicht allemaal wel interessant lijkt, voelt Resurgence vooral aan als een sequel die beter nooit gemaakt was. Want het verhaal is mager. Het beperkt zich immers tot datgene wat je net in de synopsis las: er is geen tijd voor interessante subplots en op geen enkel moment werkt het verhaal toe naar een soort verdoken én interessante climax. Independence Day: Resurgence heeft gewoon één duidelijk doel: de kijker hersenloos naar het scherm laten staren en niet al te veel van hem te eisen. En oké, misschien mogen we dan hier wel wat milder zijn. De film slaagt er immers wel in te doen wat je ervan verwacht: entertainen.

Het verhaal is niet alleen ongelooflijk mager, het is ook redelijk ongeloofwaardig. Het lijkt alsof de schrijvers anno 2016 gewoon in 1996 zijn blijven steken. Zo is Independence Day: Resurgence een behoorlijk Amerika-centristische film. Heel even krijg je een overleg tussen verschillende mogendheden te zien, maar daar blijft het bij. Het zijn de VS die in deze film – alweer – de wereld gaan redden. En dat voelt niet meer correct aan, zeker als je ziet dat internationale politiek vandaag de dag steeds belangrijker wordt. Bovendien is het ook lastig dat bepaalde delen, waar je als kijker heel wat belang aan hecht, gewoon veel te snel voorbij gaan. Nooit krijg je tijd om diepgang te zoeken in het verhaal, wellicht omdat dat er helemaal niet is.

Ook de personages blijven over de hele film ongelooflijk eentonig. Het zijn wat men noemt rasechte ‘flat charachters’, personages die totaal geen psychologische of persoonlijke ontwikkeling doormaken. Desondanks zorgt de hele cast wel voor schitterend acteerwerk. Maar hoe kan dat ook anders? Er keren immers veel bekende gezichten op. Jeff Goldblum, die opnieuw schittert als David Levinson, doet het wederom goed. Ook Bill Pullman, die ook in het originele verscheen als president Whitmore, komt geloofwaardig over. Zij worden bijgestaan door jonge toppers. Liam Hemsworth, vooral bekend uit de Hunger Games-wereld, schittert in een rol die hem op het lijf geschreven is. Verder wordt de cast geassisteerd door fijne acteurs die alles mooi aanvullen.

Independence Day: Resurgence is geen goede of slechte film. De film wil entertainen en daar slaagt hij ook meer dan goed in. Maar er zijn zo veel dingen die de film mist, waardoor je enthousiasme heel fel getemperd wordt: het verhaal is mager, personages zijn leeg en het gaat té snel wanneer je wil dat het traag gaat. Desalniettemin zorgen de speciale effecten er wel voor dat je nu en dan met open mond naar het scherm zit te staren. Roland Emmerich, die ook de eerste film regisseerde, levert de kijker een weinig interessante maar visueel verbluffende film die je eigenlijk niet mag missen. Want wie houdt nu niet van bombastische sciencefiction? Je vindt de film vanaf 9 november 2016 in de winkelrekken op DVD en Blu-Ray. Bekijk nu de trailer.

Ben jij een echte sciencefiction-freak en hou jij wel van bombastische films als Independence Day: Resurgence? Spreekt het verhaal je wel aan of laat het je allemaal ongelooflijk koud? Zag je de film al in de bioscoop of wil je hem op DVD of Blu-Ray? Laat het nu hier weten.