Review – Central Intelligence (2016)

Regie:Β Rawson Marshall Thurber
Cast: Kevin Hart, Dwayne Johnson, Danielle Nicolet, Jason Bateman & Aaron Paul
Genre: Actie, komedie, criminaliteit
Releasedatum bioscoop: 24 augustus 2016
Releasedatum DVD & Blu-Ray: 14 december 2016

Actiekomedies zijn vaak heel erg tricky. Wanneer je als regisseur beslist om een film te maken die balanceert tussen actie en komedie, dreigen er al gauw clichΓ©s in je film te sluipen. Voor sommigen onder ons is dat geen probleem, anderen zullen er zich enorm aan storen. De beste actiekomedie die je de laatste jaren in de bioscoop kon ontdekken, was ongetwijfeld het geweldige Spy (2015) met Melissa McCarthy en Jude Law. Natuurlijk worden er jaarlijks heel wat films in dat genre op het publiek losgelaten. Dit jaar konden we Central IntelligenceΒ op het grote scherm ontdekken. Een mix tussen Kevin Hart en Dwayne Johnson klinkt aantrekkelijk, maar is het dat ook?

In Central Intelligence nemen we een kijkje in het leven van Calvin Joyner, een saaie boekhouder die al jaren dezelfde job heeft. En dat stoort hem, want toen hij 18 jaar was geloofde iedereen in hem. Ook zijn vrouw, met wie hij al sinds zijn 18 samen is, begint zich daaraan te ergeren. Maar dat gaat allemaal veranderen. Op een dag krijgt Calvin op Facebook een berichtje van Robbie Weirdicht, die zichzelf nu Bob Stone noemt. Hij wil Calvin graag nog eens zien. Calvin gaat in op de uitnodiging, maar al snel merkt hij dat er iets vreemds aan de hand is: de dikke Robbie Weirdicht van toen is nu een bekende CIA-agent geworden. Stone vraagt Calvin om samen met hem een uiterst gevaarlijk onderzoek te voeren. Zonder dat hij het weet, belandt Calvin in een levensgevaarlijk kat-en-muisspel. Zullen Calvin en Bob dit avontuur heelhuids overleven?

Het verhaal dat Central Intelligence brengt lijkt op het eerste zicht ongelooflijk oninteressant. Je zou immers kunnen denken dat deze film wederom een typische en lege actiekomedie is. Maar dat is helemaal fout. Alleen al de allereerste scene, waarin we een verjongde en fel verdikte Dwayne Johnson kunnen spotten, zorgt ervoor dat je helemaal meegaat in de film. Het verhaal komt al snel op gang en neemt toch voldoende tijd om de personages duidelijk uiteen te zetten. Central Intelligence weet je verwachtingen tijdens de eerste vijftien minuten naar een serieus niveau te tillen. En dat is deels ook terecht.

Zoals veel films in dit genre, lijkt het lange midden van de film hier en daar een beetje stil te vallen. Door somsΒ net iets tΓ© lange actiescenes te monteren, is het voor de kijker moeilijk om terug mee te gaan in het verhaal. Gelukkig zorgen de schrijvers er wel voor dat je meteen weer geΓ―nteresseerd naar het scherm zit te staren. Bovendien slagen de makers van deze actiekomedie er zonder problemen in het actiegenre met komedie te mixen. Op geen enkel moment voelen de grapjes ongemakkelijk of overbodig. Ook zijn er weinig vulgaire grappen te vinden, wat het allemaal nog aangenamer maakt. Central Intelligence is een volwassen film die de kijker over de gehele lijn weet te entertainen.

En dat is nog niet alles. Central Intelligence doet nog iets wat je aanvankelijk helemaal niet verwachtte: een mooie boodschap brengen. Eigenlijk gaat de film over een jongen die vroeger werd gepest, maar die er nu wel met hoofd en schouders letterlijk bovenuit steekt. Het andere hoofdpersonage, dat van Joyner, heeft zijn leven dan weer in de andere richting doen evolueren: from hero to zero. Central Intelligence is dan ook een film die zeker voor tieners – en bij uitbreiding eigenlijk gewoon voor iedereen – een heel nobele boodschap brengt tegen pesten. Want hoe je je nu misschien ook mag voelen, wellicht ben jij diegene die later helemaal aan de top staat. Ook dit maakt van Central Intelligence een echte verrassing.

Tot slot verdient ook het acteerwerk een serieuze pluim. De chemie die je tussen Kevin Hart en Dwayne Johnson op het scherm ziet, mondt uit in een enorm vuurwerk. Je ziet dat de twee acteurs zich amuseren en dat maakt het voor de kijker ook echt een waar feest. Dwayne Johnson speelt op een overtuigende wijze de rol van CIA-agent Bob Stone en Hart doet het schitterend als zielige boekhouder. Je zou echter wel kunnen stellen dat Johnsons acteerwerk hier en daar wat geforceerd overkomt, maar dat is zonder twijfel ook de bedoeling. Aanvankelijk speelt zijn personage immers zelf ook een ‘rol’. Voorts zien we in de film ook Jason Bateman en Aaron Paul de revue passeren. Beide acteurs doen het voortreffelijk.

Central Intelligence is één van die films waarbij je je vooraf helemaal niets voorstelt, terwijl het eigenlijk één enorme verrassing is. Deze actiekomedie is verre van typisch en brengt bovendien ook een mooie boodschap tegen pesten en tegen β€˜de moed laten zakken.’ Die komt goed over en dat komt deels ook dankzij de geweldige Kevin Hart en zijn tegenspeler Dwayne Johnson. Beide acteurs overtuigen met hun rol. Ook regisseur Rawson Marshall Thurber mag voor zijn werk gefeliciteerd worden. Central Intelligence is een film die er visueel ook helemaal staat. Kortom: het is een film die je eigenlijk niet mag missen. Universal Pictures brengt deze knallende komedie uit op DVD en Blu-Ray op 14 december. Bekijk de trailer nu.

Ben jij een echte Kevin Hart-fan? Of geef je toch de voorkeur aan de gigantische Dwayne Johnson? Denk jij dat de twee inΒ Central Intelligence ongelooflijk goed tot hun recht komen? Spreken het verhaal en de personages je wel aan? Laat het weten door hier te reageren.